пʼятниця, 13 червня 2025 р.

"Мамо, я не знаю, що малювати..."

 Вікторія Назаревич

"Мамо, я не знаю, що малювати..."
Що це насправді означає?
❓Часто ми сприймаємо це як небажання чи лінощі. Але насправді — це підказка про внутрішній стан дитини. Її мислення, емоції, розвиток у конкретний момент.
Давайте розглянемо це глибше — через призму розвитку малюнку та когнітивної теорії Піаже.
🧠 Етапи мислення дитини та як вони проявляються в малюнку:
1. 2–4 роки – Імпульс і дія
🔹 Стадія сенсомоторного мислення (Піаже)
Малюнок — це рух, жест, відлуння прожитого дня. Дитина не малює щось, вона відображає стан: сьогодні багато бігала — і в лініях це буде видно.
❗ Коли не малює — можливо, немає енергії на вираження, переповнена чи виснажена.
2. 4–7 років – Світ фантазії
🔹 Преопераціональна стадія (Піаже)
Дитина пробує себе як творець. Її уява — безмежна. Малюнок — це спосіб створити те, чого ще не існує.
❗ Якщо дитина не знає, що малювати — можливо, її фантазії не отримали достатньої "їжі" (нових вражень, запитань, казок).
3. 7–12 років – Світ через власний фільтр
🔹 Конкретно-операціональне мислення
З’являється аналіз, спостереження, бажання "правильно" передати реальність.
❗ У цей період діти можуть сумніватися в собі: "Я не вмію", "У мене не вийде". Сумнів паралізує творчість.
4. 12–18 років – Мова внутрішнього світу
🔹 Формально-операціональне мислення
Малюнок — це розмова із собою. Іноді — болюча, складна, глибока. Пошук себе.
❗ Відмова малювати може бути відображенням внутрішньої плутанини або бажання захистити себе.
5. Дорослі – Свідомий вибір
Малювання — як акт самовираження, терапії або пошуку балансу.
❗ Не знати, що малювати, — це нормально. Важливо навчитися слухати себе.
📌 То чому ж дитина каже "не знаю, що малювати"?
Бо втомлена або перенасичена.
Бо хоче контакту, а не діяльності.
Бо не отримала натхнення — і їй потрібні запитання, які запалять.
Бо переживає невдачу або страх бути "неправильною".
Бо ще не знайшла спосіб висловити себе.
💡 Як допомогти?
🔸 Ставте відкриті запитання:
“А як би виглядало твоє улюблене місце в світі?”
🔸 Малюйте поруч, не оцінюючи.
🔸 Діліться власними асоціаціями: “Я зараз думаю про дощ, а ти?”
🔸 Дозвольте малювати не про щось, а заради процесу.
🎨 Малюнок — це мова, яку діти опановують поступово. І якщо дитина мовчить, не змушуйте — слухайте уважніше.
@Вікторія Назаревич 2025

Немає коментарів:

Дописати коментар