ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ПРИ ГОСТРІЙ СТРЕСОВІЙ РЕАКЦІЇ


Мета протоколу:




У ситуаціях загрози психіка автоматично запускає реакції виживання: бий, біжи або завмри.
У цей момент ресурси організму спрямовуються на подолання небезпеки, а функції, пов’язані з логічним мисленням, тимчасово пригнічуються.
Управління поведінкою переходить до амігдали - зони мозку, яка відповідає за емоції.
Наше завдання - допомогти людині повернутися до усвідомленого, раціонального стану.

Психологічна допомога надається тільки після необхідної медичної допомоги та в більш безпечних умовах ніж відбувається/відбулась травмуюча подія.
Алгоритм дій за протоколом ICOVER:


Ознаки дезорганізації: ступор, шок, паніка, ажитація, сплутаність, розгубленість, дезорієнтація в часі, агресія або повна пасивність.
Пам'ятайте! Вихід із стану ступору може бути також небезпечним, як перехід до гострої рухової активності, істерики, панічних реакцій.


Повільно наближайтесь, попередьте про себе, зверніться особисто:
«Жінко/друже, я психолог/волонтер/сусід. Мене звати Н., я підходжу до Вас збоку. Я тут, щоб допомогти».
Первинно встановіть зоровий контакт, далі - тактильний:
«Погляньте на мене. Потисніть мою руку, кивніть, якщо чуєте мене».
Упевниться, що людина чує Вас.


Уникайте емоційного чи авторитарного тону.




Ці дії допомагають викликати достатню довіру, щоб людина погодилася на подальший контакт.


Дайте зрозуміти, що ви можете допомогти, не змушуючи.
Поясніть людині, що вона не сама, що ви поруч і не залишите її.
Напр.:
«Я з вами. Ви не один/одна.
Я буду залишатись стільки, скільки буде потрібно.
Я не піду, поки Вам не стане краще».


Допоможіть людині повернутись до логічного мислення, ставлячи прості, фактологічні питання:
«Як вас звати? Хто був поруч? З якого Ви будинку? Скільки вибухів Ви чули? Скільки людей було поряд?"
Числові запитання залучають префронтальну кору - центр логіки та раціональності. Це виводить людину зі стану емоційної домінанти.

«Як ти почуваєшся?» - вони активують емоційну сферу мозку (амігдалу) і поглиблюють дезорганізацію.

Фрази на кшталт «нічого страшного не сталось» можуть зруйнувати довіру та контакт, як наслідок людина замкнеться.



Говоріть простими короткими реченнями.

Напр.:
«Ти був у будинку. Влучила ракета.
Зараз пожежу гасять пожежники.
Ми будемо виходити на вулицю до тієї сірої будівлі».
«Обстріл завершився. Загрози немає. Тепер ми йдемо в укриття».

Якщо цього не зробити, подія може продовжувати «жити» в психіці як незавершена та буде переслідувати.



Напр.:
«Ти хочеш пити? Потрібна евакуація сидячи/лежачи чи зможеш іти?»
«Перевір, чи працює телефон.
Хочеш поговорити з близькими?»

Напр.:
«Допоможи мені тебе витягнути. Тримай/неси ці речі».
«Поки ми тут, ти будеш відповідальним за воду.
Перевір кількість пляшок з водою. Передай інфо по кількості жінці в червоному».
«Тримай рацію - скажи, якщо почуєш щось».
Завдання повинно бути чітким, посильним, максимально конкретним, пов’язаним з логікою (рахунок, сортування, перевірка), а не емоціями.

Дати людині роль активного учасника подій, а не жертви. Навіть якщо її дії об’єктивно не змінюють ситуацію - відчуття впливу є терапевтичним.
Завершення
Залишайтесь з людиною до завершення кризи або забезпечте безперервну підтримку за допомогою іншої особи (сусід, напарник, медик).
Ваш спокій, ясність та присутність - головне, що ви можете дати в критичний момент.
Дякую ЗСУ та всім, хто стоїть на захисті та обороні нашої держави.
Все буде Україна! 



Немає коментарів:
Дописати коментар