вівторок, 24 червня 2025 р.

Перша психологічна допомога - ази для кожного

 Nina Kokoylo

ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ПРИ ГОСТРІЙ СТРЕСОВІЙ РЕАКЦІЇ
В сучасних умовах вміння надавати першу медичну та психологічну допомогу - це вже необхідні навички.
✅️Протокол ICOVER - модель надання першої психологічної допомоги, яка дозволяє швидко й безпечно підтримати людину в стані шоку, стресу або після психотравмуючої події.
❗️Протокол ефективно застосовують у надзвичайних ситуаціях: війна, катастрофи, насильство, терористичні атаки тощо.
Мета протоколу:
🔹️Стабілізувати психоемоційний стан постраждалого.
🔹️Зменшити паніку, тривогу, дезорієнтацію. Забезпечити базове почуття безпеки та підтримки.
🔹️Запобігти розвитку ПТСР або інших наслідків гострої стресової реакції (ГСР).
❗️Протокол можуть використовувати як фахівці (психологи, медики, військові), так і люди без спеціальної освіти - волонтери, рятувальники, громадяни, які опинилися поруч у критичний момент.
У ситуаціях загрози психіка автоматично запускає реакції виживання: бий, біжи або завмри.
У цей момент ресурси організму спрямовуються на подолання небезпеки, а функції, пов’язані з логічним мисленням, тимчасово пригнічуються.
Управління поведінкою переходить до амігдали - зони мозку, яка відповідає за емоції.
Наше завдання - допомогти людині повернутися до усвідомленого, раціонального стану.
‼️Важливо
Психологічна допомога надається тільки після необхідної медичної допомоги та в більш безпечних умовах ніж відбувається/відбулась травмуюча подія.
Алгоритм дій за протоколом ICOVER:
✅️1. РОЗПІЗНАЙ
▪️Мета: Визначити людину, яка потребує допомоги.
Ознаки дезорганізації: ступор, шок, паніка, ажитація, сплутаність, розгубленість, дезорієнтація в часі, агресія або повна пасивність.
Пам'ятайте! Вихід із стану ступору може бути також небезпечним, як перехід до гострої рухової активності, істерики, панічних реакцій.
✅️2. ВСТАНОВИ ЗВ’ЯЗОК
▪️Мета: встановити зоровий, слуховий та тактильний контакт.
Повільно наближайтесь, попередьте про себе, зверніться особисто:
«Жінко/друже, я психолог/волонтер/сусід. Мене звати Н., я підходжу до Вас збоку. Я тут, щоб допомогти».
Первинно встановіть зоровий контакт, далі - тактильний:
«Погляньте на мене. Потисніть мою руку, кивніть, якщо чуєте мене».
Упевниться, що людина чує Вас.
❗️Важливо:
🔸️Говоріть чітко, повільно, спокійно.
Уникайте емоційного чи авторитарного тону.
🔸️Не трясіть людину, не кричіть - це поглиблює стан емоційного "затоплення".
🔸️Не давайте ляпаса! (поширена помилка) - більше шкодить, ніж допомагає, також принижує гідність людини.
🔸️Якщо людина не реагує на тілесні дотики, спробуйте похлопування по тілу.
🔸️Запропонуйте та допоможіть прийняти більш впевнену позу тіла, напр., сидячи з опорою на спину та/чи впираючись ногами на підлогу.
Ці дії допомагають викликати достатню довіру, щоб людина погодилася на подальший контакт.
✅️3. ПООБІЦЯЙ ДОПОМОГУ (* не обіцяйте того, що не можете виконати, якщо пообіцяли, дотримуйтесь зобов'язань, бо це відчуття стабільності та безпеки - мій коментар)
▪️Мета: зменшити ізоляцію та повернути відчуття базової безпеки.
Дайте зрозуміти, що ви можете допомогти, не змушуючи.
Поясніть людині, що вона не сама, що ви поруч і не залишите її.
Напр.:
«Я з вами. Ви не один/одна.
Я буду залишатись стільки, скільки буде потрібно.
Я не піду, поки Вам не стане краще».
✅️4. ВСТАНОВИ ФАКТИ
▪️Мета: активувати логіку (факти замість емоцій).
Допоможіть людині повернутись до логічного мислення, ставлячи прості, фактологічні питання:
«Як вас звати? Хто був поруч? З якого Ви будинку? Скільки вибухів Ви чули? Скільки людей було поряд?"
Числові запитання залучають префронтальну кору - центр логіки та раціональності. Це виводить людину зі стану емоційної домінанти.
❗️Не ставте емоційних питань типу:
«Як ти почуваєшся?» - вони активують емоційну сферу мозку (амігдалу) і поглиблюють дезорганізацію.
❗️Не применшуйте подію:
Фрази на кшталт «нічого страшного не сталось» можуть зруйнувати довіру та контакт, як наслідок людина замкнеться.
✅️5. ВІДТВОРИ ПОРЯДОК ТА ПОСЛІДОВНІСТЬ ПОДІЙ
▪️Мета: допомогти зорієнтуватися в часі та подіях, позначити завершення травматичної події.
🔸️Важливо "повернути" людину з травматичної події та "заземлити" у поточному моменті.
Говоріть простими короткими реченнями.
🔸️Підтвердіть хронологію: що сталось, що зараз відбувається, що буде в найближчому майбутньому.
Напр.:
«Ти був у будинку. Влучила ракета.
Зараз пожежу гасять пожежники.
Ми будемо виходити на вулицю до тієї сірої будівлі».
«Обстріл завершився. Загрози немає. Тепер ми йдемо в укриття».
❗️Важливо допомогти мозку «позначити» завершення травматичного епізоду.
Якщо цього не зробити, подія може продовжувати «жити» в психіці як незавершена та буде переслідувати.
✅️6. ЗАПРОПОНУЙ ДІЮ
▪️Мета: перевести людину з пасивного в активний стан.
🔸️Запропонуйте простий вибір, щоб повернути відчуття контролю.
Напр.:
«Ти хочеш пити? Потрібна евакуація сидячи/лежачи чи зможеш іти?»
«Перевір, чи працює телефон.
Хочеш поговорити з близькими?»
🔸️Попросіть допомоги та зробіть відповідальним.
Напр.:
«Допоможи мені тебе витягнути. Тримай/неси ці речі».
«Поки ми тут, ти будеш відповідальним за воду.
Перевір кількість пляшок з водою. Передай інфо по кількості жінці в червоному».
«Тримай рацію - скажи, якщо почуєш щось».
Завдання повинно бути чітким, посильним, максимально конкретним, пов’язаним з логікою (рахунок, сортування, перевірка), а не емоціями.
❗️Важливо:
Дати людині роль активного учасника подій, а не жертви. Навіть якщо її дії об’єктивно не змінюють ситуацію - відчуття впливу є терапевтичним.
Завершення
Залишайтесь з людиною до завершення кризи або забезпечте безперервну підтримку за допомогою іншої особи (сусід, напарник, медик).
Ваш спокій, ясність та присутність - головне, що ви можете дати в критичний момент.
Дякую ЗСУ та всім, хто стоїть на захисті та обороні нашої держави.
Все буде Україна! 🩵💛


Немає коментарів:

Дописати коментар