Батьки часто звертаються із запитанням:
«Моя дитина запинається — це вже заїкання чи нормальний етап розвитку?»
Спробуймо розібратися, адже ці два явища мають схожі прояви, але різну природу і потребують різного підходу.
Запинання — це тимчасова вікова норма, яка часто з’являється у дітей 2–5 років, коли мовлення розвивається дуже швидко.
Дитина знає, що хоче сказати, але її мовленнєва система ще не встигає за думкою.
Ознаки запинання:
- повтори окремих слів («я… я… хочу»);
- повтори складів («ма-ма-ма машина»);
- дитина не напружує обличчя, м’язи, не “бореться зі словом”;
- немає страху говоріння чи уникання окремих слів;
- запинання то з’являються, то зникають, часто після втоми, збудження чи стресу.
Заїкання — це порушення плавності мовлення, пов’язане з судомами в мовленнєвих м’язах.
Ознаки заїкання:
- важкий початок слова: «м……ммм…ама»;
- затримки (блоки), коли дитина «застрягає» і не може почати говорити;
- напруження губ, шиї, плечей;
- порушений темп, ритм та інтонація мовлення;
- дитина може уникати слів, скорочувати фрази, соромитися говорити;
- тривалі прояви, які посилюються від хвилювання.
Нижче - безпечні та корисні вправи, які допомагають зменшити напругу в мовленні та покращити плавність.
Мета — уповільнити темп і зменшити напругу.
Дорослий говорить повільно й плавно.
Дитина повторює цей темп.
Переходьте на короткі речення:
«Я бачу кота… Він спить… На вікні…»
Робити 3–5 хвилин без примусу.
Задмухати уявну свічку
Пускати легкі мильні бульбашки
Гратися у «вітерець» — довгий рівний видих на клаптик паперу
Це тренує контроль дихання — базу для плавного мовлення.
Тренуйте легкий старт фрази:
«мааааа-ма дала яблуко»
«сааааа-ша грає»
«яааааа хочу чай»
Головне — НЕ виправляти, а давати модель.
Пишете разом слова, які легко вимовляти (мама, тато, так, хочу, граю).
Дитина дістає 3–4 слова й каже їх плавно та без поспіху.
Допомагає сформувати відчуття успіху.
Стучіть долонею або олівцем легкий, рівний ритм —
дитина говорить короткі фрази в такт:
«Я граю… Я малюю… Я будую…»
Це нормалізує темп і знижує мовленнєву напругу.
Дитина не заїкається «спеціально» і не може «взяти себе в руки».
Їй потрібні спокій, підтримка та правильна стратегія комунікації.
Немає коментарів:
Дописати коментар