четвер, 9 жовтня 2025 р.

Поговоримо про дитячу лінь

 Valentyna Vozna

🔔
Поговоримо про дитячу лінь (а там, можливо, і поняття дорослої стане зрозумілішим).
Якось жартували з колегами, що діти по типу активної дії діляться на дві категорії: «А чому я?» і «А можна я?».
Так ось, досить часто доводиться зустрічатися зі ствердженням від батьків про дитину: «Він/вона — лінива».
Ліні як окремого явища не існує. Лінь завжди має причину, і важливо розібратися, що відбувається із вашою дитиною.
🚨Втома. Якщо дитина є занадто навантаженою і не має достатньо часу на відновлення, якщо виконує забагато роботи або несе більше відповідальності, ніж передбачено її віком (особливо, якщо це стосується догляду за молодшими сестрами/братами), якщо дитина постійно має щось робити, що лунає від дорослих, — вона почне відмовлятися від активної діяльності, щоб задовольнити свою потребу у відпочинку.
🚨Вивчена безпорадність. Якщо вам системно шкода навантажувати дитину посильною діяльністю, ви виконуєте за неї хатні справи, які дитина здатна виконати, дорослі не супроводжують дитину у навчанні, а з метою кращих оцінок просто роблять за дитину домашні завдання зі школи, якщо не пояснюють певні алгоритми взаємодії у стосунках, побутових справах та навчанні — дитина елементарно звикає до бездії.
🚨Неузгодженість кількості виконаної роботи. Наприклад, ви пропонуєте дитині полити квіти. Як тільки дитина це зробила, просите розвісити прання. Дитина зробила, а ви починаєте наполягати, щоб дитина виконала домашнє завдання зі школи. По завершенню кажете, що час погодувати кішку тощо. Тобто кількість завдань ніколи не зменшується. У цьому процесі дитина легко демотивується, що призводить до ігнорування прохань від батьків.
🚨Відсутність схвалення та/або звернення позитивної уваги на діяльність дитини, неможливість досягнути результату. До прикладу, дитина з власної ініціативи приготувала канапки до чаю, а дорослі не відреагували або прокоментували: «Ну ось бачиш, можеш, коли захочеш». Швидше за все, дитина відчує, що якась вона не така, як від неї очікують, і переключиться туди, де можна уникнути подібного почуття.
🚨Будь-які методи психологічного скривдження, а саме: порівняння, приниження, ігнорування, узагальнення, відсутність справедливості, знецінення. «Ось он донька сусідки вже давно допомагає мамі з прибиранням…» (порівняння), «Ну ти й безтолковий…» (приниження), «Висока оцінка, бо це я тобі пояснив» (ігнорування), «Ти завжди все забуваєш/тобі нічого ніколи не зрозуміло», «Он інша дитина пробігла з такою самою швидкістю, але їй вища оцінка, бо вона піде на олімпіаду з фізкультури» (відсутність справедливості), «Ой, це для тебе занадто просто, тому в тебе вийшло». Будь-яке психологічно нездорове ставлення не сприяє розвитку діяльності дитини або викривлює певні риси особистості через психологічне травмування.
🚨Відсутність справжньої мотивації та природних даних для досягнення успіху в певних видах діяльності. Дислексик буде уникати контакту з читанням, бо воно елементарно даватиметься зусиллями, непропорційно високими порівняно з результатами. Відсутність дійсно цікавої книги, натомість пропозиція корисної або рекомендованої. Тобто коли відбувається підміна інтересів, дитина не проявляє бажання виконувати певну активність.
🚨Власний приклад. Якщо батьки діють мінімально протягом спільного часу з дитиною, не демонструють, не розмовляють із нею стосовно своїх активностей, не підкріплюють і не заохочують власною зацікавленістю — дитині складно уявити, створити чи відтворити активну дію.
🚨Швидкий дофамін та тривале почуття успішності. Якщо дитина докладає зусилля і отримує позитивний результат, який визнається дорослими та однолітками, вона може відчувати насолоду від проживання свого життя. У протилежному випадку дитина шукатиме відчуття успішності легким і доступним способом, частіше за все через віртуальну реальність (компʼютерні ігри, соціальні мережі тощо), що призводить до витрачання часу без корисної складової й часто інтерпретується як лінь.
🚨Особливості психологічної організації особистості та вікові зміни. Інтроверти, тривожні діти, діти з певними відмінностями можуть потребувати більшої уваги та пошуку нестандартних умов для проявлення власної активності. Зміни основних задач віку можуть також призвести до зниження проявленої ініціативності.
🚨Відсутність чітких алгоритмів дій. Тобто дитина не ознайомлена з тим, як саме вона має виконати поставлене завдання, або не здатна зрозуміти, яким чином охопити весь обсяг роботи. Просто поставлена задача може фруструвати дитину, і, відповідно, вона нічого не виконує.
☝️Насамперед кожного разу важливо проаналізувати, що саме стає причиною лінощів, бо насправді їх може бути ще більше. Що ж робити?
🧩Втома. Зрозуміти, що саме перенавантажує дитину, і організувати доречний відпочинок. Збалансувати напругу і розслаблення у побутовому перебігу життя дитини.
🧩Вивчена безпорадність. Поступово надавати дитині певні задачі і нарощувати їхню складність поетапно, з правом на помилку дитини, недосконалість виконання та схвалення у разі докладання адекватних зусиль.
🧩Неузгодженість кількості виконаної роботи. Створити разом з дитиною певні правила та обсяги. Дотримуватися кордонів і підтримувати у разі виконання поставлених завдань.
🧩Відсутність схвалення. Описувати дитині, як ви бачите її діяльність, відмічати динаміку, позначати досягнення дитини через обговорення різниці у розвитку її навичок. Давати позитивну зворотну реакцію без применшень чи перебільшення.
🧩Психологічне скривдження. Припинити насильницьке спілкування. Звертати увагу на власні слова та дії стосовно дитини. Уявляти, що чує та бачить дитина у вашому ставленні. Розвивати довірливе спілкування. Витримувати й аналізувати себе. Бути вмотивованим до змін.
🧩Відсутність мотивації та природних даних. Пошукати справжні причини налаштування саме на ті задачі, які ви висуваєте дитині, бажано наблизити їх до найбільш прийнятних. Виявити сильні й слабкі властивості дитини. Акцентувати на сильні, слабкі розвивати поступово і до достатнього рівня, а не до ідеалізованого.
🧩Власний приклад. Дисциплінувати себе, розуміти себе, ставитися усвідомлено до стосунків з дитиною. Проводити паралелі, а не тотально копіювати в собі те, що хочеться бачити в активності дитини. Поважати співпадіння в собі і дитині, поважати різницю також.
🧩Швидкий дофамін та тривале почуття успішності. Створювати відповідний реальний простір для реалізації бажань дитини, де вона може втілювати свою активність із задоволенням від зробленого. Помічати це, проговорювати з дитиною і акцентувати на відчуттях у дійсності.
🧩Особливості психологічної організації особистості та вікові зміни. Цікавитися задачами віку дитини, знати, які умови можуть сприяти дії дитини, бути підтримкою. Вказувати на досягнення.
🧩Відсутність чітких алгоритмів дій. Тобто дитина не ознайомлена з тим, як саме вона має виконати поставлене завдання або не здатна зрозуміти, яким чином охопити весь обʼєм роботи. Чітке і послідовне ознайомлення з тим, як саме дробити повне завдання (прибрати в кімнаті: спочатку скласти книги на столі, потім розібрати речі в шафі на брудні і чисті, брудні — віднести в корзину для прання, чисті скласти отаким чином на полиці, винести сміття, витерти підвіконня ось цією ганчіркою тощо), схвалити результати.
🔔Памʼятаємо, що виховання — процес вигідний батькам. Організовані і вмотивовані діти, з якими сформувалися довірливі стосунки, — це відповідальність батьків насамперед. Діти — це наше продовження. Вони потребують розуміння, але не дозволу на все, структурованості загалом і простору для творчості та спілкування. Якщо у вас немає внутрішнього ресурсу на дитину, відновіть себе, щоб дати власній дитині те, чого вона потребує, і лінощі стануть сигналом для уваги, а не скаргою чи доріканням.
Valentyna Vozna

Немає коментарів:

Дописати коментар