Світлана
Ройз
Як
підготувати дитину до короткої розлуки. Практичне ☀️ Нещодавно я їздила у відрядження. Наша донька вже зовсім доросла і я
їхала ненадовго. Але це була перша розлука за довгий час. Донька нервувала, як
колись, коли була малечею.
Я думала про
результати досліджень – про те, що діти і підлітки зараз більш залежні від
найближчих дорослих.
І відсутність батьків може бути пов’язана з
відчуттям загострення небезпеки. Коли зовнішній світ нестабільний, діти довше
утримують внутрішню потребу у близькості.
Думала, що
ми все одно маємо вчити їх витримувати розлуку. Що ця гра в «ку-ку» - де мама
ніколи не зникає, навіть, якщо її не видно - продовжується в іншій формі і в
дорослому віці.
І в цій
«розлуці», яка має стати за якусь кількість років їх самодостатністю та
самостійністю - вони залишаються з відчуттям нашої близькості і з конкретними
навичками, яким ми маємо встигнути їх навчити.
Я нещодавно
опитувала знайомих, чи вміють їх діти мити посуд, прати свою білизну і
пришивати ґудзик. Як думаєте, які були відповіді?
☀️ Коли донька, як в дитинстві,
запитала : може, ти не поїдеш? – я відповіла так само, як колись, коли вона
була зовсім малечею: ти поспиш дві ночі і я приїду.
Для зовсім маленьких дітей час - абстрактне
поняття. І ми можемо акцентувати саме на ночах.
Саме зараз
ніч відчувається, як простір невизначеності і загрози. коли я іноді під час
близьких вибухів приношу доньці какао. І кажу їй: тримай мене за руку.
☀️ Загальна ідея – ми не «прибираємо»
сум. Дитина має поступово навчатись витримувати і його. Ми і маленьку дитину не
відволікаємо постійними розвагами.
Ми можемо
створити «місток близькості».
☀️ Взагалі розлука має три етапи -
підготовка, проживання і повернення. На кожному з них дитина може потребувати
нашої уваги й ясності.
На першому
ми створюємо відчуття «передбачуваності».
На другому -
підтримуємо контакт. Передаємо відчуття контролю.
На третьому
– повертаємось до звичного режиму
☀️ Існує багато різних ідей прощань.
Я за те, щоб
попереджати дитину про наш від’їзд. Дати можливість попрощатись. Якщо ми
потайки зникаємо, дитині може бути складно довіряти нашій надійності.
Коли батьки
питають: так він\вона же буде плакати? Я відповідаю – ви зараз більше піклуєтесь про себе, чи про
дитину?
☀️ Якщо немає можливості попрощатись, і
ситуації бувають різними, можна залишити дитині «листа» - малюнок,
відео-повідомлення.
У нас в родині є традиція: коли ми кудись
йдемо чи їдемо і не можемо попрощатись, ми залишаємо на столі чи у ліжка
записку.
Це дає
відчуття поваги до почуттів, допомагає зменшити тривогу (чим більше інформації,
тим менше тривоги).
Для дитини
передбачуваність - це форма безпеки.
☀️ Коли діти їздили в табори, я писала
їм маленькі листівки, вкладала в пронумеровані конверти. Найскладніші дні
адаптації зазвичай 2 - 3 і 7. Мені було важливо «перекрити» їх відчуттям
підтримки.
☀️ Ми можемо підготувати однакові
браслети, наліпки, тимчасові тату – щоб нагадували про наш «зв’язок».
Символічні
предмети допомагають дитині переносити образ близької людини всередину — це
важливий крок до формування внутрішньої опори.
☀️ Перед самим від’їздом я згадала про
мою давню традицію – робити маленький квест. Колись я писала на папірцях літери
імені дитини і давала підказки, де їх шукати.
Зараз просто
написала кілька записок і вже з дороги надсилала повідомлення з інформацією, де
вони заховані. Було б добре підготувати якийсь смаколик, щоб був сюрпризом на
завершення квесту, але я не встигла.
Доросла донька радісно записувала кружечки з
відео зі знайденими папірцями. А в дитинстві син і донька складали з літер своі
імена.
☀️ Час, коли дитина може бути більш
чутливою до нашої відсутності: одразу після прокидання вранці і перед сном.
Не всі діти
люблять, коли інші дорослі намагаються відтворити ритуали, звичні в спілкуванні
з дорослим, який зараз відсутній. Але можна спробувати – зустріти маленьку
дитину тими ж словами, ставити музику, читати казку. А дорослій надіслати
стікер чи відео.
☀️ Дитині безпечніше, коли вона має
«опори», умовно це: людина, з якою мені безпечно, предмет - щось, що має сенс і
дає відчуття зв’язку, ритуал - знайома дія або звичка.
☀️ Для маленьких дітей ми можемо
вигадати завдання на час відсутності:
Вивчити вірш
чи пісню і записати для мами\тата на відео
Зробити
чек-ліст з «важливими діями» на день чи тиждень і їх поступово викреслювати
☀️ Малеча, що сумує за близькими, може
відмовлятись від страв, що готують інші дорослі.
Ми можемо
запропонувати дитині приготувати свою страву (наприклад, фруктовий салат, чи
йогурт з фруктами - засипати в готовий йогурт смаколики). А потім запропонувати
мамі чи татові.
І ми взагалі
можемо нагадати дорослому, з яким дитина залишається, що вона може не тільки
сумувати, а й злитися або відмовлятися від нового.
Це
закономірна реакція на відчуття втрати того, що було стабільним, спосіб
нервової системи впоратись із напруженням.
Наша задача
тут не тільки «з’являтись» в
відеодзвониках. Ми ще й пропонуємо і дію, яка давала б дитині відчуття того, що
вона щось може і вміє сама. І це було б грою та радістю.
☀️ Маленьким дітям можуть бути потрібні
конкретні предмети і ритуали.
Молодшим
школярам - завдання і чіткі межі часу розлуки.
Підліткам - повага до їхньої самостійності і
довіра, що вони впораються.
☀️ Ну і моє найулюбленіше, про що
вперше писала в книзі «Хто живе у мами в серці» і часто нагадую в різних практикумах та інтерв’ю.
Я вирішила з
початком великої війни викласти цю книгу у вільний доступ, друзі з
БараБука розмістили у себе на порталі.
Посилання на книгу буде в коментарях:
☀️ Ми пропонуємо дитині покласти руку
на груди і прислухатися.
Що каже
серце? Воно каже не «тук-тук» - а «Люб-лю – люб-лю». Коли ми – дорослі,
маленькі в будь-яких містах та обставинах сумуємо, ми можемо пригадати: наше
серце завжди каже всередині нас голосом тих, хто нас любить чи любив. Люб-лю.
Ми їдемо і
повертаємось. І поступово формуємо у дітей відчуття, що зв’язок між нами не
переривається.
Скільки б нам
не було років. І де б ми не були.
Люб-лю.
Я розумію,
що ця тема зараз не на часі. Що ми зайняті "дорослими проблемами". Я
сьогодні думала, що допомагає мені після всіх новин повертатись до відчуття
реальності. - те, на що я саме зараз можу вплинути і зробити. Додати хоч трохи
турботи для дітей та дорослих.
Обіймаю,
Родино ❤️ як хочу Перемоги!
Немає коментарів:
Дописати коментар