"Я сам/а" - шлях до психологічної стійкості дітей
Найнадійніший спосіб виростити свою дитину доброю, сміливою,
життєлюбивою, допитливою - це по максимуму позбавити її від хронічного
психологічного стресу.
Однак у вихованні дітей слід розрізняти негативний досвід, який
заподіює їм шкоду і негативний досвід, який допомагає дітям підготуватися до
життя.
Важливо дотримуватися балансу між бажанням захищати своїх дітей
і необхідністю давати їм шанс впасти і встати самостійно, без допомоги.
Діти повинні навчитися справлятися з негативним досвідом, з
труднощами, розчаруваннями, повинні мати внутрішню стійкість до стресу.
«Я сама» - дуже корисний підхід до життя, який, на жаль,
багатьма батьками присікається: а раптом з дитиною щось трапиться?
Не станеться, якщо бачити різницю між небезпечними і безпечними
починаннями.
Припустимо, вчитель не задоволений, що ваша дитина несвоєчасно
здає домашню роботу або спізнюється на урок. І та й інша проблема - не ваша,
дитина сама повинна відповідати за свої дії. Вона просто зобов'язана намагатися
з усіх сил, щоб підготуватися до уроку - це запорука її майбутнього успіху.
Дайте дитині можливість самостійно справлятися з тим, що їй під
силу. І запам'ятайте: невдачі бувають корисні. На помилках ми вчимося.
Але! Якщо над вашою дитиною знущаються, якщо вона надумала
експериментувати з чимось небезпечним для життя, наприклад з наркотиками або
алкоголем, або якщо вона відчуває фізичне насильство, ви як батьки зобов'язані
втрутитися.
І, звичайно, абсолютно, не припустимо, коли джерелом стресу
стають дорослі люди, яких дитина любить. Коли вони принижують, обривають на
півслові, «в покарання» не розмовляють з нею, кричать, обзивають, вихлюпують
емоції, намагаються «загартувати», «зробити з нього мужика» - це РЕАЛЬНИЙ
СТРЕСС.
Це і є негативний досвід дитинства, який призводить до хронічної
дисфункції імунної системи і проблем зі здоров'ям.
Такий стрес не загартовує наших дітей, він завдає шкоди їх тілу
і мозку, скорочуючи рівень їх благополуччя. Він не робить дітей сильніше - він
ламає психобіологічні системи, відповідальні за фізичну і емоційну
резистентність.
©Оксана Цораєва
Немає коментарів:
Дописати коментар