середа, 17 вересня 2025 р.

Формування виконавчих функції у дітей

 Ірц Південне

🛎 Як формуються виконавчі функції у дітей з ООП та чому вони важливі?
У кожної дитини є внутрішній «диригент», який допомагає керувати увагою, емоціями та діями. У психології цей механізм називають виконавчими функціями. Саме вони дозволяють нам планувати, контролювати поведінку та досягати мети.
У дітей з ООП розвиток виконавчих функцій може відбуватися повільніше, і тому важливо підтримувати малюка спеціально підібраними вправами та іграми.
❗ Основні виконавчі функції
1. Довільна увага – уміння зосередитися на завданні та утримувати увагу певний час, починаючи з короткотривалих вправ.
2. Робоча пам’ять – здатність запам’ятовувати та виконувати прості інструкції (наприклад, «поклади кубик на стіл, потім машинку в кошик»).
3. Когнітивна гнучкість – уміння переключатися між завданнями, змінювати стратегію, якщо щось не виходить.
4. Самоконтроль – стримування імпульсів, вміння дочекатися своєї черги, виконувати короткі (прості) інструкції.
❗ Як вони формуються?
• У ранньому віці дитина вчиться наслідувати дії дорослих, реагувати на прості правила.
• До 3–4 років з’являються перші прояви самоконтролю (може трохи почекати, виконати коротке прохання).
• У дошкільному віці активно розвивається довільна увага та пам’ять – дитина може виконати просте завдання до кінця, слухати казку, повторити слова чи рухи.
• У молодшому шкільному віці формуються більш складні функції: планування, організація дій, контроль результату.
🚩 Типові труднощі у дітей з ООП:
Недостатній розвиток виконавчих функцій може проявлятися як:
• неуважність, часті помилки у завданнях;
• імпульсивна поведінка;
• труднощі у навчанні (дитина забуває інструкції, не доводить справу до кінця);
• складнощі у спілкуванні з однолітками (не чекає черги, перебиває).
• потреба у постійній підтримці дорослого.
❗Як допомогти дитині? Практичні поради для батьків та фахівців:
✅ Міні-завдання – давати короткі інструкції по кроках.
✅ Ігри на розвиток уваги («Знайди відмінності», «Що змінилося?», «Мемо», сортування предметів за кольором чи формою).
✅ Вправи на пам’ять (повторення простих послідовностей рухів або дій із предметами).
✅ Настільні ігри з правилами («Лото», «Доміно», прості стратегії).
✅ Рухливі ігри з очікуванням на самоконтроль («Стоп», «Червоне – зелене», очікування своєї черги у груповій грі.).
✅ Планування та завершення дій – прості проекти: скласти пазл, прибрати іграшки, намалювати картинку.
✅ Візуальна підтримка – піктограми, картинки або демонстрація дій дорослим допомагають дитині зрозуміти, що робити.
✅ Розпорядок дня і зрозумілі інструкції – маленькими кроками.
❗ Висновок
Підтримка розвитку виконавчих функцій у дітей з ООП – це шлях до самостійності, успіху в навчанні та позитивної соціальної взаємодії. Ігри, структуровані вправи та терпляча підтримка дорослого допомагають дитині поступово навчитися контролювати себе та свої дії, поступово навчитися керувати собою, а отже – бути успішною у школі й у житті.

P.S. Це стосується всіх дітей, просто у дітей з ООП вони формуються дещо пізніше і довше, та потребують більших зусиль дорослих

Немає коментарів:

Дописати коментар