четвер, 11 вересня 2025 р.

Зрозуміти складну поведінку дитини

 КУ "Інклюзивно-ресурсний центр" Великописарівської селищної ради

Щоб зрозуміти поведінку дітей з ООП (особливими освітніми потребами), важливо дивитися трохи глибше, ніж просто на вчинки. Бо поведінка — це спосіб комунікації, сигнал про потреби чи емоції.
Ось кілька орієнтирів:
🔹 1. Поведінка = повідомлення
Дитина може не завжди мати можливість сказати словами, що їй важко, боляче, страшно чи цікаво. Тому замість слів з’являється:
  • крик, плач 😢
  • відмова від завдання 🙅
  • рухова активність 🏃
  • повторювані дії 🔄
Це все способи «сказати» про свій стан.
🔹 2. Важливо з’ясувати причину
Чому дитина поводиться саме так?
Причини можуть бути різні:
  • сенсорні труднощі (шум, яскраве світло, дотик)
  • втома або перевантаження
  • потреба у підтримці чи увазі
  • нерозуміння інструкції чи складність завдання
  • емоційні переживання (страх, тривога, образа)
🔹 3. Спостереження
Корисно відповідати собі на три запитання (метод АВС):
  • A (antecedent) – що відбувалося перед поведінкою?
  • B (behavior) – що саме зробила дитина?
  • C (consequence) – як ми відреагували і що отримала дитина після цього?
Це допомагає зрозуміти, що «провокує» і що «підкріплює» поведінку.
🔹 4. Дивитися на сильні сторони
Часто поведінку помічають як «проблему», але важливо бачити, що дитина може й хоче робити.
Підтримка, похвала за маленькі досягнення й доброзичлива атмосфера допомагають змінювати поведінку природно.
Головне правило: за кожною поведінкою стоїть потреба. Якщо ми її зрозуміємо й задовольнимо, поведінка зміниться.

P.S. Насправді це допомагає зрозуміти будь-яку складну поведінку дитини.

Немає коментарів:

Дописати коментар