вівторок, 30 вересня 2025 р.

Від стрибків до абетки

 Центр практичної нейропсихології - Одеса

Чому рухові навички передують навчанню літер
Розвиток мозку дитини відбувається «знизу догори». Спершу формуються базові тілесні навички — моторика, координація, рівновага, а вже потім дозрівають вищі функції: мовлення, увага, мислення та академічні здібності.
Якщо трирічна дитина знає літери, але при цьому не може:
🔹втриматися на одній нозі 3–5 секунд,
🔹стрибнути обома ногами,
🔹кидати та ловити м’яч, не втрачаючи координацію,
🔹синхронізувати рухи рук і ніг,
це означає, що її нервова система ще не готова до серйозних навчальних навантажень. У такому випадку абетка перетворюється лише на механічно завчений набір символів, а не на справжню основу майбутнього читання і письма.
🧠 Стійке тіло = стійка увага, мова та мислення.
Саме тому перш ніж навчати літер і цифр, дитині необхідно дати досвід руху: стрибки, балансування, ігри на координацію. Це і є справжня «підготовка до школи».
⚠️ Норми стояння на одній нозі:
3–4 роки — 2–5 секунд
5 років — близько 8 секунд
6 років — до 10 секунд
7–8 років — 12–15 секунд і більше
Якщо дитина сильно відхиляється, підстрибує на нозі або не може втриматися навіть кілька секунд — це сигнал про незрілість рухової системи та слабку нейродинаміку. У таких випадках тілу й мозку буде складно одночасно утримувати рівновагу та зосереджуватися на навчальних завданнях.

Немає коментарів:

Дописати коментар