понеділок, 9 вересня 2024 р.

Виховати самостійність у виконанні домашніх завдань

 Як виховувати у дітей самостійність у виконанні домашніх завдань

1.     1.      Перевірте, чи правильно організоване робоче місце дитини. Джерело світла має бути розташоване спереду і зліва, на столі не повинно бути ніяких зайвих предметів.
2.     Уточніть розпорядок дня, визначте разом із дитиною час, коли вона сяде за уроки. Приступити до виконання домашнього завдання найкраще через годину-півтори після повернення зі школи, щоб дитина встигла відпочити від занять, але ще не втомилась від домашніх розваг та ігор з товаришами. Якщо дитина відвідує гурток або спить вдень, то, звичайно, можна сідати за уроки й пізніше. Але в будь-якому разі не можна відкладати це на вечір.
3.     Плануйте разом із дитиною послідовність приготування уроків і спробуйте заздалегідь визначити, скільки часу їй знадобиться для виконання кожного завдання. Спершу краще виконати невелике завдання, яке подобається дитині,- це допоможе їй зосередитися, включитися в роботу на емоційному піднесенні. Потім – найскладніше, доки вона ще не стомилася. Творчі роботи (малювання, ліплення, виконання поробок тощо) краще залишити на закінчення – їх не варто обмежувати в часі. Для 7-річної дитини час неперервної роботи – не більш як 15-20 хвилин, на завершальному етапі початкової школи – до 30-40 хвилин. Потім дитині необхідна перерва 5-10 хвилин, під час якої бажано трохи порухатися. Перед початком виконання будь-якого завдання запитайте у дитини: „Як ти гадаєш, скільки хвилин тобі знадобиться, щоб його виконати?” поставте перед дитиною годинник і після закінчення роботи обов’язково зверніть її увагу на те, скільки часу витрачено насправді. Це сприяє вихованню організованості і формує „відчуття часу”.
4.     Контролюйте виконання наміченого разом із дитиною плану роботи. Підвищена розсіяність уваги природна для молодшого шкільного віку.  Подолати її у дитині має дорослий. Навички  роботи, придбані в перші роки навчання, залишаються на все життя. Звичка працювати  чітко й організовано допоможе вашій дитині впоратися з  великими  навантаженнями,  які чекають на неї в середній та старшій школі. Від самого початку дитина має знати, що на робочому місці працюють, а граються, малюють, їдять цукерки - в іншому місці.
5.     Допоможіть дитині якщо вона зіткнулась з нездоланними труднощами. Не слід підміняти діяльність дитини своєю. Навчання – це праця, воно вимагає зусиль і напруження, дитина повинна вчитися самостійно долати труднощі. Однак, якщо на даному етапі трудність для неї нездоланна, обов’язково допоможіть! Інакше досвід неуспіху може закріпитися й призвести до явища, яке психологи   називають  „вивченою безпорадністю”. Якщо тривалі зусилля не успішні, людина перестає вірити в свої сили, стає пасивною й безініціативною.
6.     Надавайте дитині емоційну підтримку. Школа ставить перед дитиною серйозні вимоги, протягом дня дитина має велике емоційне та інтелектуальне навантаження. Завдання    дорослого   –              „бути  поруч”, разом із дитиною радіти її успіхам і переживати її невдачі та труднощі. Низький бал – серйозне покарання для дитини. Якщо ви бачите, що дитина  засмучена, не варто виказувати їй своє невдоволення. Передусім їй зараз потрібна ваша підтримка, розуміння, готовність розділити її почуття. Драматизування шкільних невдач, надмірні вимоги і моральний тиск можуть обернутися  неврівноваженістю дитини, боязню неспроможності, передчуттям нових невдач.
7.     Не давайте дитині додаткових домашніх завдань і не примушуйте переробляти погано виконану класну роботу.  Можна запропонувати перевірити її й виправити помилки, але переписувати не слід. Повторне виконання вже зробленого завдання  дитина сприймає як безглузду, нудну справу. Вона відбиває охоту вчитися, позбавляє віри в свої сили.
8.   Поступово знижуйте ступінь контролю. Пряму участь у виконанні уроків можна буде згодом замінити своєю присутністю. Потім сидіти поруч із дитиною не впродовж усього часу виконання домашнього завдання, а лише кілька перших хвилин, підходячи до неї на деякий час під час роботи. До кінця початкової школи дитина має навчитися робити домашнє завдання самостійно, показуючи батькам лише готовий результат. 
 Незмінними мають залишитися тільки інтерес та увага до життя вашого маленького школярика!

Джерело

Немає коментарів:

Дописати коментар