четвер, 19 вересня 2024 р.

Розвиткові вправи

 Дитячий психолог

Вправи, що стимулюють сенсорно-перцептивні та мисленнєві процеси
«Що чути?» – вправа вчить зосереджуватись, сприймати звуки,
аналізувати їх, а також сприяє розвитку спостережливості,
довільності, вмінню шукати аналогії за допомогою слухового
аналізатора. Дітям пропонують прислухатись до звуків у
навколишньому середовищі. Їх підводять до усвідомлення того, що
краса оточуючого світу є джерелом музики.
«Аромати природи» – завдання формує чутливість нюхового
аналізатора, вміння створювати асоціації за запахом. Під час
прогулянки дітям пропонують завмерти, заплющити очі та відчути
пахощі природи.
«Що в мішку (піску)?» – гра розвиває здатність створювати образ
предмета за його словесним описом, а також уміння виділяти істотні
ознаки предмета за його тактильним сприйманням.
«Реклама» – дитина обирає будь-який предмет і намагається назвати
всі його позитивні якості та функції, що допоможуть привернути до
нього увагу.
«Що ми задумали?» – ведучий обирає предмет, який діти будуть
відгадувати, використовуючи навідні питання типу: «Де можна
використовувати?», «Тоне чи ні?», «Більший від людини чи ні?», «Зі
скількох деталей складається?» і т. ін.
«Виставка» – в уявній ситуації (виставка-показ) за вибором дитина
представляє, описуючи всі характерні якості, функції, будову та інше
різних речей (побутових приладів, машин) за бажанням.
«Чи буває таке?» – гра на розвиток здібності відтворювати образ
предмета на основі словесно заданих характеристик. Дорослий
описує ситуацію, дитина має уявити собі цю ситуацію і сказати, чи
буває те, про що йде мова.
«Чарівник» – творче завдання передбачає створення уявної ситуації:
чарівник-лісовик усе довкола зачаклував. Дорослий пропонує
розглянути предмети, об’єкти й здогадатись, чим (ким) вони були
раніше, поки не потрапили до рук чарівника.
«Розвивай спостережливість» – використовуючи проблемні
запитання та елементи змагання, дітей просять подивитись довкола
і знайти об’єкти, які, наприклад, мають одну або декілька спільних
ознак, наприклад, легкі або круглі, м’які, дрібні і т. ін.
«Світ речей» – діти розглядають різновиди речей, об’єднаних однією
назвою (папір, тканина, пластмасові предмети тощо). При цьому
відмічають найбільш явні відмінності їх видів (колір, структуру
поверхні тощо), досліджують характеристики, експериментують та
встановлюють залежність використання матеріалу від його
властивостей і якостей.
«На що схоже?» – потрібно у знайомих об’єктах знайти щось нове,
порівняти їх із раніше відомими за різними ознаками – знайти
аналоги.
«Поясни схожість» – діти розглядають природний об’єкт або явище й
пояснюють, чому вважають його схожим на інші; знаходять технічні
об’єкти, створюючи які, люди використовували аналогії з живої
природи.
«Порівняй предмети» – необхідно вказати якомога більше ознак (чи
властивостей), відмінності та подібності двох, трьох предметів,
порівнюючи за кольором, за формою, розміром, функцією тощо.
«Знайди спільні функції предметів» (наприклад: свічка, лампочка,
сонце).
«Закінчи порівняння-метафору» (наприклад: «Небо синє, наче ... (море, вода, …).
«Таємниця» – діти обирають будь-який предмет із довкілля,
розглядають його, обговорюють істотні ознаки, елементи, знаходять
аналогії з іншими предметами та повідомляють по черзі прикмети й
аналогії, не називаючи самого предмета, ведучому (дитині), що має
відгадати, про який об’єкт йдеться.
Біла І. М. Психологія дитячої творчості

Немає коментарів:

Дописати коментар