Центр здоров'я та розвитку "Коло сім'ї" - Київська філія
Навички, які допоможуть підліткам керувати емоціями та розвивати стійкість
“Ми тут, щоб повідомити вам, що зміни наближаються, хочете ви цього чи ні“/Грета Тунберг, підліткова екоактивістка.
З цієї частини часто розпочинаю розмову з підлітками:
“Зміни можуть бути важким випробуванням для нас, ми чуємось в “безпеці”, коли все залишається так, як нам знайомо. Ми не можемо скасувати зміни навколо, однак ми можемо впливати на те, як саме змінюємося ми. Уявіть, що ви мали міцні дружні стосунки протягом п’яти років, а потім ця людина вчинила зрадництво щодо вас. Ви не хочете таких змін; можете чинити опір і вдавати, що нічого не сталося. Але тоді ви лише відкриваєте шлях до подібної поведінки. Ви також можете обрати змінитися: можете піти від друга, попросити про допомогу або зустрітися з ним лицем до лиця.
Під час змін одні люди стають сильнішими, зростають, відчувають зв’язок зі спільнотою; інші руйнуються. Як же перетворити зміни на найбільше джерело сили? Як не тільки навчитися не боятися змін, а й сказати: “Дайте, ще більше змін!”
Щоб впоратися зі змінами та труднощами, спершу підлітку варто познайомитись з собою.
Що для нього є важливого, що він цінує? Він має зрозуміти уявити, якою людиною хоче стати. Тоді він відкриє у собі силу, про яку раніше й не здогадувався. Він знайде свою пристрасть, енергію та прагнення долати будь-які перешкоди.
Можливо, йому буде важко довіритися своєму серцю, адже інші люди часто кажуть, що він “повинен” робити та відчувати. Натомість нам, батькам, вчителям, фахівцям варто допомогти підлітку шукати свої власні відповіді. З чого цей шлях складається?
Перший крок — це прийняти зміни.
Наш світ змінюватиметься. І ми змінюємось. Навіть зараз ви змінюєтесь. Ваше тіло переповнене електричними імпульсами, сигнали передаються між вашим мозком, серцем, легенями та м’язами. Це відбувається прямо зараз у вашому тілі. Нейрони передають думки у мозку, поки ви читаєте ці слова. Уявіть кота в діловому костюмі, який намагається серйозно вести нараду, але постійно відволікається на лазерну указку. Можливо, ви зараз усміхаєтесь, і коли ви усміхаєтесь, електричний імпульс стрибає від однієї клітини до іншої у вашому тілі. І зміни відбуваються.
Проведімо швидку вправу, щоб побачити, як легко себе змінити. Уявіть себе:
сильними,
слабкими,
швидкими,
з посмішкою.
Чи помітили як ваш тонус м’язів, настрій змінювались під час уяви? Зміни є невіддільною частиною життя, і їх необхідно приймати, а не боятися. Зміни можуть стати джерелом сили, якщо до них ставитися гнучко і відкрито.
Другий крок — роль серця в прийняті рішення.
Важливо слухати себе, свої емоції та бажання, допомогти підліткам зрозуміти свої цінності та йти своїм шляхом, попри вплив інших.
Спробуйте обговорити такі теми:
- Що б ти зробив, якби міг жити без страху та сумнівів?
- Якби тобі дали секретний ключ, що відчиняє двері до дивовижного життя, чим би ти займався…
» У роботі чи навчанні?
» У стосунках?
» З новими можливостями?
- А що стосовно цього моменту? Якби ти проживав завтрашній день з відчуттям, що це був чудовий день, що б ти робив?
Якщо підліток задумався над цими питаннями, то вже зробив перший крок. Молодець. Якщо ж ні – не хвилюйтеся! Продовжуйте зміцнювати стосунок і довіру. Кожен маленький крок має значення.
Третій крок — модель DNA, яка розкриває три ключові аспекти розвитку:
• Discoverer (Дослідник): спонукає пробувати нові речі, приймати рішення через досвід.
• Noticer (Спостерігач): навчає помічати свої почуття і навколишній світ, залишаючи простір для рефлексії перед діями.
• Advisor (Радник): внутрішній голос, що допомагає розв’язувати проблеми, проте не завжди є корисним.
Кожен має радника, який інколи мислить проблемним шляхом. Коли ми застрягаємо, слухаючи нашого радника, це схоже на перебування у віртуальному світі.
Опанувати навичку перемикатися між D (чи спроба чогось нового зробить тебе кращим), N (чи покращить життя уважне спостереження без реакції), A (чи покращить життя ретельне обдумування). Якщо відчуваєш, що застряг “перемкни DNA”. Будь готовий нести свої тривоги з собою, ризикувати та пробувати нові речі. Не дозволяй тривозі зупиняти тебе від дослідження життя. Коли помітиш, що застряг у надмірних роздумах, заземлись у теперішньому моменті. Наприклад, зроби п’ять повільних вдихів і зверни увагу на п’ять речей навколо себе (використай вправи на заземлення). Не залишайся тільки у просторі радника. Якщо проблема вирішувана, скористайся “технікою прийняття рішень”. Якщо ж тривога не допомагає розв'язувати проблему, заплануй вправу “час для хвилювання”. Коли застрягаєш, пам’ятай: ти більше, ніж просто радник. Ти маєш радника, і можеш перемикатися на Спостерігача або Дослідника, чи розглянути, що для тебе є найбільш цінним. Якщо відчуваєш себе самотнім зі своїм тривожним радником, ніби ти застряг у печері з ним, запроси когось ще до цієї печери. Обговори свої тривоги з близькою людиною. Можливо, твій радник заспіває іншу пісню, коли це буде зроблено на людях.
Четвертий крок — розвиток гнучкої сили.
Гнучкість та адаптивність допомагають підліткам не лише переживати труднощі, але й використовувати їх для власного зростання та формування життєвих навичок.
П’ятий крок — фокус на емоційній стійкості.
Приймати свої емоції, чути їх і обирати, в який спосіб їх проживати.
Шостий корок — самоусвідомлення.
Підлітки навчаються усвідомлювати себе, свої дії, емоції та їхній вплив на своє життя, що дозволяє їм згодом ефективніше керувати своєю поведінкою.
Спробуємо підсумувати:
Радник — здатність мислити розсудливо й не дозволяти непотрібним думкам впливати на тебе.
Спостерігач — здатність зупинитися й помічати своє тіло, свої почуття та те, що відбувається навколо тебе.
Дослідник — здатність пробувати нові дії, розвивати нові навички й соціальні зв’язки.
Поціновувач — здатність виявляти те, що ти цінуєш і що приносить твоєму життю радість, сенс і мету.
Нам також потрібно буде практикувати різні погляди:
Погляд на себе — здатність бачити свій DNA як щось, що постійно змінюється і розвивається. Ти не є фіксованою особистістю. Ти можеш вирости в ту людину, якою хочеш бути.
Соціальний погляд — здатність встановлювати зв’язки з іншими, бачити різні точки зору та будувати соціальні взаємини.
Чим більше ми практикуватимемо свої DNA навички, тим більше ми розвиваємо гнучку силу, і тим більше зможемо жити СВОЇМ ЖИТТЯМ ПО-СВОЄМУ!
Рекомендована література для підлітків:
1. The DBT Skills Workbook for Teens: A Fun Guide to Manage Anxiety and Stress, Understand Your Emotions and Learn Effective Communication Skills
2. Beyond the Blues: A Workbook to Help Teens Overcome Depression
3. Get Out of Your Mind and Into Your Life for Teens: A Guide to Living an Extraordinary Life
4. Mindfulness for Teen Anger: A Workbook to Overcome Anger and Aggression Using MBSR and DBT Skills
5. The Teens Self-Regulation Workbook: Empowering Teenagers to Understand, Handle and Master Their Emotions With Success Through CBT Exercises and Coping Strategies (Life Skills Mastery Book 4)
6. The Self-Esteem Workbook for Teens: Activities to Help You Build Confidence and Achieve Your Goals
Автор статті: дитячий та дорослий психолог, психотерапевт Вероніка Сіленок.
Немає коментарів:
Дописати коментар