пʼятниця, 11 жовтня 2024 р.

Розвиток мовлення дитини від народження до 5 років

 Центр здоров'я та розвитку "Коло сім'ї" - Київська філія

ДИНАМІКА РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДИТИНИ ВІД НАРОДЖЕННЯ ДО 5 РОКІВ
Перші роки життя малюка, є найбільш інтенсивним періодом для розвитку комунікації та набуття мовленнєвих навичок. Ці навички найкраще розвиваються у світі який багатий різноманітними звуками та активним контактом з дорослими.
Темп розвитку мовленнєвих навичок у кожної дитини різний. Однак всі вони дотримуються природного прогресу (або розкладу) опановування цими навичками.
Нижче наведено перелік етапів нормального розвитку мовлення у дітей від народження до 5 років.
Цей перелік допоможе визначити, чи дитина на правильному шляху, чи їй може знадобитися додаткова допомога.
Від народження до 3-х місяців
• Реагує на гучні звуки.
• Повертається до звуку, наприклад коли чує звук брязкальця.
• Заспокоюється або посміхається, коли з ним розмовляють.
• Розпізнає голос батьків і заспокоюється, якщо плаче.
• Вокалізує та видає звуки подібні до воркування, булькання, лепету.
• Має особливий спосіб плакати для різних потреб. Наприклад, один плач від голоду, інший, коли втомився.
• Встановлює зоровий контакт протягом досить тривалого часу.
• Слідкує за вашим обличчям і дивіться в очі, коли розмовляєте з ними.
• Коли ви розмовляєте з дитиною, вона намагається відповідати вам, видаючи звуки або посмішкою, або пожвавленням рухів.
Від 4-х до 6-и місяців
• Уважно слухає. Стежить за звуками очима і поверніться до того, хто розмовляє навіть з іншого боку кімнати.
• Реагує на зміни: у вашому голосі та вашій міміці
• Помічає іграшки, які видають звуки. Починає реагувати на музику.
• Дивиться на предмети, що цікавлять, і слідкує за ними очима
• Сміється. Відповідає усмішкою на вашу усмішку.
• Вокалізує під час гри з вами, або під час ігор з предметами
• Вимовляє різні голосні звуки, іноді в поєднанні з приголосними, лепече, нагадуючи мову.
Від 7-и місяців до 1 року
• Уважно слухає, дивиться на вас, коли ви називаєте дитину на ім'я.
• Зупиняється на мить, коли ви кажете «Ні» або «Стоп».
• Імітує та ініціює жести для соціальної взаємодії та ігор, як-от посилання поцілунків або гра в підглядання. Підіймає руки, щоб його підняли.
• Полюбляє грати в комунікативно-соціальні ігри, на кшталт: «баран-баран-бум» і хованки - «ку-ку».
• До 10 місяців тягнеться до предметів та відштовхує непотрібні предмети.
• Починає розуміти такі слова, як «привіт», «бувай», «вгору» тощо, особливо коли ви також використовуєте дію (жест).
• Починає розпізнавати знайомі слова, наприклад, «тато», «молоко», «очі».
• Коли ви кажете «дивись!», повертається, щоб подивитися, куди ви показуєте.
• Реагує на прості слова та фрази, як-от «Іди сюди» та «Подивись на маму».
• Імітує різні звуки мови. Лепетання з використанням довгих і коротких груп звуків («тататата, бібібібі»), щоб привернути й утримати увагу дорослого
• З задоволенням слухає пісеньки, потішки та коротенькі вірші.
• Розмовляє «по черзі». Бере участь у діалогах, де ви говорите, а дитина вам відповідає з допомогою лепету.
• Має одне або два слова («баба», «тато», «мама» або «бувай») до першого дня народження
Від 1 до 2 років
• Знає кілька частин тіла і може вказати на них, коли запитують.
• Виконує прості інструкції «Дай мені м’яч», «Обійми бабусю», «Іди сюди», і розуміє прості запитання «Де твоя кепка?».
• Любить прості історії, віршики. Вказує на малюнки, у книгах.
• Хитає головою на «ні» і киває на «так».
• Копіює багато речей, які дорослі говорять або роблять, наприклад, каже «привіт», «дай п’ять» махає на прощання або плескає у долоні.
• Використовує та розуміє щонайменше 50 різних слів для позначення їжі, іграшок, тварин і частин тіла. Мова не завжди може бути чіткою, наприклад «мя» для «м’яча» або «бака» для «собака».
• До 2 років правильно вимовляє більшість голосних звуки, поступово засвоює приголосні: п, б, м, ф, в, т, д, н, к, г, х. Свистячі звуки (с, з, ц), шиплячі (ш, ж, ч, щ) і сонори (р, л) та звук (й) дитина може або пропускати, або заміняти.
• Поєднує два або більше слів разом, наприклад – «дай води» або «іду спати».
• Використовує запитання з одного чи двох слів «Де киця?»
• Виконує двоетапні вказівки, наприклад «Візьми ложку і поклади її на стіл».
• Використовує такі слова, як – «я», «моє» та «ти».
• Використовує слова, щоб попросити про допомогу.
• Насолоджується простою грою під час якої активізується спонтанне мовлення, наприклад: годує ведмедика або вдає, що розмовляє телефоном.
• Під час гри використовує багато «балакань» і окремих слів. Вони часто звучать так, ніби дитина вимовляє короткі речення, хоча ви не можете розібрати, що це за слова.
Від 2 до 3 років
• Має слово майже для всього, словниковий запас 250 – 700 слів.
• Використовує фрази з двох або трьох слів.
• Говорить так, що його добре розуміють члени родини та друзі.
• Називає предмети, щоб запитати про них або звернути на них увагу.
• Часто використовує словосполучення, але іноді може повторювати деякі слова чи фрази, наприклад: «я хочу – я хочу – я хочу соку»
• Намагається привернути вашу увагу, звертаючись, приклад: «Мама дивись!»
• Знає та називає своє ім'я, вік, коли його запитують.
• Використовує слова у множині, як-от «птахи чи іграшки».
• Використовує дієслова: «їсти, бігати». Також починає використовувати дієслова у минулому часі для розповіді про минулі дії: «дивився, грав».
• Будує прості причинно-наслідкові зв’язки, наприклад, каже, що потрібна куртка, коли на вулиці холодно.
• Запитує «Чому?» і «Як?»
• Мова стає чіткішою, але може бути незрозумілою для незнайомих людей, які не знають вашої дитини.
Від 3 до 4 років
• Використовує речення з чотирьох і більше слів. Словниковий запас 1500 – 2000 слів
• Правильно вимовляє прості слова не переставляючи склади в слові та не повторюючи склади по декілька разів, як-от «ки-ки-ки-киця»
• Відповідає на прості питання: «Хто?», «Що?», «Де?», «Який?» та «Чому?»
• Розповідає про побачене в відео, про свою діяльність у дошкільному закладі або вдома у друзів тощо.
• Порівнює речі за допомогою таких слів, як «великий» або «маленький».
• Групує предмети, наприклад: їжу, одяг, знає кольори.
• Розуміє та використовує більше слів прийменників: «в», «на», «під»
• Удає, що сам читає книжку, або пише, і може написати кілька букв.
• До 4 років ваша дитина говорить так, що люди розуміють більшу частину того, що вона говорить. Дитина все ще може помилятися при вимові свистячих та шиплячих звуків, замінювати їх. Та може зовсім не вимовляти сонорні приголосні, бо вони формуються пізніше.
Від 4 до 5 років
• Легко спілкується з іншими дітьми та дорослими, поза колом родини.
• Чує і розуміє більшість сказаного вдома та в дошкільному закладі. Дотримується простих вказівок і правил гри.
• Запас слів збільшується до 2500 – 3000 слів. В словах відсутні пропуски, перестановки звуків і складів. Мовлення чітке та зрозуміле.
• Складає граматично правильні речення, використовуються всі частини мови. Речення довші та складніші, містять багато деталей, описів тощо.
• Дитина активно вживає узагальнюючі слова (одяг, меблі, звірі…), називає широке коло предметів, явищ.
• Розуміє та використовує прийменники: «позаду, попереду, поруч, між»
• Правильно вживає більше слів для позначення часу: «вчора, завтра».
• Розпізнає та називає 10 або більше букв і зазвичай може написати своє ім’я. Імітує читання та письмо
• Говоріть плавно, не повторює перший звук або склад у слові декілька разів, і не «застрягає», намагаючись вимовити слово
• У 5 років дитина оволодіває всіма звуками рідної мови і правильно їх вимовляє.
Діти чудово навчаються. Вони народжуються готовими до вивчення рідної
мови (або мов). Ви – як сім’я вашої дитини – є найважливішими людьми, які
допоможуть їй на шляху до успішного навчання спілкуванню.
Автор статті: логопед ⁨Наталя Просоленко⁩

Немає коментарів:

Дописати коментар