середа, 15 травня 2024 р.

Правила спілкування з немовленнєвою дитиною

 Олена Самохвалова Логопед

🗣️Правила спілкування з немовленнєвою дитиною❗️
1. 👉Намагайтеся не вимагати від дитини мовленнєвої віддачі. Важливо не відлякати малюка наполегливим "кажи", "повтори", суворо виключіть ці вирази зі свого спілкування з дітьми.
2.👉Не вимагайте від дитини повторення складних слів, не змушуйте кілька разів повторювати слово, що стало доступним для дитини. Подібні дії сприяють посиленню мовного негативізму дитини. Заохочуйте будь-який прояв мовленнєвої активності, при цьому демонструючи правильний зразок мови.
3.👉Не фіксуйте увагу свою, дитини та оточуючих на тому, що вона не говорить. Ніколи не кажіть йому, що він не хоче або не може говорити. Хваліть за будь-яку її ініціативу, нехай і не мовного характеру. Більше говоріть із дітьми, озвучуйте всі дії. Наприклад, вихід на прогулянку супроводжується монологом дорослого:
-Що ми дістали? - Шкарпетки. Що це? Шкарпетки. Що ми одягли? Шкарпетки і т.п.
4.👉Назви предметів вимовляйте в уповільненому темпі, багаторазово проговорюються, дорослий виконує одночасно роль і того, хто запитує, і того, хто відповідає, тобто дається діалог-зразок. Промовляння використовується тільки в процесі дій із предметом. Просто так слова промовляти марно.
5.👉Не слід задовольняти всі потреби дитини, не чекаючи будь-якого прояву прохання, якщо передбачати всі бажання дитини, не даючи їй хоча б криком, одним звуком висловити їх, у неї так і не з'явиться стимул заговорити. Якщо дитина висловила свої бажання за допомогою жестів чи міміки, обов'язково вербалізуйте її повідомлення.
6.👉Для дітей із порушенням розуміння мови необхідно підкріплювати мову жестами, а також використовувати предмети або фотографії (у віці до 5 років - НЕ схеми) для поліпшення розуміння. Наприклад, якщо дитина злиться і хоче Вас вдарити (агресія часто супроводжує поведінку дитини, яка не розмовляє, і є природною реакцією, не можна забороняти дитині злитися, це посилить негативізм і ще більше знизить бажання говорити, але необхідно чітко окреслити межі можливого прояву злості), скажіть коротко: "Стоп! Битися не можна", - і поставте перед дитиною подушку або крісло-мішок. Особливо в момент яскравої емоції необхідно стежити за мовленнєвим зразком, що подається дитині. Мовлення може з'явитися, зокрема, й на тлі негативної емоції, тому важливо не читати дитині нотацій, а говорити чітко та коротко. Якщо Ви хочете, щоб дитина почала збиратися на вулицю, коротко скажіть "Йдемо гуляти" і покажіть фотографію дитини на вулиці.
7.👉Говоріть про те, що актуально для дитини в даний момент, бажано в той момент, коли активна перцептивна (пізнання через відчуття) або предметно-практична діяльність дитини.
8.👉Не використовуйте різноманітний мовленнєвий матеріал до однакових ситуацій, дій і предметів. Використовуйте одну й ту саму мовленнєву форму, але показуйте різні типи одного й того самого явища чи предмета. Наприклад, на початкових етапах, і море, і річка, і вода в пляшці, і калюжа - будуть позначатися одним словом "вода". Або під час навчання розуміння інструкцій, Ви будете говорити одне слово "Дмухай", але дмухати дитина буде на свічки, які горять, пір'я, вату, воду у ванній, пелюстки квітів тощо.
9.👉Не використовуйте метафори, слова в переносному значенні у спілкуванні з немовною дитиною. Будуйте речення за схемою "суб'єкт + дія + об'єкт", наприклад: "кішка спить", "я їм".

Немає коментарів:

Дописати коментар