Навчальний рік добігає кінця. Для логопедів літо - час, коли більшість дітей, з якими ми працюємо - це діти, які готуються йти у перший клас.
Часто ми стикаємося з такими запитами і скаргами від батьків майбутніх першачків:
"Треба за місяць до школи поставити звуки"
"У дитини нечітке, невиразне мовлення, а у вересні до школи"
"Плутає звуки у словах"
"Переставляє склади"
"Плутає родові закінчення"
"Плутає прийменники" тощо
Тому сьогодні хочу поговорити про мовленнєву готовність дітей до шкільного навчання.
Отже, готовність дитини до школи включає багато складових:
психологічна
емоційна
мотиваційна
особистісна
фізична і фізіологічна
інтелектуальна
Великий відсоток дітей, які збираються розпочати навчання у школі мають порушення усного мовлення. Часто наявність порушеної звуковимови або граматичні помилки у власному висловлюванні не бентежать батьків, однак, такі невеличкі особливості дуже часто стають великими проблемами при засвоєнні читання і письма.
Діти, які мають порушення усного мовлення знаходяться у групі ризику, як діти з труднощами у навчанні.
Що ж повинна вміти дитина (з порушенням мовлення/без порушення мовлення) в межах мовленнєвої готовності до шкільного навчання на початку першого класу?
Звуковимова: дитина вимовляє і диференціює всі звуки мовлення. Спотворення, заміна, пропуск, змішування звуків у мовленні: либа замість риба, капута замість капуста, сапка замість шапка і соковад замість шоколад - не норма
Складова структура слів: дитина вимовляє слова будь-якої складності складової структури без помилок.
Вісіпед замість велосипед, тубилка замість бутилка - не норма
Фонематичні функції: дитина вміє визначити наявність звуку у слові, місце звуку у слові (початок, середина, кінець слова) порядок і кількість звуків у слові,
назвати сусідні звуки від заданого звука у слові,
придумати слово з заданої кількості звуків, придумати слово на заданий звук.
Навички мовного аналізу і синтезу: дитина вміє визначити кількість і порядок складів у слові, назвати будь-який заданий склад у слові за рахунком, наприклад, тільки другий, або тільки перший/останній
визначити кількість і порядок слів у простому реченні (особлива увага на речення з прийменниками)
Словник: дитина володіє узагальнюючими поняттями, виокремлює зайве з групи без зорової опори, використовує у власному мовленні усі частини мови, вміє підібирати антоніми і перетворювати слова у однині на слова у множині і навпаки.
Граматична сторона мовлення: дитина розуміє питання непрямих відмінків, розуміє і безпомилково використовує прийменники, узгоджує іменники і прикметники, іменники і дієслова, іменники і числівники, розуміє і використовує дієслова відповідно до часу, володіє словозміною (гриб-грибочок; зав'язувати-розв'язувати), утворює частини мови з частин мови (сон-сонний-спати)
Мама пішла магазин. Тарілка стіл. Собака спить на будка - не норма
Зв'язне мовлення: дитина вміє робити переказ тексту з опорними питаннями, описує сюжетний малюнок розгорнутими реченнями, може скласти оповідання за малюнками, запам'ятовує вірші.
Неможливість зробити переказ почутого тексту зі збереженням порядку подій і встановленням причинно-наслідкових зв'язків - не норма
На що звернути увагу ще
- стан слухової уваги (норми можна подивитися у таблицях сенсомоторного розвитку дитини)
- стан зорового сприймання (норми можна подивитися у таблицях сенсомоторного розвитку дитини)
- просторова орієнтація (дитина чітко орієнтована у тривимірному просторі у статиці і у русі, а також на аркуші паперу)
- стан загальної і дрібної моторики (норми можна подивитися у таблицях сенсомоторного розвитку дитини)
- стан дихальної і голосової функції (ротове дихання - не норма)
- динамічний бік мовлення (запинки у мовленні, паузи посеред слів, повторення першого/останнього складу або звуку у словах пришвидшений і уповільнений темп мовлення - не норма)
Порада
Якщо ви спостерігаєте помилки в усному мовленні, які описані вище, зверніться до логопеда. Це допоможе мінімізувати або уникнути труднощів у опануванні читання і письма.
Немає коментарів:
Дописати коментар