

Вона сиділа мовчки. Сльози скочувались по щоках, але вона вперто ховала обличчя в рукав. Її малюнок не потрапив до трійки переможців. «Я погана, – прошепотіла. – Вони краще. Я більше не хочу малювати.»
Він гірко заливався сльозами у роздягальні. Щойно інший спортсмен поклав його на лопатки, здобувши цим додатковий бал своїй команді. «Я нездара! Всі бачили мою поразку і більше ніколи не візьмуть на змагання».
Перша поразка. І перший висновок про себе.
Це не просто прикрість – це випробування, яке формує основу самооцінки. Як ми відреагуємо, так і навчиться дитина ставитись до помилок, до зусиль, до самої себе.

Сором, гнів, провину, відчуття, що її не цінують.
Дитина ще не має досвіду, щоб зрозуміти, що це нормально.

- Та нічого страшного.
- Іншим теж треба було дати шанс.
- Ну бачиш, треба було старатись.
- Наступного разу пощастить.
Ці фрази не підтримують. Вони знецінюють емоцію. А дитині зараз треба зовсім інше.

- Визнати емоцію: «Я бачу, що тобі дуже прикро. Це справді може боліти.»
- Поділитись власною історією поразки
- Пояснити, що це частина навчання і життя
- Підкреслити зусилля, а не тільки результат
- Навчити "витримувати фрустрацію"
- Підтримати без ідеалізації: «Ти все одно для мене найкращий – бо ти старався і не здався»
– «Тобі боляче? Я розумію. І мені боліло, коли я колись програв.»
– «Можемо поговорити, коли будеш готова. Або просто посидимо разом.»
– «Ти молодець, що наважився взяти участь. Це вже перемога над страхом.»

Бо саме в такі моменти вона формує головне:
- Чи варто намагатись знову?
- Чи можна бути поміченим, навіть коли не переміг?
- Чи хтось залишиться поруч, коли не вийшло?
⠀
Немає коментарів:
Дописати коментар