середа, 11 жовтня 2023 р.

Поговорімо про психічне здоров’я

 Поговорімо про психічне здоров’я

Про важливість психічного здоров’я розповіла Лариса Засєкіна, докторка психологічних наук, професорка Волинського національного університету імені Лесі Українки, директорка Українського центру психотравми.

За визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я, психічне здоров’я – це емоційне, психологічне та соціальне благополуччя людини, яке охоплює різні аспекти її життя, включаючи думки, почуття, поведінку та стосунки з іншими людьми. Як бачимо, психічне здоров’я – це не про відсутність психічних розладів, а радше про повноцінне функціонування людини в різних сферах її життя. Психічне здоров’я характеризується станом емоційної стійкості, ефективним подоланням життєвих викликів, самоцінністю та здатністю підтримувати здорові стосунки.

Важливо розуміти, ми можемо впливати на ключові компоненти добробуту, а таким чином, психічного здоров’я. До слова, емоційний добробут досягається з допомогою використання різних технік емоційної саморегуляції, зокрема медитації, тілесної релаксації, майндфулнес терапії тощо. Соціальний добробут залежить від нашої соціальної активності, приділення достатньої уваги людям, яких ми любимо і які люблять нас. Самоцінність також підкріплюється, наприклад, веденням щоденника про свої досягнення, навіть найдрібніші дії, але які вартували нам зусиль й принесли комусь користь.

Тому не забуваймо, що психічне здоров’я навіть за умов несприятливої генетичної спадковості, може зміцнюватися нашими «духовними вправами». Як результат, ці нарощені «духовні м’язи» можуть бути дуже стійким каркасом нашої витривалості й відновлюваності навіть у найнесприятливіших для цього обставинах. Пам’ятаймо, що життєстійкість є ключовим фактором психічного здоров’я та благополуччя. А з нею не народжуються, вона зміцнюється упродовж життя.

Сьогодні часто чуємо про ментальне здоров’я. Чи є відмінність між ментальним і психічним здоров’ям?  Ні, відмінностей немає. Класично в академічному середовищі й повсякденному житті ми застосовували термін «психічне здоров’я», я й надалі є прихильницею саме цього терміну. Водночас очевидно, існує думка, що термін «ментальне здоров’я» породжує менше негативних асоціацій, тому є своєрідним способом подолання стигми щодо осіб із психічними захворюваннями.

Джерело

Немає коментарів:

Дописати коментар