Я хотіла сказати слова в підтримку батьків підлітків. Бо бути батьками – взагалі складна роль. А бути батьками підлітків, ще й під час війни - випробування. Буде багато слів на різні теми. Іноді я жартома кажу сину, який спостерігає за тим, як я роблю "вдих і видих" поруч із молодшою донькою (прекрасною мудрою сильною передпідліткою) - мені ще протриматись років 5
.

Колись на курсах для батьків я розповідала, що дорослішання дітей, саме цей етап – найбільш рефлексивний для самих дорослих і найбільш «про нас».
Бо він нам показує, яка насправді наша самооцінка, наскільки ми можемо витримати емоційне навантаження, і наскільки ми маємо свій власний сенс. Сенс - окрім наших дітей.

Дорослішання дівчат і хлопців відбувається по-різному. І саме з мамами переживається по-різному.


Криза незалежності – проявлена, бунтівна, як раз і дає підліткам відчути свою силу, шукати своє місце. Але це ж «незалежність» в першу чергу від нас.

Зараз їй 11 і вона пригадує це: дякую, що ти мене попередила. У тебе теж так було?
І головне – я це трймаю в фокусі - для себе. І намагаюсь не приймати на свій рахунок. Це ставлення не до мене – а до моєї ролі, моєї «значущості», моєї влади.
Ядро наших стосунків залишається неушкодженим.
Я постійно нагадую собі і іншим батькам – чи відчуваєте ви «ядро» ваших стосунків з дитиною? Важливо робити все, щоб його не втратити.

Іноді нам дійсно не вистачає сил, мудрості, терпіння, знань в спілкуванні з дітьми.
А іноді – ми все робимо «так» і все з нами так. Просто наші діти «відштовхуються» від нас в свою дорослість.
Бути тим, від кого відштовхуються – складно, бо виникає відчуття, і виглядає так, що тебе саме відштовхують. І це дійсно боляче.
Але їм потрібна ця дистанція, щоб побачити себе.

Одна з ознак підліткової кризи – знецінення. Вони мають зменшити нашу роль для себе.
Ми можемо переставати бути не тільки ідеальними для них, а й взагалі вони можуть соромитись нашої зовнішності, наших проявів, наших звичок.
Я ще раз нагадаю, що прошу батьків пам’ятати - це «не про нас». Це про нашу «ідеальну роль».
Вони мають скинути нас з п’єдесталу. Бо інакше ми можемо своєю значущістю заслоняти їм їх власну дорогу.

Іноді нам доводиться казати: "я це витримаю. Але я не дозволяю так поводитись із собою".
Лімбічна система підлітків гіперактивована – це робить їх реактивними, але й гіперпильними, гіперуважними – вони відчувають своїми чутливими антенами всі наші вразливості і стрибають по них.
Вони оголено вразливі – і намагаються розмістити свій біль, свою одинокість, свій супротив в нас.
Скидають в нас, як в електричному заземленні залишки заряду. Щоб самим витримати напруження.
І ми потребуємо все більшого заземлення і все більшого відчуття своїх кордонів – саме для себе. Іноді я нагадую собі - я Земля.
Якось я в розмові з батьками підлітка зізналась, що моя самоповага, яку я плекаю поруч із дитиною – переростає в відчуття авторитетності і поваги для самої дитини.
…Але все це не заважає дітям нами пишатись і іноді навіть вважати рольовою моделлю для себе.

Але складність в тому, що ми не знаємо насправді – що саме важливо і скільки важливо. Ми постійно з кожною дитиною це «намацуємо».

Саме для неї – найважливіше було: «разом». І кожного дня я пропоную це «разом». Поки у дитини є бажання – важливо насити її цим, створити звичку. У кожної дитини це «найважливіше» - буде своїм.
Окрім цього я запропонувала, щоб у нас були 5 хвилин відвертих розмов кожного дня. Коли вона мене може про все запитати і я її можу запитати. Вона обирає час, коли готова (а я кажу, коли є час у мене). окреслюю 5 хвилин.. Але зазвичай, ці розмови тривають довше. І я тримаюсь, щоб слухати. Слухати. Слухати. Говорити тільки, коли мене дійсно питають.

Я зрозуміла, звідки в казках з’явився образ мачухи. Це крутезна метафора. Мачуха - це можливо, частина Мами поруч з дівчиною, яка розквітає.
Коли раніше ти гуляла з донечкою, всі казали, звертаючись до неї: яка у тебе красива\молода мама. І раптом все змінюється – починають казати: яка у вас красива донька. І поруч із дівчиною, що стає жінкою, ти можеш відчувати, що старішаєш. Відходиш на другий план.
У відвертих розмовах з мамами підліток, коли я саме це відчуваю, я прояснюю – ревнощі до дівчини, що розквітає, нормальні.
Це наче казкове дзеркало, яке постійно казало, що ти найголовніша королева в своєму «королівстві», і раптом воно каже – що зараз найчарівніша красуня – інша.
і жінка може ставати перед неусвідомленим вибором – стати «мачухою», яку дівчина починає дратувати, яку хочеться знецінити, зробити так, щоб вас не порівнювали, щоб час зупинився. Чи яку ти неусвідомлено тримаєш "подалі", "заморожуєш" її жіночність.
Чи є можливість - відчути себе Королевою матір'ю. Яка знає своє місце – на своєму «троні», впевнена в своїй красі, силі, мудрості, не знецінює себе, не молодиться, приймає свій вік та статус. І допомагає доньці стати «королевою» в її власному житті. Наче дає право на цей розквіт.

Ми маємо знов шукати свій власний сенс.
Хто ми, коли дитина остаточно перерізає пуповину І більше не потребує стільки залучення? Хто ми, окремо від наших дітей?...
Підлітковий вік наших дітей – не обов’язково буде випробуванням для нас, не обов’язково буде складно. Але він для нас самих дійсно може стати етапом дорослішання та й знайомства із собою. Це і для нас «перехідний етап»
І ми всі з ним впораємось
Дякую, що прочитали такий величезний текст. Не хотіла розбивати його на частини.
Обіймаю, Родино
як хочу Перемоги!

Немає коментарів:
Дописати коментар