понеділок, 10 березня 2025 р.

Налаштувати дитину на одужання

 Світлана Ройз 

19 ігор та ідей для дитини, що зараз одужує і, можливо, має лежати. "Практичне одужувальне дитинознавство". В допомогу дорослим. Коли дитина занедужала, чи у неї висока температура, її чутливість може загострюватись. Природно, що доторки можуть викликати біль, від прискореного серцебиття буває відчуття задишки, дитина може відмовлятись пити ліки, а від лежання м’язи стають ще більше напруженими, та й загальний рівень тривоги може зростати.
Щоб заощадити дорослим сили і нервові клітини і допомогти дітям, я пропоную ідеї, з якими може бути легше укритися, перефокусувати увагу, зробити разом практику, яка допоможе відновити контроль над диханням і не тільки
Нехай не знадобиться!
☀️ Ковдра (намагаємось укрити дитину, повернути дитині відчуття контролю. створити захищене місце, перефокусувати увагу)
🌲 1. Уяви, що ковдра – це захисний купол, під яким всі швидше одужують. Коли будеш готовим\готовою ковдру на тіло натягуємо, уяви, як все під ковдрою стає осяяним (дитина сама може уявити колір здоров’я)
🌲 2. Уяви, що ти моє пташеня, а ми робимо для тебе гніздечко, де має бути дуже затишно. Хочеш поставимо навколо тебе подушки чи покладемо ще ковдри, щоб було, наче справжнє гніздечко?
🌲 3. Уяви, що ковдра — це твоя печера, вона тебе захищає і там можна відпочити. Як тільки відчуєш себе готовим, можеш трохи відкрити простір. (Чи якщо дитина хоче, можна її накрити з головою, а потім запитати: Можна до тебе в печеру? А потім пропонуємо відкривати поступово вхід в печеру на стільки, на скільки дитина сама захоче.
🌲 4. Спочатку ми міцно «обіймаємо», стискаємо ковдру, кажемо дитині, що заряджаємо її своєю любов’ю та силою, і пропонуємо уявити, що коли дитина під ковдрою, це наче ми її постійно обіймаємо і тримаємо на руках.
☀️ П’ємо ліки, чай, компот, воду. (повертаємо відчуття контролю, допомагаємо створити безпечний та ігровий простір, даємо можливість відреагувати напруження та можливу злість, робимо дихальну практику)
🌲 5. Драконяча настоянка Якщо треба пити чай чи ліки, уявіть, що ви з дитиною варите чарівний відвар для дракона (або для іншого улюбленого героя). Дитина може сама вигадати, які інгредієнти «додає» в еліксир. (радість, силу, здоров’я…) коли дитина вип’є «еліксир» – потрібно зробити довгий вииииидихххх Чи сказати РРРРРРР – наче випускаємо вогонь.
☀️ Безпечні доторки. Коли потрібно торкнутись дитини, поміряти температуру, допомогти перекластися на інше місце, переодягнутись, встати.
🌲 6. Пропонуємо дитині доторкнутись до нас так, як вона б хотіла, щоб ми доторкнулись до неї. (це прояв поваги, дає можливість дитині налаштуватись на контакт і насправді ми ж вже доторкнулись)
🌲 7. Ми пропонуємо дитині уявити, що на неї сяде метелик, чи торкнеться котик (можемо запитати, куди спершу сяде метелик?), і торкаємося спочатку місця, на яке вкаже дитина, потім того, місця, яке для нас важливо
🌲 8. Якщо ми хочемо поцілувати дитину, чи потрібно торкнутись її голівки, можемо сказати – яким поцілунком тебе поцілувати: червоним, блакитним, полуничним, веселковим…
🌲 9. Гра - Масаж і доторк – повільно малюємо на спинці різні фігури чи літери, дитина має їх вгадати
🌲 10. Малюємо на тильній стороні долоні (сама долонька буде більш чутливою і доторки можуть бути лоскотними) різні прості фігурки, дитина має відгадати, що ми малюємо
☀️ Вгамувати серцебиття, відновити ритм дихання, відновити відчуття контролю
🌲 11. Кулачки – ми пропонуємо дитині на видиху стиснути наші долоні чи пальці в своїх руках (кулачках), на вдиху – розкрити долоні
🌲 12. Кільця сили - Дитина на видиху торкається по черзі кінчиків своїх пальців великим пальцем, промовляючи: я здоровий\я здорова, я красивий\красива, я розумний\розумна, я сильний\сильна , я талановитий\талановита., на вдиху розкриває пальці.
🌲 13. Метелики - Складаємо долоні в кулачки, притискаємо один до одного. На видиху розкриваємо долоні – вони виглядатимуть наче крила метелика, на вдиху складаємо в кулачки.
(всі рухи краще робити разом з дитиною, намагатись робити якомога повільніше)
☀️ Для розслаблення м’язів, коли дитина довго вимушена лежати
🌲 14. Слоненя. Пропонуємо дитині уявити, що у неї ніс - довгий хобот: повільно опускай і підіймай голову, ніби хоботом малюєш в повітрі. Це допоможе зняти напругу в шиї та плечах.
🌲 15. Покласти між лопатками невеличку подушку, запропонувати її розім’яти, наче «збити» спинкою, можна запропонувати намагатись її перемістити вниз вздовж тіла, не торкаючись руками
☀️ Практики уважності, перефокусування уваги, намагання впоратись з дискомфортом.
🌲 16. Даємо підтримку дитині в тому, що хворіти – це дуже неприємно. І ми дуже співчуваємо. І кажемо, що навіть коли ми нездужаємо, є хоч малесенька частина тіла, яка зберігає силу та здоров’я.
Яка частина тіла зараз найздоровіша та найсильніша? (мізинчик ноги, попа, кінчик носа, вухо, волосся, лікоть – важливо, щоб дитина могла знайти будь-що, в фокусуванні на чому вона відчуває менше болю та напруги)
🌲 17. Колір здоров’я – ми пропонуємо дитині уявити, який колір має її Здоров’я. Повільно дихаємо і дитина малює чи уявляє як все її тіло заповнюється кольором здоров’я
🌲 18. І дорослих, і дітей я питаю – що більше саме зараз: здоров’я, чи хвороба? Як виглядає твоє Здоров’я (як тварина, як будь-який образ та символ) і як виглядає хвороба. Що зараз більше за розміром? І якщо раптом образ хвороби більше за образ здоров’я, що може допомогти зміцнитись саме здоров’ю (дитина зазвичай сама запропонує багато всього неочікуваного)
🌲 19. Що будемо робити після одужання? Завжди важливе запитання, в якому багато сили та надії. Іноді дитина питає - "а я не помру, а все буде добре". Цим запитанням ми переводимо фокус на вже безпечне майбутнє.
Все це я сьогодні вигадувала, пригадувала та використовувала з моєю дитиною, що зараз складно одужує. І подумала, що можливо, це буде помічним і для інших дорослих.
Коли дитина хворіє, я прошу, щоб вголос ми промовляли замість слів "ти хворієш" – «ти одужуєш, з кожною годиною ти ближче до одужання».
Нехай всі найскоріше одужують і будуть здорові.
Обіймаю, Родино ❤️ як хочу Перемоги!

Немає коментарів:

Дописати коментар