ОСОБЛИВІ ПЕРЕКЛАДИ
«ВІД АБСТРАКТНОГО ДО КОНКРЕТНОГО…»
Або як допомогти людині з аутизмом побачити «невидимі» зв’язки
Автор Bill Nason (книга «Autism discussion page»)
На даний момент ми вже розуміємо як важко інколи людям з аутизмом розібратися в соціальній ситуації та зрозуміти вчинки або думки інших людей. Про це йдеться в статті «Контекстуальна сліпота» (посилання в першому коментарі).
Володіння навичками розуміти ці «невидимі» зв’язки надають нам розуміння того, що відбувається та як реагувати в конкретній ситуації. Натомість при аутизмі втрачається загальна картина, а перевага зазвичай надається деталям.
Люди з аутизмом схильні все інтерпретувати фактично та буквально. Постає запитання, як ми, дорослі та близькі, які знаходяться поруч, можемо їм допомогти зробити абстрактне видимим?
Деякі підказки:
1. Не припускайте розуміння апріорі!
➢ Уточніть та поясніть приховане значення.
➢ Подумайте про свою дитину як про прибульця з іншої планети, який не розуміє земних традицій.
➢ Розтлумачте контекст навколо того, що відбувається, а також думки, почуття, очікування та плани інших людей.
➢ Розкажіть просто та конкретно про те, що не можна побачити!
2. Використовуйте доречну мову
➢ Використовуйте конкретну та буквальну мову, щоб уникнути розпливчастості або подвійного значення.
➢ Впевніться, що дитина зрозуміла сенс.
3. Підготовка до подій та заходів
➢ Перед певними подіями, підготуйте дитину заздалегідь щодо того, що можна очікувати, а також що ви очікуєте від неї самої.
➢ Поясніть які дії та звичаї можуть відбуватися під час події з метою попередити про них дитину.
4. Поясніть контекст
➢ Якщо ви відвідуєте нову подію разом, то прийміть собі за правило завжди пояснювати дитині сенс, щоб вона могла зрозуміти суть того, що буде відбуватися.
➢ Всі соціальні ситуації зазвичай мають свої приховані «сюжети»: що очікується від нас, а також про що ми можемо здогадуватися по поведінці та словах інших. Тому так важливо намагатися пояснити що інші думають, що вони ймовірно відчувають та як вони реагують на ситуацію.
5. Пояснення норм
➢ Перед початком нової справи або діяльності, витратьте декілька хвилин аби пояснити дитині значення та норми поведінки в новій ситуації.
➢ Намалюйте загальну картину та можливий результат (може бути відео або звичайне фото).
➢ Дозвольте дитині спочатку поспостерігати та дослідити нову ситуацію. Таким чином вона зможе вибрати самостійно потрібні підказки щоб зрозуміти контекст та лінію поведінки.
6. Зробіть висновки разом
➢ Коли подія закінчилась, проговоріть про те, що відбулося та як все пройшло.
➢ Оцініть разом чи подія відповідала передбаченому вами заздалегідь контексту та очікуванням.
➢ Це дозволить дитині співставити як виглядає картина загалом та який сенс мала конкретна подія.
Як зазначає автор: Connect the dots, define the plots!
(З’єднайте точки та визначте, що за цим ховалося!)
переклала та адаптувала Надія Есманова (Сторінка про аутизм, інклюзію, психологію).
Немає коментарів:
Дописати коментар