середа, 23 серпня 2023 р.

Для батьків дітей з особливими освітніми потребами

 ОСОБЛИВІ ПЕРЕКЛАДИ

🔸«ВІД АБСТРАКТНОГО ДО КОНКРЕТНОГО…»
Або як допомогти людині з аутизмом побачити «невидимі» зв’язки
▪️Автор Bill Nason (книга «Autism discussion page»)
🔻На даний момент ми вже розуміємо як важко інколи людям з аутизмом розібратися в соціальній ситуації та зрозуміти вчинки або думки інших людей. Про це йдеться в статті «Контекстуальна сліпота» (посилання в першому коментарі).
🔻Володіння навичками розуміти ці «невидимі» зв’язки надають нам розуміння того, що відбувається та як реагувати в конкретній ситуації. Натомість при аутизмі втрачається загальна картина, а перевага зазвичай надається деталям.
🔻Люди з аутизмом схильні все інтерпретувати фактично та буквально. Постає запитання, як ми, дорослі та близькі, які знаходяться поруч, можемо їм допомогти зробити абстрактне видимим?
Деякі підказки:
1. ▪️Не припускайте розуміння апріорі!
➢ Уточніть та поясніть приховане значення.
➢ Подумайте про свою дитину як про прибульця з іншої планети, який не розуміє земних традицій.
➢ Розтлумачте контекст навколо того, що відбувається, а також думки, почуття, очікування та плани інших людей.
➢ Розкажіть просто та конкретно про те, що не можна побачити!
2. ▪️Використовуйте доречну мову
➢ Використовуйте конкретну та буквальну мову, щоб уникнути розпливчастості або подвійного значення.
➢ Впевніться, що дитина зрозуміла сенс.
3. ▪️Підготовка до подій та заходів
➢ Перед певними подіями, підготуйте дитину заздалегідь щодо того, що можна очікувати, а також що ви очікуєте від неї самої.
➢ Поясніть які дії та звичаї можуть відбуватися під час події з метою попередити про них дитину.
4. ▪️Поясніть контекст
➢ Якщо ви відвідуєте нову подію разом, то прийміть собі за правило завжди пояснювати дитині сенс, щоб вона могла зрозуміти суть того, що буде відбуватися.
➢ Всі соціальні ситуації зазвичай мають свої приховані «сюжети»: що очікується від нас, а також про що ми можемо здогадуватися по поведінці та словах інших. Тому так важливо намагатися пояснити що інші думають, що вони ймовірно відчувають та як вони реагують на ситуацію.
5. ▪️Пояснення норм
➢ Перед початком нової справи або діяльності, витратьте декілька хвилин аби пояснити дитині значення та норми поведінки в новій ситуації.
➢ Намалюйте загальну картину та можливий результат (може бути відео або звичайне фото).
➢ Дозвольте дитині спочатку поспостерігати та дослідити нову ситуацію. Таким чином вона зможе вибрати самостійно потрібні підказки щоб зрозуміти контекст та лінію поведінки.
6. ▪️Зробіть висновки разом
➢ Коли подія закінчилась, проговоріть про те, що відбулося та як все пройшло.
➢ Оцініть разом чи подія відповідала передбаченому вами заздалегідь контексту та очікуванням.
➢ Це дозволить дитині співставити як виглядає картина загалом та який сенс мала конкретна подія.
🔻Як зазначає автор: Connect the dots, define the plots!
(З’єднайте точки та визначте, що за цим ховалося!)
©️ переклала та адаптувала Надія Есманова (Сторінка про аутизм, інклюзію, психологію).

Немає коментарів:

Дописати коментар