четвер, 1 червня 2023 р.

Кричу на дитину. Жертва або Тиран?

 Дитячий психолог

Кричу на дитину. Жертва або Тиран?
Чи знайома вам така проблема? Зриваюся і кричу на дітей? У чому причина такої поведінки?
Так як я працюю з батьками, то в свою скарбничку збираю відповіді на це питання. Можливо, ви озвучите в коментарях свої причини.
Так ось питання на питання: «Чому ви кричите?» найчастіше такі відповіді:
Інакше вона (дитина) не чує
Я втомилася, у мене немає сил пояснювати
У мене такий характер, я дуже емоційна
Напевно, тому що не знаю як по-іншому, на мене теж весь час кричали (такий характер)
У мене немає часу, так швидше реагує
Кричу від безсилля ... нічого не допомагає, навіть крик
Від образи ... мене ніхто не цінує
Якщо не кричати, вони мені на шию сядуть (самоствердження)
І тоді я ставлю такі питання: «А навіщо ви кричите? Досягаєте своєї мети? Чи стає дитина слухнянішою? Додається у вас сили після крику? Чи стає більше часу? Чи проходить образа? Чи почали вас цінувати більше? ». Відповідь негативна, за рідкісними винятками.
Значить, мій крик (мої дії) не приносить результату, я не досягаю своєї мети, та й найчастіше стає тільки гірше. Гризе почуття провини, образа стає сильнішою, я починаю плакати або впадати у відчай, моя дитина віддаляється від мене, дивиться «вовченям», а чоловік нервово курить збоку. Я погана мати! ...
Що відбувається з дитиною, коли мама в гніві? Це може бути сильний страх, жах, тривога, гнів, плач, звинувачення - емоції, що відрізняються безпосередністю прояву і крайньою інтенсивністю.
Дитина формує стратегії, адаптується, пристосовується до обставин. Виробляє поведінку, «... .спрямовану на пристосування до обставин і передбачає сформоване вміння використовувати певні засоби для подолання емоційного стресу.» У дитини також є еволюційне завдання вижити. Вона може замкнутися, стати ніби не помітною. А може, навпаки, агресивною, нападати у відповідь, якщо їй так простіше впоратися зі стресом (частіше властиво підліткам), може почати плакати, бути нещасною ...
"Що ж робити?" Давайте спробуємо бути уважною до свого стану. Хороші батьки - це адекватні батьки, ті, хто може впоратися зі своїм емоційним станом, а не перекладати відповідальність за свої злети і реакції на дитину і оточуючих.
«Я не можу себе контролювати!», Кажуть деякі мами. Тоді чому ви вимагаєте цього від дитини? Ви кричите, а дитина повинна бути милою і привітною? Так не працює. Дивлюся в тебе як в дзеркало.
Батькам властиво перебільшувати здібності дитини, сильно завищуючи її можливості, і в той же час, ми часто безвідповідально ставимося до своїх батьківських обов'язків:
любити, коли найменше хочеться;
підтримувати, замість докорів і критики;
захищати, замість нападати і звинувачувати
Якщо ви хочете, щоб дитина почула вас і зрозуміла, що від неї вимагається, навчіться розуміти свою дитину, її спосіб мислення, її вікові особливості (наприклад, до 5 років дитина ще не може зрозуміти, що для ВАС означає порядок і як, на вашу думку, буде правильно прибирати іграшки. А підлітку необхідно чітко відчувати свої кордони, і він буде з останніх сил захищати свій «хаос» на столі, тому що це його територія ... і не треба туди лізти зі своєю мітлою.)
Ми - дорослі спираємося на логіку, а дитина на почуття і емоції. Так ось які почуття викликає ваш крик?
Олена Синельнікова

Немає коментарів:

Дописати коментар