Трирічна дитина не говорить!!!
Сьогодні знову про мовлення, його «запуск», причини затримки мовленнєвого розвитку та візити до дитячого невролога.
Протягом тижня до мене звернулися троє батьків маленьких клієнтів трирічного та дворічного віку із запитанням: «Моя дитина не говорить. Що робити?» Тож давайте розбиратися.
Формування мовлення в ранньому віці – це складний нервово-психічний процес, який відбувається в результаті взаємодії дитини з навколишнім світом. А якщо це складний нервово-психічний процес, то відповідно, ним керує головний мозок. За процес мовлення у мозку відповідають: центр Брока, що забезпечує динамічний (або кінетичний) праксис органів артикуляційного апарату, тобто рух, це моторний центр; центр Верніке, що забезпечує розпізнавання мови, він є основою для її засвоєння, розуміння та використання в мовленні, порушення цього центру спричинює недостатнє розуміння зверненої мови; центр Пенфілд, що об’єднує центр Брока та центр Верніке. Так от, тільки тоді, коли ці центри працюють правильно та злагоджено, мовлення дитини розвивається вчасно. Якщо іде порушення в якомусь одному із центрів, дитина відстає в мовленнєвому розвитку. Це як їхати з Житомира до Коростеня через Київ. Правда ж шлях значно подовжиться?
Які ж причини затримки мовленнєвого розвитку: органічні – порушення відбувається саме в цих центрах або інших ділянках головного мозку (ДЦП, дизартрія, алалія); фізіологічні – порушення слуху; механічні – коли порушення ідуть саме в органах артикуляційного апарату (прирощення під’язикової зв’язки, ринолалія та інші ураження органів артикуляційного апарату); вплив навколишнього середовища (не можу на це не звертати увагу, адже дитина в такому віці має бігати, стрибати, повзати, спостерігати за комахами та птахами і т.д., а не сидіти годинами за переглядом мультфільмів); супутні розлади психічного розвитку дитини (РАС, генетичні захворювання); порушення сенсорної інтеграції. Сенсорна інтеграція - це неврологічний процес, який організовує відчуття власного тіла від навколишнього середовища і робить можливим ефективне його використання в навколишньому. Це складання цілого з частин, які надходять засобами відчуттів (зору, слуху, нюху, смаку, дотику). Без цієї функції мовлення на ранніх етапах розвитку НЕ РОЗВИВАЄТЬСЯ!
Тож коли необхідно звертатися до логопеда?
1) Якщо дитина в 1 рік емоційно не звертається до мами з використанням жестів, міміки.
2) Якщо в 2 роки дитина не звертається до мами з фразою: «Дай пити».
3) Запуск мовленняПРИ НАЯВНОСТІ певного ПОРУШЕННЯ повинен відбутися до 5-6 років. В інакшому випадку мовлення буде НЕПОВНОЦІННИМ.
4) Консультація логопеда має бути в 1, 2, 3 роки. Це основні моменти появи мовлення. Ви можете звернутися до логопеда в медичному закладі, ІРЦ або центрі розвитку дітей. Обирайте варіант найкращий для вас.
Тепер про візит до дитячого невролога. Під час навчання в медичному коледжі, на заняттях з педіатрії нам наголошували, що дитина до року має відвідати дитячого невролога три рази: в 1 міс., в 6 міс., в 12 міс., далі за показами лікаря. Можливо щось змінилося від того часу, АЛЕ, не думаю, що коли ви в сімейного лікаря попросите направлення до вузькопрофільного спеціаліста, то він вам відмовить. Зверніться НЕ для того, щоб побачити порушення, а для того, щоб переконатися – все добре. До того ж, бувають випадки, як ви побачили вище, що без стимуляції мозкових структур медикаментозним шляхом, запуск мовлення може і не відбутися.
Тому, любі мої друзі, нинішні і майбутні батьки, робіть все вчасно!
Немає коментарів:
Дописати коментар