10 пунктів. Те, що може допомогти в Посттравматичному зростанні дитини. Навіть, переживаючи те, що переживають наші діти, це може стати зростанням. Коли ми проживаємо кризи, нам природно хочеться закрити, захистити дитину від усього складного та болісного. Коли ми піклуємося про дітей – наші дії з найщирішої любові, можуть надавати підтримку, але не додавати сил. Ми зосереджуємося на силі (тут 10 пунктів, намагалась писати тільки практичне, скорочувала, як могла):

- Регрес закономірний, завмирання, гіперактивність, поява страхів, чи навпаки – стан гіперконцентрації – закономірні. Коли ми бачимо, що через якийсь час дитина повернулася до звичної вередливості, істерик, або до звичної мудрості та розсудливості, до звичних дій, навичок, реакцій, до звичних страхів або симптомів – це нормально. Це крок назад після якого будуть кроки вперед.

- Все, що дитина вміє робити сама, особливо зараз – стає її силою.
- Нам зараз дуже важливий досвід перемог. Самооцінка зараз особливо вразлива – важливо відзначати та підтримувати завершення кожної дії, внесок та результат (дитини та свій).

- Під час страшних подій та ситуацій – ми обіймаємо дитину, підтримуємо, втішаємо – але пропонуємо дію. Обіймаючи дитину, тримаючи її на руках, ми можемо запропонувати: а можеш потримати пляшку води? А порахуй, скільки кроків до виходу? А візьми за лапку свого ведмедика. І фіксуємо це: відзначаємо, нагадуємо – ти впорався, ти знайшов вихід, ти зміг, ти подбав. А пам'ятаєш, як ти впорався?
- Це той випадок, коли нам у мовленні особливо важливим є акцент на дієсловах – ми залишаємо за дитиною можливість бути дієвою. Тобі було дуже сумно, прикро, страшно, але ти вчинив.
Ще раз алгоритм: Що б не відбувалося – ми даємо опору - бачимо – розрізняємо – називаємо – підтримуємо емоції дитини. І направляємо до дій (тобі зараз страшно? Це справді страшно (прикро, сумно). А ти можеш мені допомогти?…. (взяти мене за руку, здути з мене ворсинку, подати води…)

- попереджати заздалегідь - зараз особливо важливо давати можливість підготуватися до змін
- зробити суб'єктом, а не об'єктом – залучити до підготовки, планування, збору речей, маршруту, тримання в руці мапи, спостерігання за дорогою – що завгодно, щоб дитина могла відчути, що вона може на щось впливати і контролювати

Коли вона зможе пояснити собі те, що відбувається, і зрозуміти, що з нею все гаразд – вона зможе «осідлати» стрес. «Ти почув сигнал тривоги спітнів, у тебе серцебиття стало гучним і частим, у тебе стало частим та поверхневим дихання, ти затремтів – це нормально. Так твоє тіло реагує на стрес. Наш страх зараз на варті нашого життя. Ти здоровий. З тобою все правильно та нормально. Твоє тіло дбає про те, щоб ти був у безпеці. Воно дає тобі сили - тікати, допомагати, діяти.
і коли дитина вже у безпеці – нагадуємо – ти у безпеці. Твоє тіло і твій розум впорались. Зроби вдих та довгий видих. Тепер твоє тіло може розслабитися та відновлюватися.
Цих навичок тілесної усвідомленості та багатьом дорослим не вистачає.

- Співчуття, можливість спертися і відпочити в нашому втішанні (утешении). Наше прийняття, називання, допомога в регулюванні емоцій – теж вкрай важлива. (емоційна компетенність важлива, як і тілесне усвідомлення)
- Зараз дітям ще більшою мірою важливі наші «я з тобою», «я люблю тебе». на жаль, вони частіше на нас ображатимуться. І наша особлива уважність до близькості та емоційної дистанції нині нормальна. Саме зараз вимоги до об'єкта уподобання, близькості зростають. Близькість та надійність – те, що стає у всі часи опорою, яка допомагає нам відновлюватись та йти вперед.
- Можна прямо запитувати один в одного – а як ти відчуваєш, що я люблю тебе, що ти мені важливий. І нагадувати собі про те, що ми любимо та улюблені.
- Важливо намагатись (про це потрібно ще окремо написати), щоб дитина продовжувала або відновлювала контакт з іншими дітьми. Це внесок в їх відносини і після війни.

Наша доросла відповідальність, яку вони часто на себе беруть, стає вагою, яка може бути їм вже не під силу.


(Для дитини не відчутна лінія часу - вона в контакті з теперішнім - але ця зв'язність часів, яку вона більше відчуває, ніж розуміє - дає їй опору)
Місток у майбутнє - ставити питання - собі і дитині - а що ми робитимемо далі - і мається на увазі зовсім маленькі дії (покушаємо, почитаємо, зробимо фігурку орігамі, поспимо, подивимось мультфільм, помовчимо). Нам зараз дуже важливі дієслова – події.

Коли нам погано – дитина це переживає складніше, ніж коли погано їй самій. Будь ласка, давайте дозволяти собі піклуватись про себе. Просити про допомогу, відчувати близькість один з одним. Це внесок в стійкість дитини.
І, звичайно, якщо є будь -які гострі стани - з цим мають працювати спеціалісти.
Це фото – для мене особисто важливе. До війни наша донька була дуже сміливою. В спілкуванні та будь яких проявах. Після того, що їй довелося пережити в ці місяці – вона, як і багато дітей почала боятися темноти, висоти, не наважувалась спілкувалась з новими людьми.
Її повертання до "звичної функціональності" зайняло 2 місяці. Поки вона сама захотіла знов підніматися в височінь (мені було страшно на неї дивитись, коли вона проходила рівень для дорослих, але я була за неї і за нас щаслива). І позавчора вона знов почала вітатись і прощатись із новими знайомими і повертається до звичної цікавості.
Кожній дитині потрібен свій час. І вони точно впораються. І ми їм точно допоможемо.
Я бажаю всім дітям – відновлення, радості, безпечного і щасливого зростання.

Обіймаю, Родино. Як хочу Перемоги
Немає коментарів:
Дописати коментар