Етапи розвитку дрібної моторики в дітей
Дрібна моторика – це навички роботи руками й пальцями, такі як письмо, робота ножицями, відкривання коробок, зав'язування шнурків тощо. Дані навички розвиваються відповідно до фізичних параметрів дитини в тому чи іншому віці (таких як координація м'язів тулуба й сила м'язів плечового пояса). Важливо розуміти, що кожна стадія розвитку дрібної моторики є свідченням того, що всі попередні стадії дитина пройшла успішно.
Розглянемо основні навички дрібної моторики, яких дитина набуває на різних етапах свого розвитку:
Дитина до 6 місяців
рефлекторно вхоплює предмети (з народження);
мимоволі тягнеться руками до предметів (3 місяці);
усвідомлено бере предмети (3 місяці);
бере предмети двома руками (3 місяці);
бере предмети однією рукою (5 місяців);
цілеспрямовано тягнеться до предметів (6 місяців).
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені:
недостатній розвиток м'язів і координації їх роботи;
затримка здатності грати самостійно;
затримка розвитку органів чуттів через нерозвинені навички поводження з іграшками та іншими предметами.
Дитина в 6-12 місяців
тягнеться до предметів, бере їх і кладе до рота;
свідомо віддає предмети;
бере предмети великим і вказівним пальцями;
бере предмети двома пальцями;
перекладає предмети з однієї руки в іншу;
кидає й піднімає іграшки.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені
недостатньо розвинена сила рук і пальців;
слабо розвинені навички поводження з предметами;
затримка розвитку органів чуттів через брак ігрової діяльності.
Дитина в 1-2 роки
будує вежу з трьох маленьких кубиків;
будує піраміду з чотирьох кілець, нанизаних на стрижень;
вставляє 5 кілочків в отвори;
перегортає по 2-3 сторінки книги одночасно;
малює на папері хаотичні лінії та фігури;
натискає кнопки;
малює, використовуючи рухи всієї руки, змінюючи руку, роблячи махи руками;
їсть при мінімальній допомозі батьків;
використовує жести в спілкуванні;
підносить ложку до рота;
самостійно бере чашку, п'є з неї.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені
недостатньо розвинена сила рук і пальців;
недостатньо розвинені ігрові навички;
недостатньо розвинені навички догляду за собою (наприклад, навичка самостійного прийому їжі);
недостатньо розвинена навичка поводження з предметами.
Дитина у 2-3 роки
нанизує 4 великі намистини;
перегортає по одній сторінці книги;
ріже ножицями;
тримає олівець великим і вказівним пальцями, а не в стислому кулаці;
більшість дій робить однією рукою;
робить кругові, вертикальні й горизонтальні рухи руками;
малює лінії, точки, кола, використовуючи рухи кистей рук;
розгортає, розділяє на шматки та мне пластилін;
самостійно їсть.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені
неготовність до занять письмом;
уникнення роботи з олівцем;
недостатньо розвинені навички хапання й рухи рук при роботі з олівцем;
недостатньо розвинені навички догляду за собою (наприклад, навичка самостійного прийому їжі);
недостатньо розвинена навичка малювання.
Дитина в 3-4 роки:
будує вежу з 9-ти маленьких кубиків;
малює коло за заданим зразком;
малює перехресні лінії;
ліпить з пластиліну (кульки, змійки, коржі);
використовує допоміжну руку для підтримки предметів і допомоги руці, яка домінує;
ріже папір ножицями.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені
недостатньо розвинені навички догляду за собою (наприклад, навичка самостійного прийому їжі);
неготовність до занять письмом;
недостатньо розвинена навичка поводження з дрібними предметами (іграшками, олівцями, ножицями);
засмучення через невміння поводитися з дрібними предметами.
Дитина в 4-5 років
вирізає по контуру;
малює пересічні лінії;
малює квадрат;
пише своє ім'я;
пише числа від 1 до 5;
пише літери;
навички руки, яка домінує, явно переважають над навичками допоміжної;
самостійно вдягається та знімає одяг.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені:
труднощі з утриманням олівця та поводженням з ним;
труднощі з написанням імені та літер;
залежність від батьків у повсякденних справах (таких як, наприклад, одягання);
засмучення через невміння поводитися з олівцем і уникнення подібної роботи.
Дитина в 5-6 років
вирізає найпростіші фігури;
малює трикутник;
розмальовує по контуру;
бере олівець трьома пальцями;
приклеює шматочки паперу, робить аплікації;
малює найпростіші малюнки.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені:
труднощі з правильним написанням літер і цифр;
слабо розвинені навички письма;
труднощі з виконанням письмових завдань у дитячому садку;
швидка стомлюваність під час роботи з олівцем;
засмучення через невміння поводитися з олівцем і уникнення подібної роботи.
Дитина в 6-7 років:
правильно пише більшість літер і цифр;
пише на розлінованому папері (в зошиті й т. п.);
упевнено малює олівцем, рухи рук при цьому добре розвинені;
добре розвинена моторика для занять письмом;
будує різні моделі з конструкторів;
самостійно зав'язує шнурки.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені:
труднощі з вираженням думок у письмовій формі;
швидка втомлюваність під час занять письмом;
труднощі в школі через низьку швидкість письма;
нерозбірливий почерк;
низька самооцінка через низьку успішність у школі;
проблеми з поведінкою через уникнення роботи з олівцем.
Дитина в 7-8 років
розбірливо пише тексти великого обсягу.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені
складнощі з виконанням письмових завдань за певний час;
швидка втомлюваність при заняттях письмом;
труднощі з виконанням письмових завдань у школі через труднощі з вираженням думок у письмовій формі;
уникнення роботи з олівцем і ручкою.
Наведений вище перелік дозволяє визначити, чи відповідає розвиток дитини її віку. Якщо у вас виникли проблеми затримки в розвитку, своєчасна допомога фахівців допоможе швидко надолужити згаяне.
з Розвиток дитини
Немає коментарів:
Дописати коментар