вівторок, 30 серпня 2022 р.

Ресурси для самопідтримки

 Психологія здоров’я Health Psychology

Ізраїльський психолог-травматерапевт Mooli Lahad тривалий час досліджував способи поведінки людей у стресогенних ситуаціях, завдяки чому встановив, що у кожної людини є свої ресурси для підтримки, допомоги собі та збереження свого психічного здоров’я у будь-яких умовах. Ці висновки стали основою моделі «Basic Ph».
Тобто, Basic Ph Model — багатомірна модель, яка допомогає знайти ресурси, подолати стрес та прийти до внутрішньої стабільності. Основа цієї моделі — «Міст над прірвою». В кризовій ситуації є розрив "я" та "світ", тому Basic Ph допомогає їх знову з‘єднати.
Є шість основних ресурсних каналів, з яких складається стиль подолання у кожної людини:
🙏🏻Віра, довіра (belief and values)
Вірування, моральні цінності та довіра. Цей спосіб подолання кризи базується на вмінні вірити (в Бога, людей або в самого себе). Важливий сам факт наявності віри.
Можно запитати у себе: "у що я вірю?", "що є символом моєї віри?"
🗣Почуття, емоції (affect and emotion).
В цьому випадку стратегія проявляється через емоції: плач, сміх, розмову з кимось про свої переживання. Можно спочатку спитати себе: "що мені допомогає подолати цю ємоцію?" Після цього відповісти на питання: "як проявляється моя радість, як люди бачать, що я радію?", і після відповіді зробити техніку дихання.
👥Соціальна підтримка (Social support)
Це може бути підтримка друзів, родини, колег або знайомих. Якщо цей канал — основний, то можно спитати себе: "що для мене є підтримка від людей?" І після цього буде більш зрозуміло, як саме ви можете підтримати себе за допомогою інших людей.
📝Уява, творчість, ідеї (Imagination)
Це спосіб подолання базується на творчих здібностях, завдяки яким можна мріяти, імпровізувати, та інше.
Або це може бути уява про себе. В цьому випадку варто спитати себе: "Який у мене образ? З чого він складається та як проявляється?". Наприклад, ваша відповідь: "Я— сильна людина", після цього варто відповісти для себе на питання: "що для мене сила?"
💬Когніція, знання, логіка, реальність, думки (Cognition)
Спосіб подолання кризи через актуалізацію ментальних здібностей, вміння логічно та критично мислити, оцінювати ситуацію, пізнавати нові ідеї, планувати, навчатися, збирати інформацію, аналізувати її та вирішувати поточні питання.
Також тут можно задати питання: "За якими ознаками я розумію, що людина розумна? Що таке розум для мене? Що таке знання? На що я спроможен/спроможна?" І після цього зробити техніку дихання.
🏊🏻‍♂️Тіло, тілесні реакції (Physiology)
Спосіб через звернення до фізичної діяльності нашого тіла. Наприклад, через фізичні заняття, прогулянку, походи в гори або фізичну роботу.
Basic Ph дає можливість зрозуміти, що стрес можно долати різними способами, і кожна людина долає його по-різному.
Бережіть себе!

Немає коментарів:

Дописати коментар