Надія Есманова - сторінка про Аутизм/ Інклюзію/ Психологію
Про ПОРЯДОК ВСТАНОВЛЕННЯ ІНВАЛІДНОСТІ ДІТЯМ
В пості мова піде про
ЛКК
Категорії інвалідності
Етапи встановлення інвалідності
Критерії встановлення інвалідності
Ньюанси, які діють під час воєнного часу
Дитиною з інвалідністю вважається особа до досягнення нею повноліття (віком до 18 років) зі стійким обмеженням життєдіяльності, якій у порядку, визначеному законодавством, встановлено інвалідність.
ЛКК
Інвалідність дітям встановлюється Лікарсько-консультативною комісією (ЛКК).
ЛКК (лікарсько-консультативна комісія) — це клініко-консультативна комісія, колегіальний орган, який створюється на базі державних лікувально-профілактичних установ або при регіональних органах охорони здоров'я.
Види комісій ЛКК:
• центральні обласні
• центральні міські у мм. Києві та Севастополі
• міські
• районні
• міжрайонні
• районні в містах комісії.
ЛКК створюються при:
дитячих обласних, багатопрофільних міських лікаренях, спеціалізованих лікаренях, диспансерах, де діти перебувають на диспансерному обліку
та спеціалізованому лікуванні, Української дитячої спеціалізованої
лікарні "ОХМАТДИТ", Українського центру медичної реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи, клінік науково-дослідних установ Міністерства охорони здоров'я України та Академії медичних наук України.
До складу комісії ЛКК входять:
голова
лікарі за спеціальностями
спеціаліст з реабілітації
лікар-психолог або практичний психолог
інколи і інші спеціалісти.
Комісії (ЛКК) визначають:
наявність стійкого розладу функцій організму та відповідно можливі обмеження життєдіяльності дитини під час взаємодії із зовнішнім середовищем;
категорію “дитина з інвалідністю” або “дитина з інвалідністю підгрупи А”, причину і час настання інвалідності;
ступінь стійкого обмеження життєдіяльності для направлення дитини з інвалідністю до реабілітаційних установ та інших установ, що здійснюють соціальне обслуговування;
складають (коригують) індивідуальну програму реабілітації дитини з інвалідністю.
Організаційною формою роботи комісій є ЗАСІДАННЯ. Періодичність проведення засідань комісії визначається її головою, але не рідше одного разу на місяць.
Висновки комісії, реабілітаційні заходи, визначені в індивідуальній програмі реабілітації дитини з інвалідністю, ОБОВ’ЯЗКОВІ ДЛЯ ВИКОНАННЯ органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, реабілітаційними установами, іншими підприємствами, установами та організаціями, в яких навчаються або перебувають діти.
КАТЕГОРІЇ ІНВАЛІДНОСТІ
Дитині, якій встановлена інвалідність, залежно від міри втрати здоров’я та обсягу потреби в постійному сторонньому догляді, допомозі або диспансерному нагляді встановлюється категорія “дитина з інвалідністю” або “дитина з інвалідністю підгрупи А”.
УВАГА! Згідно з «Порядком встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям»:
категорія “дитина з інвалідністю” встановлюється особам віком до 18 років. Підставою для встановлення дитині категорії “дитина з інвалідністю” є ПОМІРНА та СЕРЕДНЯ міра втрати здоров’я, залежність від стороннього догляду, допомоги або диспансерного нагляду і здатність до самообслуговування;
категорія “дитина з інвалідністю підгрупи А” встановлюється особам віком до 18 років, які маютьВИКЛЮЧНО ВИСОКУ МІРУ втрати здоров’я та НАЗВИЧАЙНУ ЗАЛЕЖНІСТЬ від постійного стороннього догляду, допомоги або диспансерного нагляду інших осіб і які фактично не здатні до самообслуговування.
ЕТАПИ ВСТАНОВЛЕННЯ ІНВАЛІДНОСТІ ДІТЯМ
Слід зауважити, що з невідомої причини, в кожній області, районі, місті існує свій порядок встановлення інвалідності, особливо на першому етапі.
В законодавстві передбачено, що «медико-соціальна експертиза проводиться комісіями за НАПРАВЛЕННЯМ ЛІКАРЯ, який надає ПЕРВИННУ МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ». Цим лікарем в основному є педіатр або сімейний лікар. В той же час існує колізія юридичних норм, бо поставити діагноз, наприклад аутизм, може лише ДИТЯЧИЙ ПСИХІАТР.
Поспілкувавшись з батьками дітей з РАС, вияснилось, що направлення на медико-соціальну експертизу для встановлення дитині інвалідності отримувались і від дитячого психіатра, і інколи від неврологів, інколи від педіатрів.
Але з опису батьківського досвіду по різним регіонам України можливо виділити наступні
ЕТАПИ встановлення інвалідності дітям:
1. Звернення батьків до лікаря первинної ланки (педіатра, сімейного лікаря, але найчастіше дитячого психіатра) щодо направлення на ЛКК.
2. Проходження повного медичного обстеження дитині в закладі оорони здоров’я:
Амбулаторно (відвідування певних спеціалістів -логопеда, психолога, реабілітолога, невролога, генетика тощо) АБО
Стаціонарно в закладах охорони здоров’я.
Медичне обстеження полягає у проведенні необхідних досліджень, оцінювані соціальних потреб дитини, визначенні клініко-функціонального діагнозу, здійсненні лікувальних і реабілітаційних заходів та отриманні їх результатів за наявності документів, що підтверджують стійкий розлад функцій організму та призводять до обмеження життєдіяльності дитини.
3. Отримання ДОКУМЕНТІВ після медичного обстеження із зазначенням діагнозу та його коду згідно Міжнародної класифікації хвороб-10 (МКХ-10), яка досі діє в Україні:
Консультаційний висновок спеціаліста, виданий після амбулаторного обстеження АБО
Виписка з медичної карти стаціонарного хворого, виданої після стаціонарного обстеження.
4. Передача лікарем, який надає дитині первинну медичну допомогу, документів до ЛКК, а саме:
історію розвитку дитини;
Консультаційний висновок або Виписку з медичної карти стаціонарного хворого;
план медичної реабілітації;
документи, які посвідчують особу батьків або законних представників дитини.
ВАЖЛИВО: Лікар, який надає дитині первинну медичну допомогу, готує та подає на розгляд комісії документи для встановлення дитині категорії “дитина з інвалідністю” або “дитина з інвалідністю підгрупи А”.
При цьому зазначений лікар повинен бути присутнім під час проведення засідання комісії для інформування про стан дитини.
5. ЗАСІДАННЯ ЛКК.
Комісія проводить огляд дитини та розглядає передані документи, протягом 7 (семи) робочих днів з дня їх надходження.
6. Встановлення ЛКК інвалідності дитині
Коміся приймає рішення про надання інвалідності дитині та встановлює категорію “дитина з інвалідністю” або “дитина з інвалідністю підгрупи А” та видає Медичний висновок про дитину з інвалідністю.
Термін дії медичного висновку встановлюється згідно зі строками, передбаченими наказами МОЗ.
7. Складання ІПР (індивідуальної програми реабілітації) дитини з інвалідністю.
У разі встановлення інвалідності комісія складає на підставі плану медичної реабілітації Індивідуальну програму реабілітації дитини з інвалідністю, в якій визначаються реабілітаційні заходи, їх обсяги, строки проведення та виконавці.
Комісія відповідає за якість розроблення ІПР дитини з інвалідністю та здійснює контроль за повнотою та ефективністю виконання зазначеної програми.
8. Надсилання висновку до СОЦСТРАХУ
Надсилання Медичного висновку до органу, в якому дитина з інвалідністю перебуває на обліку як особа, що отримує державну соціальну допомогу або пенсію (орган соціального страхування та забезпечення).
Надсилання ЛКК медичного висновку здійснюється у триденний строк моменту встановлення інвалідності дитині.
ПОВТОРНИЙ ОГЛЯД
Дата повторного огляду зазначається у медичному висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років.
Повторний огляд дітей з інвалідністю раніше встановленого строку може бути проведений за заявою як батьків або законних представників дитини з інвалідністю, так і лікаря, який надає дитині первинну медичну допомогу, в разі зміни стану здоров’я і працездатності.
Інвалідність встановлюється дітям до досягнення ними 18 років у разі наявності стійкого розладу функцій організму, що призводять до обмеження життєдіяльності дитини, неефективності реабілітаційних заходів, неможливості відновлення соціальної адаптації, несприятливого прогнозу відновлення працездатності.
ОСНОВНІ ВИДИ ПОРУШЕНЬ ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ, які дають право на встановлення ІНВАЛІДНОСТІ
Класифікація основних видів порушень функцій організму дитини:
порушення психічних функцій (сприйняття, уваги, пам’яті, мислення, інтелекту, емоцій, волі, свідомості, поведінки, психомоторних функцій);
порушення мови і мовних функцій (усної та письмової, вербальної і невербальної мови, порушення голосоутворення та інше);
порушення сенсорних функцій (зору, слуху, нюху, дотику, тактильної, больової, температурної та інших видів чутливості);
порушення рухових функцій (голови, тулуба, кінцівок, статики, координації рухів);
порушення функцій кровообігу, дихання, травлення, виділення, кровотворення, обміну речовин і енергії, внутрішньої секреції, імунітету;
порушення, зумовлені фізичним каліцтвом.
Для встановлення наявності стійкого розладу функцій організму як основного критерію встановлення інвалідності, ЛКК враховують наступні КРИТЕРІЇ обмеження життєдіяльності дитини, а саме здатність до:
• самообслуговування;
• самостійного пересування;
• орієнтації;
• спілкування;
• контролювання своєї поведінки;
• навчання;
• трудової діяльності.
Ступінь обмеження основних категорій життєдіяльності дитини визначається виходячи з результатів оцінки їх відхилення від норми, що відповідає певному періоду (віку) біологічного розвитку дитини.
Встановлення інвалідності на період дії ВОЄННОГО СТАНУ
1. В березні 2022 р. КМУ постановив, що на період дії воєнного стану на території України та протягом 6 (шести) місяців після його припинення або скасування:
1) у разі коли особа, що звертається для встановлення інвалідності, НЕ МОЖЕ прибути на огляд до медико-соціальної експертної комісії (або ЛКК), така комісія може приймати рішення про встановлення інвалідності ЗАОЧНО на підставі направлення лікарсько-консультативної комісії;
2) МСЕК та ЛКК здійснюють свої функції з забезпеченням принципу ЕКСТЕРИТОРІАЛЬНОСТІ та ЗАБЕЗПЕЧУЮТЬ ПРОВЕДЕННЯ медико-соціальної експертизи за направленням лікарсько-консультативною комісією НЕЗАЛЕЖНО від місця реєстрації, проживання або перебування особи, що звертається для встановлення інвалідності.
2. Крім того,повторний огляд, строк якого припав на період дії воєнного стану на території України, ПЕРЕНОСИТЬСЯ на строк після припинення або скасування воєнного стану, але не пізніше 6 (шести) місяців після його припинення або скасування за умови неможливості направлення:
- дітей з інвалідністю лікарем до ЛКК відповідно до Порядку встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям.
3. ІПР (ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РЕАБІЛІТАЦІЇ): У разі коли в індивідуальній програмі реабілітації дитини з інвалідністю встановлений строк повторного огляду, що припав на період дії воєнного стану на території України, та в дитини з інвалідністю відсутня можливість пройти лікарсько-консультативну комісію закладу охорони здоров’я, їх індивідуальна програма реабілітації продовжується до останнього числа шостого місяця після припинення або скасування періоду дії воєнного стану, якщо раніше не буде проведено повторний огляд і не отримано відповідну індивідуальну програму реабілітації.
4. Також внесені зміни до Положення про індивідуальну програму реабілітації особи з інвалідністю (п. 14), де зазначено, що:
- ЛКК під час чергового огляду дитини з інвалідністю за зверненням реабілітаційної установи переглядає реабілітаційні заходи, передбачені індивідуальною програмою, та за результатами їх перегляду коригує індивідуальну програму або складає нову індивідуальну програму.
© Склала, систематизувала, скоротила Надія Есманова.
Джерела:
Законодавство України
- Постанова Кабінету міністрів України від 21 листопада 2013 р. № 917 «Деякі питання встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям».
- Наказ МОЗ про Порядок видачі медичного висновку від 04.12.2001 №482;
- Постанова КМУ «Про Деякі питання порядку проведення медико-соціальної експертизи на період дії воєнного стану на території України» від 8 березня 2022 р. № 225.
Дорогі друзі, я знаю, що у кожної родини був свій власний досвід і можливо інший порядок встановлення інвалідності. Тому я описала схему, засновану на нормах чинного законодавства (як це має бути) та з урахуванням інформації, отриманої від батьків дітей з інвалідністю.
Дякую за розуміння. Джерело
Немає коментарів:
Дописати коментар