Центр здоров'я та розвитку "Коло сім'ї"
22 серпня ми відзначаємо Всесвітній день мозку, який було засновано ще у 2014 році Всесвітньою федерацією неврології для підвищення обізнаності громадськості про важливість здоров’я мозку.
«Наш мозок – наше майбутнє» – так звучить цьогорічне гасло до Дня мозку. Ми ж хочемо продовжити: наше майбутнє - це наші діти. Наші підлітки. Саме у їхньому мозку відбуваються найдивовижніші зміни за час людського життя - “повне переформатування”.
Знаючи, що відбувається у мозку підлітка, ми можемо допомогти йому впоратися з труднощами перехідного віку і вийти з нього з новими надбаннями й дорослим ставленням до життя.
Зростаюча потреба у стосунках, тяга до новизни, інновацій, бажання перевіряти свої можливості та експериментувати, емоційні "качелі" тощо - це результат важливих процесів у підлітковому мозку, які готують людину до зустрічі з дорослим життям.
Сучасна наука говорить, зокрема, про два фундаментальні процеси у мозку підлітка:
“Обрізка”, або ПРУНИНГ, надлишкових нейронних зв'язків, про який ми уже розповідали у наших публікаціях.
МІЄЛІНІЗАЦІЯ - наймасштабніше розростання нових зв’язків між нейронами у корі головного мозку. Це відбувається завдяки формуванню так званої мієлінової оболонки, яка покриває мембрани взаємопов'язаних нейронів. Ця оболонка робить нейронний ланцюг у 100 разів швидшим, у 3000 разів ефективнішим та скоординованішим Це вражаючі цифри!
Результат цього процесу - набагато ефективніша та спеціалізованіша обробка інформації Іншого такого періоду в житті людини немає.
Мозок підлітка пластичний і готовий дієво адаптуватися до нових технологій у світі, який постійно змінюється. Ця пластичність означає, що ніколи не пізно залучати дітей до навчання. Активності поза школою, фізичні вправи, хобі приносять неабияку користь мозку.
Як наслідок мієлінізації,
судження й оцінки підлітка базуються уже не на дрібних деталях, а на баченні цілої картини;
підліток вчиться володіти емоціями;
усвідомлює свою самостійність;
з'являється абстрактне, творче мислення про життя, його значення і світ загалом;
розвивається самопізнання;
і вперше з'являється феномен “знання про знання” - суто людська здатність роздумувати про те, що ми думаємо і відчуваємо, чому ми робимо те, що робимо, і як могли б зробити це по-іншому.
Як сприяти цьому процесу?
Активізуйте
взаєморозуміння,
співпереживання,
взаємоповагу,
спільні розмови та обговорення,
а отже, подаруйте своїй дитині досвід самопізнання через міжособистісну взаємодію.
Батькам варто сприймати можливості підліткового мозку і свідомості як цінний актив , тож підтримаймо наших підлітків і будьмо поруч!
Немає коментарів:
Дописати коментар