Кабінет психолога Академічного ліцею №2 Української міської ради

Тут Ви знайдете відповіді на листи до Пошти довіри, цікаві посилання, інформацію для роздумів

пʼятниця, 4 липня 2025 р.

Цікаво про роботу нашого мозку


Секрети роботи нашого мозку. Нейробіологиня Вікторія Кравченко
Запрошуємо всіх юних дослідників та дослідниць на захопливу подорож у світ нейробіології — науки про таємниці нашого власного мозку! На лекції нейробіологині Вікторії Кравченко ми дізнаємося, як працюють нейрони та синапси, як мозок навчається та чому сон є важливим для нашого розвитку. 

Також можна знайти: ЧОМУ ВАЖЛИВО НІЧОГО НЕ РОБИТИ. ПРО ЦЕ ТА ІНШЕ ПОЯСНЮЄ НЕЙРОБІОЛОГИНЯ / ВІКТОРІЯ КРАВЧЕНКО /ЦЕЙВО №17

... говоримо про…мозок! а саме: сон, памʼять, навчання, Сальвадора Далі і енергетики. я сам для себе підтвердив певні інсайти, які інтуїтивно відчував, а тепер знаю точно. і навіть змінив деякі звички. говоримо із нейробіологинею  Вікторією Кравченко. хто питає? Василь Байдак. в Цейво подкасті номер 17...

 

Простий прийом, який допомагає підвищити дитячу самооцінку

 Дитячий психолог

Простий прийом, який допомагає підвищити дитячу самооцінку ❕
Семирічна дівчинка була настільки сором’язливою, що не могла піти навіть на день народження до друзів — якщо не знала батьків іменинника. Вона уникала нових гуртків і знайомств, соромилась вітатись і дуже замикалася в собі.
Одного вечора її сім’я переглядала старі домашні відео.
На екрані — шестимісячна вона: усміхнена, відкрита, щебече на колінах у дорослих. Без страху, з легкістю приймає увагу, сміється, коли її розважають.
І тоді вона тихо каже:
🗣️ «Коли я була маленькою — я зовсім не соромилась…»
— «Так, доню, ти була така впевнена, відкрита, життєрадісна!» — відповідає мама.
І щось у свідомості дівчинки змінюється. Вона бачить у собі те, про що вже всі забули.
Через кілька днів вона сама просить відвести її на свято — куди ще вчора боялася йти.
Чому це працює? 👇🏻
Коли дитина бачить себе іншою — сміливою, веселою, активною — у неї виникає готовність знову звернутися до цієї сторони себе.
Це не щось нове, це вже є в ній. Просто спало, чекало нагоди.
Перегляди домашніх відео; історії з дитинства; уважні спогади, які ми можемо ділити з дітьми — усе це зміцнює образ “Я”.
Не існує “лише сором’язливих” чи “виключно бешкетників”.
У кожній дитині — багатство різних рис, і важливо нагадувати їй про це:
➖ Колись ти був хоробрим.
➖ А тоді — лагідним.
➖ Ти розв’язував задачки, сміливо пробував нове, і дуже старався.
Говоріть з дитиною про неї маленьку.
Розповідайте, якою вона була: смішною, впертою, розумною, впевненою.
І не забувайте додавати ті історії, які показують, як вона досягала, старалася і раділа своїм перемогам.
Бо дитяча самооцінка — це не про похвалу. Це про те, щоб згадати:
«У мене це вже виходило. Отже, знову вийде».
© НеБийДитину

Емоційна підтримка дітей

 Твоя підтримка Поруч

💬 У моменти, коли дитина мовчить, замикається в собі або «вибухає» емоціями – батьки часто запитують: «Як зрозуміти, що з нею?», «Як говорити, якщо вона не хоче слухати?»
📘 Ми створили набір простих вправ, які допоможуть зробити перший крок до емоційного контакту. Це не просто розмальовки – це інструменти для м’якої розмови і підтримки. Через малюнок, вибір або символи дитина вчиться помічати свої почуття, розпізнавати, що з нею відбувається, знаходити внутрішні опори й знати: я не сам/сама.
У наборі:
▪ «Моє місце сили»
▪ «Мій рюкзак підтримки»
▪ «Коли мені страшно»
▪ «Що я можу зробити, коли злюсь»
▪ «Моя емоція сьогодні»
та інші вправи, що відкривають діалог і допомагають дитині знайти внутрішню опору.
📝 Кожна вправа має інструкцію і для батьків: як запропонувати, про що поговорити, як підтримати дитину без тиску.
Це не тести і не оцінювання. Це м’які інструменти, щоб допомогти дитині розібратись у собі й відчути підтримку.
🔗 Завантажити можна за лінком: https://bit.ly/4kYjC55
Зберігайте, діліться і малюйте разом – бо підтримка починається з простого кроку поруч 💙
Якщо ви помічаєте, що дитина часто переживає тривогу, сум, напругу або вам самим непросто – у межах проєкту «ПОРУЧ» можна отримати індивідуальну консультацію психолога. Спокійні розмови, де вас зрозуміють і підтримають.
🔗 Зареєструватися на консультацію: https://forms.gle/QSsPkv3Vk4Bs3ehY9
*Отримати консультацію можуть батьки/особи, які їх замінюють, та діти і молодь, у віці від 14-ти років до 21 року.
❗️Психологічна підтримка та допомога у проєкті надається безоплатно.

четвер, 3 липня 2025 р.

Відпочинок із психологічної точки зору

 Центр психології та розвитку "Київський Дворик" зараз тут: Центр психології та розвитку "Київський Дворик".

Відпочинок із психологічної точки зору — це не просто пауза в роботі, а процес відновлення вичерпаних ресурсів. Щоби це справді відбулося, потрібне не лише фізичне розвантаження, а й переключення уваги, зміна контексту та контакт із тим, що дає відчуття безпеки й контролю. У класичних дослідженнях виділяють чотири ключові умови такого відновлення: психологічне відсторонення від джерела стресу, глибока релаксація, досвід майстерності (тобто активність, у якій людина відчуває компетентність) і відчуття контролю над тим, що саме і коли вона робить.
Але не вся приємна чи звична активність є по-справжньому відпочинком. Наприклад, ігри чи серіали, які здаються способом розслабитися, можуть не відновлювати, а навпаки стимулювати нервову систему. Якщо ви "відпочиваєте" на фоні внутрішньої тривоги, в умовах дедлайнів або постійного тиску на результат, ця активність продовжує підтримувати напруження, а не знижує його. Так само виснажливими можуть бути навіть улюблені хобі, якщо вони стають ще однією «обов’язковою програмою» з очікуванням продуктивності чи досконалості.
Ефективний відпочинок не має фіксованої форми. Для когось це прогулянка на природі, що, згідно з теорією відновлення уваги, допомагає м’яко розвантажити виконавчі функції мозку. Для іншого творча активність: малювання, приготування їжі, гра на інструменті. Є ті, хто відновлюється в компанії, у спокійній розмові, спільному перегляді фільму чи грі без напруги. А хтось — у тиші, сам-на-сам із собою, без розмов і зобов’язань.
Ідеального, універсального рецепта не існує. Психологічне відновлення відбувається тоді, коли активність створює контраст із тим, що виснажує, і повертає відчуття впливу, безпеки та живої присутності в моменті. Це не завжди щось ефективне, корисне чи естетичне. Тому найважливішим критерієм вибору форми відпочинку є прислухання до себе: що дійсно знижує внутрішнє напруження? Що повертає відчуття, ніби я знову в контакті із собою?

Знецінення: як його розпізнати і чому воно болить

 Palyvoda Anna - Психолог

Знецінення: як його розпізнати і чому воно болить
Чому кілька простих слів можуть ранити надовго?
Знецінення - це не завжди про злість чи байдужість. Часто це захисний механізм психіки.
Ми вдаємось до нього, щоб не торкатись болючого - в собі чи в іншому. Щоб дистанціюватися від складних емоцій, зменшити напругу або впоратись із заздрістю, безсиллям, провиною.
Легше знецінити те, що викликає внутрішній конфлікт, ніж визнати: "я теж так хочу, але не можу собі дозволити", або "мене це тригерить, бо болить".
Проблема в тому, що цей захист працює не тільки проти болю - він також відсікає контакт. І з собою. І з близькими.
Знецінення не робить вас менш вартісними - воно просто свідчить про те, що хтось не зміг побачити вашої цінності або ховається за власними захисними механізмами.
Ви не «перебільшуєте».
Ви не «занадто».
Ваші почуття - реальні.
Ваш досвід - цінний.
Ви - достатні.






Послідовність у вихованні

 Ирина Андрющенко

Ілюзія «швидкого рішення»: що відбувається, коли виховання стає хаотичним
Іноді дорослі, навіть не помічаючи, перетворюють виховання на низку екстрених заходів. Сьогодні дозволяють дитині заснути у батьківському ліжку — бо вона втомилась, завтра наполягають спати самостійно, незважаючи на сльози — «треба так». Сьогодні закривають очі на істерику, щоб уникнути сцени в магазині, а завтра суворо карають за крик.
Таке виховання непослідовне. Воно базується не на розумінні й спостереженні, а на реакції «тут і зараз».
Це як гасити пожежу, не з’ясовуючи, чому вона постійно спалахує.
Проблема в тому, що дитина дуже тонко відчуває, коли правила «пливуть». Вона не може на них опертися. І замість почуття безпеки у неї з’являється тривога. Світ стає непередбачуваним, а межі — розмитими.
Вона може почати перевіряти дорослих на міцність: а якщо я покричу? А якщо впаду на підлогу? А якщо буду кликати без кінця?
Дорослий у цей момент відчуває втому, роздратування, безсилля — «нічого не допомагає». Але причина часто не в дитині, а в тому, що вона не отримує від нас чітких сигналів: «що можна», «що не можна», «що залишиться незмінним, навіть якщо ти плачеш».
📌 Як дорослим важливо бути послідовними — так і дітям.
Уявіть, що ви щоразу приходите на роботу, а начальник змінює правила.
Сьогодні за запізнення карають штрафом, завтра хвалять, що ви взагалі прийшли. Сьогодні можна працювати вдома, а завтра — це підстава для догани.
Як би ви почувалися? Невпевнено? Напружено? Можливо, почали б хитрувати або замкнулися б у собі.
Дитина в хаотичному вихованні — приблизно так само. Вона губиться в непередбачуваності і починає боротися за контроль, хоча їй насправді потрібна не влада, а стабільність.
Все можна виправити й допомогти:
🔹 Якщо вводите правило — тримайте його. Не щоб бути суворими, а щоб дати опору.
🔹 Дозволяйте дитині плакати, сердитись — і залишайтесь поруч, спокійні та надійні.
🔹 Межі — це не про контроль, а про безпеку.
🔹 Замість «не можна» — пояснюйте. Замість «заспокойся» — запитайте: «Тобі зараз страшно, сумно, важко?»
👣 Виховання — це не про ідеальність, а про стійкість. Це не набір прийомів, а шлях, де важливо бачити не лише поведінку, а й почуття за нею.
Хаос породжує хаос. А послідовність — спокій.

середа, 2 липня 2025 р.

Розвінчання деяких міфів про наркотики

 Florence_Centre_Zaporizhzhia

🤓 26 червня – Міжнародний день боротьби проти зловживання наркотиками та їх незаконного обігу 🤓
1️⃣ Статистика:
  • В Світі – за даними ООН приблизно 300 млн осіб вживають наркотики. Це майже на 23% більше, ніж 10 років тому.
  • В Україні – станом на початок 2025 року приблизно 1–1,5 млн людей залежать від наркотиків і щорічно ця кількість зростає приблизно на 8-10%. Підлітки починають експериментувати вже у віці 10–11 років. Чоловіки вживають частіше, але жінки швидше стають залежними.
2️⃣ Чому це відбувається (фактори впливу):
  • Психологічні: низька самооцінка, тривожність, травматичний досвід, стрес, емоційна вразливість
  • Соціальні: тиск з боку ровесників, відсутність підтримки, легкий доступ до психоактивних речовин, труднощі вдома чи у суспільстві
  • Нейробіологічні: у жінок швидший розвиток залежності при схожому вживанні, вони більш вразливі до рецидиву
3️⃣ Як розпізнати:
  • раптові зміни настрою або особистості
  • проблеми з концентрацією, пам’яттю
  • упадок сил та інтересів
    соціальна ізоляція або зниження успішності
  • коливання ваги або зміни у апетиті
    приховування або брехня про поведінку
  • звужене коло спілкування, «нові друзі» із сумнівною репутацією
4️⃣ Що робити:
  • говорити без осуду
  • звертатися до гарячих ліній або фахівців
  • підтримати людину в пошуку допомоги