Чому критика – це корисно?
Здебільшого у багатьох слово «критика» і події, що з цим пов’язані, викликають негативні емоції. Адже спрацьовує паралель «критикують = сварять». Та це не завжди так. І часом результат може залежати лише від нашого ставлення та досвіду.
Якою буває критика?
Конструктивна (здорова) – полягає в реальному баченні ситуації; дружній пораді про те, що потрібно змінити аби стало краще. Таку критику висловлюють без будь-яких образ, принижень, та переходів на особистості.
Деструктивна (нездорова) – думка виражається дуже суб’єктивно; метою зазвичай є приниження людини та її вчинків, знецінення. Будь-яка людина має право на висловлення своєї особистої думки і ми маємо розуміти, що не можливо і не потрібно всім подобатися. На життєвому шляху завжди будуть зустрічатися люди, які будуть прагнути нашкодити чи «насолити» - на це не потрібно звертати увагу.
Мішана (каламутна) – це той вид критики, коли наче і є раціональне зерно, але висловлювання дуже ображають та принижують.
Навчитися спокійно сприймати і працювати з критикою – це велика внутрішня робота, яка часом тісно пов’язана з самооцінкою. Така робота потребує методичності та старанності. Іноді навіть може знадобитись допомога фахівця, аби цьому навчитись. Проте зусилля у результаті приносять велику користь.
Отже, чому критика – це корисно?
Тому, що саме так можна побачити інший шлях розв’язання проблеми чи почути іншу думку, яка суттєво відрізняється від власної. Адже коли ми знаходимося сам на сам з різними ситуаціями, то виникає враження, що є лише один шлях вирішення, а коли оточуючі «підкидують» власне бачення проблеми, то з’ясовується, що варіантів може бути багато. Тепер вже буде спрацьовувати інша паралель: критика = розвиток.
Як надавати критику?
Якщо ви хочете не посваритись з людиною, а дійсно допомогти їй, то варто враховувати наступні важливі моменти.
- Говоріть тоді, коли вас про це просять. Або спочатку запитайте чи хоче людина вислухати вашу думку. Бо іноді це саме нам може здаватися, що тут потрібна допомога, а насправді людина вже обрала свій варіант і почувається комфортно. Не ображайтеся на відмову – це право кожного.
- Говоріть по суті, коротко. Якщо «лити багато води», то навіть найкращі наміри можуть лишитися незрозумілими. Коротке повідомлення, з чіткими фактами надасть більше шансів, що людина зможе запам’ятати інформацію і використати її.
- Оцінюйте проблему, вчинок або ситуацію, але не людину. Переходячи на особистості, ми принижуємо людину і зводимо всі зусилля поговорити нанівець. Бо нікому не хочеться розмовляти з тим, хто тебе ображає.
- Будьте своєчасним. Не варто влаштовувати «розбір польотів» через тривалий час після ситуації (якщо це не було ініціативою самої людини). Все має бути вчасно і доречно. Адже навіть якщо ваші рекомендації будуть корисними і суттєвими, а час вже минув – людина почуватиметься ще гірше через неможливість щось виправити.
- Запропонуйте вихід (свій варіант розвитку подій), але не нав’язуйте його і не очікуйте, що людина використає саме вашу рекомендацію. Іноді проблема може полягати саме у виникненні відчуття, що іншого шляху не існує. Тож ваш варіант може стати в нагоді. А ще краще – порозмірковувати разом над ресурсами та провести невеличкий мозковий шторм.
Як сприймати критику?
Дуже важливо вчитися не тільки надавати, а і правильно сприймати критику, бо від цього може залежати як подальше бажання навколишніх допомагати, так і сприймати будь-що від вас.
- Не поспішайте одразу ображатися чи виправдовуватися. Дослухайте до кінця і спробуйте зрозуміти суть.
- Обирайте «правильних» людей – ті, що говоритимуть без лестощів та заздрощів.
- Зберігайте спокій – можливо мета людини вивести вас на емоції, тож не піддавайтеся. Якщо потрібно, візьміть паузу – порахуйте, виконайте вправу на дихання, попросіть повернутися до розмови за декілька хвилин.
- Не бійтесь говорити. Якщо висловлювання співрозмовника вас зачепили – повідомте йому про це; якщо наразі ви вважаєте критику недоречною (дуже особистою, невчасною, зайвою тощо) – не соромтеся сказати; якщо ви не все зрозуміли з того, що вам говорили – перепитуйте, просіть вказати більше фактів, конкретики, надати приклади.
- Обов’язково подякуйте. Навіть якщо ви не згодні. Оте модне слово «хейт» (з англ. «hate» - ненависть) може стояти на меті критики – таким чином людина набирає популярності та привертає увагу. Слова подяки можуть обеззброїти та припинити подальшу дискусію. А якщо людина надавала критику від щирого серця, то подяка – це ваша плата за її зусилля.
Дозвольте собі бути неідеальним – це абсолютно нормально. Помилятися можуть всі. А визнавати свої помилки і працювати над їх подоланням – найсильніші.
І пам’ятайте золоте правило критики: критикуй наодинці, хвали при всіх!
Немає коментарів:
Дописати коментар