середу, 12 квітня 2023 р.

Як надавати критичні зауваження

 Florence Centre

🤓 Чому критика – це корисно? 🤓
Здебільшого у багатьох слово «критика» і події, що з цим пов’язані, викликають негативні емоції. Адже спрацьовує паралель «критикують = сварять». Та це не завжди так. І часом результат може залежати лише від нашого ставлення та досвіду.
Якою буває критика?
🚩 Конструктивна (здорова) – полягає в реальному баченні ситуації; дружній пораді про те, що потрібно змінити аби стало краще. Таку критику висловлюють без будь-яких образ, принижень, та переходів на особистості.
🚩 Деструктивна (нездорова) – думка виражається дуже суб’єктивно; метою зазвичай є приниження людини та її вчинків, знецінення. Будь-яка людина має право на висловлення своєї особистої думки і ми маємо розуміти, що не можливо і не потрібно всім подобатися. На життєвому шляху завжди будуть зустрічатися люди, які будуть прагнути нашкодити чи «насолити» - на це не потрібно звертати увагу.
🚩 Мішана (каламутна) – це той вид критики, коли наче і є раціональне зерно, але висловлювання дуже ображають та принижують.
Навчитися спокійно сприймати і працювати з критикою – це велика внутрішня робота, яка часом тісно пов’язана з самооцінкою. Така робота потребує методичності та старанності. Іноді навіть може знадобитись допомога фахівця, аби цьому навчитись. Проте зусилля у результаті приносять велику користь.
Отже, чому критика – це корисно?
Тому, що саме так можна побачити інший шлях розв’язання проблеми чи почути іншу думку, яка суттєво відрізняється від власної. Адже коли ми знаходимося сам на сам з різними ситуаціями, то виникає враження, що є лише один шлях вирішення, а коли оточуючі «підкидують» власне бачення проблеми, то з’ясовується, що варіантів може бути багато. Тепер вже буде спрацьовувати інша паралель: критика = розвиток.
🔵 Як надавати критику?
Якщо ви хочете не посваритись з людиною, а дійсно допомогти їй, то варто враховувати наступні важливі моменти.
  1. Говоріть тоді, коли вас про це просять. Або спочатку запитайте чи хоче людина вислухати вашу думку. Бо іноді це саме нам може здаватися, що тут потрібна допомога, а насправді людина вже обрала свій варіант і почувається комфортно. Не ображайтеся на відмову – це право кожного.
  2. Говоріть по суті, коротко. Якщо «лити багато води», то навіть найкращі наміри можуть лишитися незрозумілими. Коротке повідомлення, з чіткими фактами надасть більше шансів, що людина зможе запам’ятати інформацію і використати її.
  3. Оцінюйте проблему, вчинок або ситуацію, але не людину. Переходячи на особистості, ми принижуємо людину і зводимо всі зусилля поговорити нанівець. Бо нікому не хочеться розмовляти з тим, хто тебе ображає.
  4. Будьте своєчасним. Не варто влаштовувати «розбір польотів» через тривалий час після ситуації (якщо це не було ініціативою самої людини). Все має бути вчасно і доречно. Адже навіть якщо ваші рекомендації будуть корисними і суттєвими, а час вже минув – людина почуватиметься ще гірше через неможливість щось виправити.
  5. Запропонуйте вихід (свій варіант розвитку подій), але не нав’язуйте його і не очікуйте, що людина використає саме вашу рекомендацію. Іноді проблема може полягати саме у виникненні відчуття, що іншого шляху не існує. Тож ваш варіант може стати в нагоді. А ще краще – порозмірковувати разом над ресурсами та провести невеличкий мозковий шторм.
🟢 Як сприймати критику?
Дуже важливо вчитися не тільки надавати, а і правильно сприймати критику, бо від цього може залежати як подальше бажання навколишніх допомагати, так і сприймати будь-що від вас.
  1. Не поспішайте одразу ображатися чи виправдовуватися. Дослухайте до кінця і спробуйте зрозуміти суть.
  2. Обирайте «правильних» людей – ті, що говоритимуть без лестощів та заздрощів.
  3. Зберігайте спокій – можливо мета людини вивести вас на емоції, тож не піддавайтеся. Якщо потрібно, візьміть паузу – порахуйте, виконайте вправу на дихання, попросіть повернутися до розмови за декілька хвилин.
  4. Не бійтесь говорити. Якщо висловлювання співрозмовника вас зачепили – повідомте йому про це; якщо наразі ви вважаєте критику недоречною (дуже особистою, невчасною, зайвою тощо) – не соромтеся сказати; якщо ви не все зрозуміли з того, що вам говорили – перепитуйте, просіть вказати більше фактів, конкретики, надати приклади.
  5. Обов’язково подякуйте. Навіть якщо ви не згодні. Оте модне слово «хейт» (з англ. «hate» - ненависть) може стояти на меті критики – таким чином людина набирає популярності та привертає увагу. Слова подяки можуть обеззброїти та припинити подальшу дискусію. А якщо людина надавала критику від щирого серця, то подяка – це ваша плата за її зусилля.
Дозвольте собі бути неідеальним – це абсолютно нормально. Помилятися можуть всі. А визнавати свої помилки і працювати над їх подоланням – найсильніші.
⚠️ І пам’ятайте золоте правило критики: критикуй наодинці, хвали при всіх!

Немає коментарів:

Дописати коментар