Як підготувати дитину до школи:
12 практичних
пунктів та посилань опублікувала на своїй сторінці у
Facebook дитяча та сімейна психологиня, авторка книг «Практичне дитинознавство.
Продовжуємо розмову», «Ключі сили», «Я сьогодні йду в садок», «Першокласна
книжка для майже школярів» тощо. Усі пункти — це відповіді на запитання батьків та освітян, які лунають перед початком
навчального року. Це нагадування для дорослих, як зробити, щоб адаптація до
школи минала легше.
- 1. «Відновлення
     рутин» — поступове повернення до шкільного режиму
     дня. Вже варто вкладатися раніше і прокидатися ближче до шкільного часу. Так
     тілу дитини буде легше перелаштуватися, а сталий ритм додає відчуття
     безпеки. Можна робити це поступово — лягати і вставати на 10–15 хвилин
     раніше щодня.
- 2. Профілактичний
     огляд. Є час пройти обстеження в поліклініці, здати
     аналізи — щоб переконатися, що тіло дитини готове витримати навантаження,
     яке під час адаптації тільки зростатиме.
- 3. Розширення
     кола спілкування. Якщо дитина проводить час
     переважно з близькими дорослими, у школі вона може почуватися більш
     тривожно. Якщо є можливість, скеруйте її до табору, гуртка чи безпечного
     простору, де вона могла б спілкуватися з однолітками. Це допоможе знизити
     ризик тривоги й поступово звикнути до більшої кількості людей.
- 4. Спостереження
     за станом дитини. Якщо ви помічаєте тривожність,
     гіперпильність, збудження, зміни харчової поведінки, зниження настрою чи
     агресивність, і це триває понад місяць — варто звернутися за консультацією
     до психолога. Краще отримати підтримку до початку навчання.
- 5. Спокійна
     підготовка речей. Краще починати з того, що для
     дитини буде найбажанішим. Новий пенал, ручки, спортивне взуття.
- 6. Підготовка
     робочого місця. Дитина може сама або з допомогою
     дорослих упорядкувати стіл, кімнату чи простір для навчання вдома.
- 7. Відновлення
     контактів. Часто діти відчувають тривогу перед
     поверненням до свого класу, до контактів — чи збереглись стосунки, чи
     приймуть дитину в групі, наскільки всі змінились. Це може бути спільний
     похід однокласників до кінотеатру, іноді діти збираються і разом грають в
     настільні ігри чи плетуть сітки, роблять заготовки на 3D-принтерах,
     допомагають у притулках для тварин.
- 8. Дізнайтеся у
     школі чи в класного керівника, чи будуть нові вчителі, чи
     можна прогулятися школою та побачити зміни. Що більший рівень тривоги, то
     більше дитині потрібна інформація про простір, правила й стосунки. Якщо є
     важливі зміни в житті дитини, родини, особливості її стану чи реакцій —
     варто повідомити про це вчителів.
- 9. Безпека на
     шляху до школи. Якщо дитина добиратиметься сама —
     перевірте, чи є по дорозі укриття, проговоріть і відпрацюйте алгоритм дій
     та зв’язку. Якщо школа нова, пройдіться з дитиною, покажіть їдальню,
     вбиральню, укриття.
- 10. Символ
     підтримки. Можна купити або зробити для дитини щось,
     що стане «якірцем» спокою та нагадуванням: «Я з тобою, де б ти не
     була/був» — браслет, значок, брелок, маленька м’яка іграшка, ліхтарик. Або
     зробити спільне фото, щоб воно було з дитиною у школі.
- 11. «Вітаміни
     близькості». Разом з UNICEF
     Ukraine і Ти
     як? ми створили
     скарбничку на підтримку дітей і дорослих: 12 стікерів для Viber та
     Telegram; 24 ідеї, що сказати замість «молодець»; 12 ідей записок у
     ланчбокс чи наплічник. Завантажити можна тут.
- 12. «База» самопідтримки. Разом
     з дітьми можна створити набір практик, які допоможуть заспокоїтись і
     відчути більше контролю, коли дорослих немає поруч.
1.     У застосунку Моментал (проєкт
ЮНІСЕФ, для якого Світлана створювала 365 вправ) є практики заземлення,
дихальні, для м’язової релаксації та розвитку міжпівкульної взаємодії.
2.     Ще один додаток — Safe Place.
3.     Книжечка-розмальовка з ідеями для
заспокоєння.
 
Немає коментарів:
Дописати коментар