Як підготувати дитину до школи:
12 практичних
пунктів та посилань опублікувала на своїй сторінці у
Facebook дитяча та сімейна психологиня, авторка книг «Практичне дитинознавство.
Продовжуємо розмову», «Ключі сили», «Я сьогодні йду в садок», «Першокласна
книжка для майже школярів» тощо. Усі пункти — це відповіді на запитання батьків та освітян, які лунають перед початком
навчального року. Це нагадування для дорослих, як зробити, щоб адаптація до
школи минала легше.
- 1. «Відновлення
рутин» — поступове повернення до шкільного режиму
дня. Вже варто вкладатися раніше і прокидатися ближче до шкільного часу. Так
тілу дитини буде легше перелаштуватися, а сталий ритм додає відчуття
безпеки. Можна робити це поступово — лягати і вставати на 10–15 хвилин
раніше щодня.
- 2. Профілактичний
огляд. Є час пройти обстеження в поліклініці, здати
аналізи — щоб переконатися, що тіло дитини готове витримати навантаження,
яке під час адаптації тільки зростатиме.
- 3. Розширення
кола спілкування. Якщо дитина проводить час
переважно з близькими дорослими, у школі вона може почуватися більш
тривожно. Якщо є можливість, скеруйте її до табору, гуртка чи безпечного
простору, де вона могла б спілкуватися з однолітками. Це допоможе знизити
ризик тривоги й поступово звикнути до більшої кількості людей.
- 4. Спостереження
за станом дитини. Якщо ви помічаєте тривожність,
гіперпильність, збудження, зміни харчової поведінки, зниження настрою чи
агресивність, і це триває понад місяць — варто звернутися за консультацією
до психолога. Краще отримати підтримку до початку навчання.
- 5. Спокійна
підготовка речей. Краще починати з того, що для
дитини буде найбажанішим. Новий пенал, ручки, спортивне взуття.
- 6. Підготовка
робочого місця. Дитина може сама або з допомогою
дорослих упорядкувати стіл, кімнату чи простір для навчання вдома.
- 7. Відновлення
контактів. Часто діти відчувають тривогу перед
поверненням до свого класу, до контактів — чи збереглись стосунки, чи
приймуть дитину в групі, наскільки всі змінились. Це може бути спільний
похід однокласників до кінотеатру, іноді діти збираються і разом грають в
настільні ігри чи плетуть сітки, роблять заготовки на 3D-принтерах,
допомагають у притулках для тварин.
- 8. Дізнайтеся у
школі чи в класного керівника, чи будуть нові вчителі, чи
можна прогулятися школою та побачити зміни. Що більший рівень тривоги, то
більше дитині потрібна інформація про простір, правила й стосунки. Якщо є
важливі зміни в житті дитини, родини, особливості її стану чи реакцій —
варто повідомити про це вчителів.
- 9. Безпека на
шляху до школи. Якщо дитина добиратиметься сама —
перевірте, чи є по дорозі укриття, проговоріть і відпрацюйте алгоритм дій
та зв’язку. Якщо школа нова, пройдіться з дитиною, покажіть їдальню,
вбиральню, укриття.
- 10. Символ
підтримки. Можна купити або зробити для дитини щось,
що стане «якірцем» спокою та нагадуванням: «Я з тобою, де б ти не
була/був» — браслет, значок, брелок, маленька м’яка іграшка, ліхтарик. Або
зробити спільне фото, щоб воно було з дитиною у школі.
- 11. «Вітаміни
близькості». Разом з UNICEF
Ukraine і Ти
як? ми створили
скарбничку на підтримку дітей і дорослих: 12 стікерів для Viber та
Telegram; 24 ідеї, що сказати замість «молодець»; 12 ідей записок у
ланчбокс чи наплічник. Завантажити можна тут.
- 12. «База» самопідтримки. Разом
з дітьми можна створити набір практик, які допоможуть заспокоїтись і
відчути більше контролю, коли дорослих немає поруч.
1. У застосунку Моментал (проєкт
ЮНІСЕФ, для якого Світлана створювала 365 вправ) є практики заземлення,
дихальні, для м’язової релаксації та розвитку міжпівкульної взаємодії.
2. Ще один додаток — Safe Place.
3. Книжечка-розмальовка з ідеями для
заспокоєння.
Немає коментарів:
Дописати коментар