вівторок, 4 жовтня 2022 р.

Батькам

 Дитячий психолог

Що батьки НАСПРАВДІ говорять дітям. Приховані послання і можлива альтернатива.
з Ольга-Варвара Відєєва
P.S. Не обов'язково бути з усім згодним! Здорово, якщо ви над цим поміркуєте.














понеділок, 3 жовтня 2022 р.

Батькам

 Людмила Некраш

ТАК, ЦЕ ТАК, ПРИЙМІТЬ ЯК ДАННІСТЬ Світлана Ройз
👍1. Так, малюк до 7 років не може сидіти смирно ні хвилинки. Це зумовлено визріванням часток мозку.
👍2. Так, малюк не розуміє, чому "ні", якщо щойно це було "так"
👍3. Так, малюк не може зупинити гру по команді, тому що це процес і є емоційною інерцією.
👍4. Так, малюк, який називається амбідекстр - право-ліворукий, часто сприймає інформацію із затримкою 5-7 сек. Він не тупий і не глухий. Це особливість обробки інформації.
👍5. Так, малюк може боятися ставати на пісок або торкатися води (якщо у нього були складності під час пологів, якщо і в 3-4 роки виявлено гіпертонус). Йому просто потрібно трохи більше часу на звикання.
👍6. Так, малюк нормальний, навіть якщо 20 разів поспіль кидає в пісок совочок та іграшки. І сміється. Він так досліджує траєкторію польоту. І розвивається.
👍7. Так, малюк не розпещений, якщо плаче і турбується без мами, навіть якщо він залишився з люблячою бабусею.
👍8. Так, малюк не розуміє "людського голосу", якщо цей голос весь час звучить зверху та подає команди.
👍 9. Так, малюк кричить "моє", не тому, що жадина чи погано вихований - він так вчиться відстоювати свої межі. І це справді його машинка.
👍10. Так, малюк любить і приймає нас – дорослих безумовно, звикає до наших тональностей. І іноді думає "коли виросту, ніколи не поступатиму так зі своїми дітьми"... А, коли виросте, буде новим і новим витком повторювати слова мам-тат-бабусь-дідусь...поки ми щось не змінимо. .
❤Світлана Ройз

Логопеди про шульгу

 

Права півкуля формується до 5 років, ліва - аж до 8-12. Зрозуміти, яка рука в дитини є ведучою, можна біля 4 років.
Якщо після 5 років дитина все робить лівою - вона шульга.
‼️Домінантна рука - те, що диктує мозок! Особливості функціонування півкуль мозку - вроджені! Тому можна і треба розвивати неосновну руку, але не переучувати дитину, ігноруючи її вроджену домінанту!
❎Переучування у правшу для шульги подібне до насильства, часто на цьому фоні виникають невротичні розлади.
🤚Шульги - 10-15% населення.
🤚У шульги справді часто бувають труднощі з просторовою орієнтацією (право-ліво), але не від самого порушення орієнтування у просторі - відповідь знайдете у 🎡! Тому їм буває важко засвоїти напрямок читання зліва-направо (неприродній для них), а от по-арабськи справа-наліво - легко.
З цієї ж причини вони можуть писати дзеркально.
🤚Оскільки світ право-орієнтований, шульгам доводиться адаптуватися - найчастіше вони оволодівають непогано і правою. А ще робота їхнього мозку не така локалізована (розподілені функції) за півкулями, як у правші - у ліворуких набагато сильніші міжпівкулеві зв'язки (більше мозолисте тіло - пучок нервових волокон, який з'єднує півкулі).
Тому найбільша кількість амбідекстрів - переучені/ треновані шульги (чистих амбідекстрів дуже мало).
🤚Переучені (приховані) шульги у стресових ситуаціях можуть виконувати дії лівою.
🤚Ліворукі дещо більше схильні до СДУГ, шизофренії, у них буває дислексія. Але це НЕ через саму ліворукість - а через особливості роботи мозку!
🤚Діти-шульги більш чутливі, емоційні, швидше реагують і втомлюються, креативні, сприймають ситуацію/ інформацію вцілому, а не поетапно, краще узагальнюють, схильні помічати дрібні відмінності; стресують у рамках (якщо дати їм свободу, спокій, все виконають).
Для учня-шульги
✔️Світло - праворуч.
✔️Шульга не може писати під нахилом, йому слід писати прямо.
✔️Не треба вчити шульгу невідривному письму - він закриває лівою написане, не бачить рядок, тому доводиться сідати боком або вивертати руку=❎постава.
✔️Через сприймання всього вцілому, а не послідовно, шульзі краще глобальне читання, а не синтез слова по буквах.
✔️Пояснення через асоціації, емоції.
✔️Дзеркальне навчання: коли пояснюєте виконання якогось руху шульзі, сідайте навпроти нього, а не поряд (наприклад, зв'язування шнурків).











Батькам: Як формується мовлення дитини

 Логопедична студія "Логоманія".

✍🏻Часто стикаюся з рекомендаціями педіатрів та неврологів розвивати почекайте до трьох та розвивайте дрібну моторику, щоб допомогти дитині заговорити😰🫣
А як же інше…. - хочеться кричати МЕНІ
1️⃣Без РОЗУМАННЯ🗣️ мови, не буде мовлення у 99%! Дитина повинна розуміти звернену до неї мову, виконувати прохання: «зачини двері», «поклади книгу на стіл», «дай м’яч»і т.д
2️⃣Без СЛУХА👂🏼 не буде мовлення.
Дитина говорить, бо чує, коли не чує, не говорить. Проблема в тому, що з фізичним слухом може бути все Ок, а ось фонематичний порушений. У цьому випадку дитина або не коректно чує саме фонеми (звуки, слова) або не може пов'язати образ слова та його сутність.
3️⃣Без імітації або (наслідування) не буде мовлення. Діти всьому навчаються у дорослих саме з наслідування! Якщо малюк не прагне повторювати за вами, як же він навчатиметься
4️⃣Без прагнення до комунікації не буде мовлення.
У нормі всі діти прагнуть до комунікації, саме це спонукає Якщо малюк не прагне комунікувати, то у нього просто немає мотивації, немає потреби спілкування, мови! Тоді дитини використовуватиме мову жестів. Щоб хоч якось пояснюватися оточуючим що він прагне.
5️⃣ПРАКСИС. Як же без нього?
Коли дитина говорить, вона керує своїми м'язами артикуляційного апарату! А якщо дитина моторно незграбна, не може пройти по прямій лінії, спіймати м'яч, то звідки ж з'явиться спритність м'язів язика, губ артикуляції? Все пов'язано, спритність і координація рухів розвивається від великих м'язів до дрібніших.


Педагогам

 Як мотивувати учнів під час дистанційного навчання?


Існує декілька моделей мотивацій учнів. Одна з них — модель ARCS. Вона будується на 4 основних елементах: увага, актуальність, впевненість та задоволення. Подивімося, як ми можемо покращити кожну складову, аби підвищити мотивацію учнів:


1. Увага

Нашу увагу можна поділити на 2 види:

Мимовільна — здивованість, наша реакція на щось неочікуване.

Довільна — допитливість, наше бажання виконати складну задачу.

Методи привернення уваги:

- Гумор. Зберігаємо увагу учнів за допомогою жартів.

- Конфлікт. Протиставляємо минулі знання учнів новим.

- Приклади. Пояснюємо матеріал у вигляді історій.

- Активна участь. Залучаємо аудиторію шляхом ігор, дискусій тощо.


2. Актуальність

Ті, хто навчаються, мають відчути, що інформація є корисною для них. Аби підвищити мотивацію учнів, використовуємо мову та приклади, що будуть їм близькими.

Корисні стратегії:

- Використання матеріалу. Пояснюємо, як можна використати цю інформацію.

- Доцільність сьогодні. Пояснюємо, чим ця тема актуальна сьогодні.

- Доцільність завтра. Пояснюємо, чому ця тема буде актуальною в майбутньому.

- Зразки. Даємо їм інтерв’ю відомих осіб, які пов’язані з нашою темою.


3. Впевненість

Аби досягти кращих результатів, учень спершу має відчути, що він може це зробити. Для цього вони мають управляти процесом навчання.

Підвищити впевненість можна такими способами:

- Цілі курсу. Пояснюємо учням цілі курсу, аби вони оцінили свою здатність їх досягти.

- Кроки до успіху. Перед кожним заняттям пояснюємо, як воно наблизить їх до цілі.

- Оцінювання. Пояснюємо учням, як вони можуть самостійно перевірити рівень своїх знань.

- Зворотний зв’язок. Допомагаємо їм зрозуміти, на якому етапі вони застрягли.


4. Задоволеність

Ті, хто навчаються, мають отримувати задоволення від здобутих знань або від вивчання нових. Це змусить їх повертатися до курсу із задоволенням.

Методи підвищення задоволеності:

- Нагороди. Винагороджуємо кожний крок учня до успіху.

- Можливості. Пояснюємо, які можливості відкриваються після опанування навички.

- Розмір нагороди. Робимо так, аби винагороди не перевищували складності завдання.

- Зворотний зв’язок. Нагадуємо учням про їх досягнення.

Джерело