пʼятниця, 22 травня 2020 р.

Оновлення Google-класів

Шукайте оновлення на наших Google-класах!


Забавки від психолога
код доступу: kazsncn

Популярний опитувальник "Тенденції до ризику"

Тести на особливості мислення: "Прості аналогії", "Складні аналогії", "Виділення суттєвих ознак",

а також короткі тести з книги Ю.З. Гільбуха, які 15 років тому використовувались для діагностики особливостей мислення молодших підлітків.

Завдання на розвиток просторового мислення "Знайди скарб",
                                      спостережливості, об'єму та переключення уваги

ООП (особливі освітні потреби)
код доступу: gjg6jql

Загадки з фотовідповідями про ягоди,
                                               про комах,
                                               про птахів

Завдання на розвиток словникового запасу та логіки "Антоніми"

середа, 20 травня 2020 р.

Завтра - день ВИШИВАНКИ


День вишиванки: дата, традиції святкування та крилаті вислови

Всесвітній день вишиванки – щорічно відзначається у третій четвер травня. Цього річ свято припадає на 21 травня, тож саме пора дізнатись трошки більше про найвідоміший український символ, котрий вражає своєю красою весь світ.



Історія виникнення та традиції святкування Дня вишиванки:
Вперше День вишиванки запропонувала відзначати одна студентка Чернівецього університету, надихнувшись прикладом свого друга, який постійно носив вишиту сорочку в повсякденному вбранні. У 2006 році вперше відбулось це скромне свято — частина студентів університету та його викладачів підтримали ініціативу і прийшли на навчання у своїх вишиванках. Тепер же — їм ми завдячуємо появі такого яскравого свята, масштаби якого щорічно зростають. У цей день по всій Україні безліч людей одягає вишиванку на навчання, роботу, прогулянки містом.

Існують різноманітні заходи, такі як марш вишиванок, благодійні акції, конкурси на найкраще фото в українській сорочці тощо.



У цей день ходять у вишиванках не лише в Україні — ті, хто знаходяться за її межами, також підхопили відносно нове свято і вишиті сорочки у третій четвер травня можна побачити у Нью-Йорку, Торонто та інших великих містах за кордоном.

Коли ми писали, що вишиванка вражає своєю красою весь світ — то зовсім не перебільшували! Всесвітньо відомі актори, музиканти, моделі — уже давно мають в гардеробі цей модний одяг з українським орнаментом.

Серед шанувальників нашого одягу, такі зірки як Мадонна, Міла Куніс, Діта фон Тіз, Сандра Буллок, Різ Уізерспун, Кейт Мосс, Джекі Чан, Ніколь Кідман. Одна з найпопулярніших поп-виконавець Адель – позувала у вишиванці для журналу VOGUE.
 
І мода ця прийшла не зненацька — навіть ще у 70-х роках, легендарний лідер гурту «The Doors» Джим Моррісон, красувався на фотосесії у традиційній українській вишитій сорочці.




Але все ж першим модником, який почав носити вишиванку, як повсякденний сучасний елемент гардеробу — українець. А саме Іван Франко, котрий так і зображений на 20 українських гривнях — в сучасному піджаку, одягненому на вишиванку.



Що ми самі знаємо про цей шанований у всьому світі український одяг?
Раніше сорочка мала для наших предків магічний, релігійний сенс — з нею було пов’язано багато забобонів, застережень, вірувань. Кожен символ та колір ніс сакральне значення, як і те, хто вишиває сорочку, з яким настроєм та думками — вона мала слугувати власникові оберегом. Українці вірили, що сорочка може безпосередньо вплинути на долю того, хто її носить.

Вишита сорочка – один з найбільш древніх українських атрибутів. Ще Геродот стверджував, що одяг скіфів був прикрашений вишивкою, а вони, як відомо, проживали на території сучасної України.

Найдавнішу згадку про вишиту сорочку було знайдено під час розкопок на Черкащині — її вік датувався VI сторіччям до нашої ери! Тож одяг цей носили ще трипільці, про що свідчить зображення чоловіка у вишиванці. Усвідомлення такої історичної спадщини вражає та захоплює і спонукає з особливою повагою ставитись до сорочки — яку не можливо вважати просто одягом.

Кожен регіон України – неповторний у своєму виконанні вишиванок. Майстрині у різних місцевостях по різному використовували техніки вишивки, а особлива відмінність полягала саме в орнаментах. В кожній області можна прослідкувати свої, неповторні вишиванки.

Крилаті вислови про вишиванку, або як її просто називали в народі – сорочку:
Бідний на сорочку старається, а багатий і кожуха цурається.
Як мати рідненька, то й сорочка біленька.
Рукави — як писанка, а личко — як маків цвіт.
Хочеш сорочку мати — не треба зівати.
До Великодня сорочка хоч і лихенька, аби біленька.
З світу по нитці — голому сорочка.
Трясця тим багачам, що багато сороччя, а в мене одненька, та щодня біленька.

Вислови видатних українців про вишиту сорочку:
«Вишиванка — це генетичний код нації» — вислів, котрий відомий зараз усім і став крилатим. Хто ж його автор, мало хто знає. Слова ці належать Лесі Воронюк, засновниці свята вишиванки.

«Вишиванка для мене — це гордість за красу моєї країни!» — каже В’ячеслав Узелков, український боксер, виходячи перед боєм у вишитій сорочці.

«Вишиванка для мене — це сорочка, зроблена маминими руками!» — Василь Вірастюк, Заслужений майстер спорту України, також полюбляє виходити в люди у національному одязі.

«Вишиванка — це документ украінського народу! Це оберіг! В орнаментах вся магія любов і історія кожного регіону моєї улюбленої країни!» — так Ксюша Жданова-Форманчук, актриса театру і кіно, з любов’ю висловлюється про українську сорочку.

«Вишиванка для мене — це символ краси та національної ідентичності українського народу» — Уляна Смирнова, чемпіонка світу з карате, також позувала на фото саме у вишитій сорочці.

А як ви святкуєте День вишиванки?
автор Вікторія Демидюк спеціально для vsviti.com.ua

вівторок, 19 травня 2020 р.

Колегам-вчителям

ЗАЗЕМЛЕННЯ - МЕТОД БОРОТЬБИ З НАПАДАМИ СИЛЬНИХ ЕМОЦІЙ

Буває, негативні емоції ллються через край. Хвилину тому ще все було спокійно, і тут раптом - яяяяк навалилося. Тривога, страх, гнів чи фрустрація… Або якісь нав’язливі думки чи навіть панічні атаки. Що з цим багажем робити?

Є чудовий спосіб “повернутися в тіло”, тобто повернути собі владу над власним тілом та думками. Його називають “Заземленням”, адже його сенс - буквально знайти опору та врівноважити себе.

➡️ Мета заземлення: перевести увагу з негативних почуттів та переживань на щось приємне чи бодай нейтральне.

➡️ Як це працює: людина зміщує фокус на навколишнє середовище та матеріальний світ, тим самим знижує силу внутрішньої напруги. А опанувавши себе, може повернути під контроль думки, емоції та власні реакції на ці емоції.

➡️ Техніка виконання: сконцентруватися на інформації, яку надають 5 відчуттів: зір, дотик, слух, нюх, смак.

➡️ Приклад: Під час нападу тривоги, озираємося навколо і детально описуємо за принципом 5-4-3-2-1 (як на картинці). 

👀 “Я бачу квадратний стіл. Він коричневий та на ньому стоїть чашка. Я бачу стілець із червоною подушкою, шафу, дверцята якої прочинені. Я бачу полицю з книжками і вазою та одяг на підлозі.
🙌 Я відчуваю, що мої долоні сухі. Я торкаюся кофтини і вона шорстка та тепла. Я торкаюся шпалер і вони гладенькі, хочеться поводити по ним рукою. Я торкаюся чашки, проводжу пальцем по обідку і відчуваю холодну вологу.
👂 Я чую музику, яка доноситься з вікна, чую власне дихання, воно сповільнюється. Чую, як прийшло сповіщення на телефон.
👃 Я відчуваю запах власних парфумів, води ледь відчутні, проте такі ж ароматні та солодкі. Я відчуваю запах весняного дощу, що лине з вікна.
👅 Я відчуваю смак кави, яку щойно випила/в. Він здебільшого гіркий, але приємний.”

На початку може здаватися, що нічого не виходить і увага не фокусується за принципом 5-4-3-2-1, проте чим частіше застосовувати метод на практиці, тим ефективніше він працюватиме в опануванні себе.

Метод “Заземлення” також допомагає під час панічних атак та людям з ПТСР.



понеділок, 18 травня 2020 р.

Учителям

Як учителю реагувати на скарги батьків щодо онлайн-навчання



Американський учитель Майкл Лінсін викладає 29 років. За цей час він навчав дітей усіх класів — від дитсадка до старшої школи. Майкл веде свій освітній блог Smart Classroom Management, що налічує 125 тисяч підписників, та видав 5 книжок-бестселерів. Під час глобального локдауну він також перейшов на онлайн-викладання і вважає, що вчителі в цій ситуації — вразлива мішень для критики з боку батьків. Адже батьки сидять зовсім поруч і чують кожен незручний момент чи заминку на уроці, можуть піддавати осуду і сумніву кожне завдання вчителя. Досвідчений американський педагог дає поради, як уникнути батьківських нарікань на онлайн-навчання. А ми переклали його практичні рекомендації для українських освітян.


1. Не вибачайтеся
Під час карантину вчитель може почуватися винним за те, що дає завдання дітям. Особливо розуміючи, що батьки також працюють з дому і зовсім не мають часу (та й не повинні) допомагати дитині із домашніми вправами. Такі почуття є зрозумілими і нормальними. Ви можете помітити, що в комунікації з батьками повсякчас перепрошуєте: «Я розумію, що це складний для усіх час», «Уявляю, які ви зараз зайняті», «Перепрошую, що додаю клопотів» тощо. Це досить типова поведінка співчутливого вчителя. Але раджу не домішувати такі сентименти у роботу, яку ви очікуєте отримати від ваших учнів. Адже такий підхід ніби запрошує батьків до обговорення обсягу завдань, які ви задаєте учням. А це може призвести до багатьох непорозумінь, так наче ви покладаєте на батьків обов’язок допомагати дітям із завданнями.

2. Не виходьте за рамки професійного спілкування

Будь-які прояви зайвої фамільярності у вашій комунікації з батьками можуть підривати ваш авторитет. Вчителі, які стали друзями для батьків своїх учнів, зараз потерпають найбільше: вони часто отримують від батьків прохання про додаткові роз’яснення, послуги і трішки більше уваги їхній дитині. Вчителі, зі свого боку, даючи завдання, думають не про те, що буде краще для дитини, а про те, як на цю вправу відреагують батьки. Така ситуація значно знецінює роботу педагога-професіонала, особливо в умовах пандемії. Найменше, що нам зараз потрібно, це учні, які відставатимуть на місяці через те, що ми побоялися бути сильними лідерами. Із цього важкого випробування діти мають вийти з усвідомленням мети свого навчання. Коли батьки сприймають вас як експерта і фахівця своєї справи, вони не піддаватимуть сумніву ваші методи і довірятимуть вам, адже будуть певні: ви знаєте, що краще для їхніх дітей.

3. Висловлюйтесь просто і чітко

Отже, затямте: це ви, вчитель, даєте завдання учням — не батьки, не самі діти і навіть не адміністрація школи, а саме ви. Тому будьте готові відстоювати своє рішення. І пам’ятайте: що простішими і зрозумілішими будуть ваші інструкції до виконання завдання, то менше приводів для критики ви залишаєте батькам. Намагайтеся не залишати простору для інтерпретацій чи різночитань: висловлюйте свої очікування щодо завдання чітко, прямо і у зрозумілих термінах. Акцентуйте увагу учнів на етапах виконання завдання і зрозуміло описуйте, що саме вони мають зробити. Чіткі інструкції під час онлайн-навчання важливі як ніколи.
Якщо після опису завдання ви отримуєте листи із запитами роз’яснень, можете копіювати уривки ваших інструкцій до цієї вправи або спрямовувати учнів ще раз перечитати завдання. Даючи прості й детальні інструкції до завдань, ви спонукаєте учнів до активного читання і розуміння, передаєте їм відповідальність за навчання і виконання вправи. Ви не є і не можете бути персональним тьютором для кожного учня, але ваша чіткість, прямота та впевненість у всіх ваших інструкціях дають дітям відчуття, що вчитель їм насправді не потрібен.

4. Не сприймайте критику особисто

Якщо ви все ж отримуєте нарікання чи критику, що виходить за межі прийнятного, пам’ятайте, що ми всі зараз перебуваємо під тиском. Цілком зрозуміло, що посеред фрустрації через те, що батьки не можуть змусити дитину сісти і працювати, вони схильні перекладати провину на вас.
Не сприймайте це особисто. Займіть позицію «над»: слухайте, дихайте і будьте терплячим і добрим. Але не встрявайте в суперечку. Коли вислухали нарікання, з’ясуйте можливі непорозуміння, поясніть усі «чому» вашого рішення чи завдання і закінчіть цю тему.
Не вдавайтеся до перемовин чи зміни правил. Ви вчитель і ви навчаєте. Батьки можуть бути засмучені чи незадоволені зараз, але в довгостроковій перспективі вони поважатимуть вас.

5. Міцно тримайтесь за факти

У спілкуванні з батьками про поведінку дітей, брак мотивації чи зусиль, низькі бали чи інші скарги тримайтеся за факти: не давайте порад, поки вас про це не просять, і не виправдовуйтесь. Говоріть прямо і відкрито. Дайте всю інформацію, якої потребують батьки з цього приводу, і ввічливо закінчить розмову. Батьки дуже цінують такий підхід, вони будуть готові підтримувати вас у майбутньому, і це дуже полегшить ваше вчительське життя.

6. Будьте професіоналом

Я написав цей матеріал у відповідь на гнівні скарги від батьків, які чують сотні вчителів після переходу навчання в онлайн. Що ж, можливо, вам і не вдасться цілком позбутися таких ситуацій. Але якщо ви «перевстановите» свій професіоналізм і авторитет зараз, такі прикрі епізоди траплятимуться дедалі рідше в майбутньому.
Ви повинні бути впевнені в кожному своєму уроці, який проводите, у всіх своїх інтеракціях з учнями і мати непохитну віру в те, що діти здатні впоратися із завданнями, які ви дали. Ця впевненість і віра мають бути наскрізними у вашій роботі. Бути професіоналом під час кожного свого уроку — це те, що повернеться до вас стократ: батьки знатимуть, що ви приймаєте найкращі рішення задля успішного навчання їхніх дітей. Вони мають бути певні, що ви тримаєте все під контролем.
Якщо ж станеться так, що вони бачитимуть у вас «доброго знайомого» або ваша неорганізованість видасть хоча б натяк на некомпетентність, вас просто накриє хвиля гнівних скарг від незадоволених батьків.
Ви відповідаєте за урок — чи то у класі, чи дистанційно. І ви маєте демонструвати свою відповідальність за навчальний процес із професіоналізмом, внутрішньою силою та правдою.


Джерело:  https://osvitoria.media/opinions/yak-uchytelyu-reaguvaty-na-skargy-batkiv-shhodo-onlajn-navchannya/

Психологічна допомога у період підготовки до іспитів


Психологічна допомога підліткам та їхнім батькам у період підготовки до іспитів*

Хвилювання в учнів випускного класу виражається по-різному: від істерик до демонстрації «надспокою» і показної байдужості. Це залежить від особистісних особливостей і життєвого досвіду. Не менше стривожені майбутніми іспитами дорослі (батьки й учителі) намагаються допомогти підлітку. Ця допомога також має широкий діапазон засобів залежно від поведінки, що спостерігається в учня: від обвинувачень у бездіяльності й закликів більше часу приділяти навчанню до заклинань: «Ну що ти так хвилюєшся? Мені однаково, яку оцінку ти здобудеш!»
Ці «традиційні» способи лише дозволяють дорослим виплеснути свою тривогу, а підлітку, на жаль, допомагають мало, скоріше — навпаки. Він і сам розуміє, що слід більше уваги приділяти навчанню, але не спроможний себе змусити, і зайва констатація факту лише зміцнює його непевність щодо власних сил і заважає взятися до справи. Заклики бути спокійнішим також зазвичай досягають протилежного результату, лише зміцнюючи у підлітка відчуття своєї «виняткової тривожності».
Усе ж таки, як допомогти дитині в період підготовки до іспитів?
Розглянемо це на конкретному прикладі екзаменаційного стресу. У тих учнів, для яких важливі результати іспитів (тобто у них є потреба скласти їх якнайкраще), перед іспитом виникає стан тривоги:
-          підвищується артеріальний тиск;
-          підсилюється потовиділення.
При цьому поведінка учнів буває різною:
-          одні зосереджено дочитують ті розділи підручника, у засвоєнні яких не впевнені, словом, приходять у стан підвищеної мобілізації та готовності до іспитів;
-          інші, навпаки, метушливо перегортають підручник, тому що не в змозі зосередитися на одному розділі; зі страхом прислухаються до розповідей тих, хто вже склав іспит, і переконують себе, що не .можуть відповісти на жодне із запитань — коротше кажучи, перебувають у панічному стані. Діяльність таких школярів є повністю дезорганізованою.
Ці дві форми поведінки відображають ступінь емоційної напруженості. Деякі діти, беручи білет, першої миті навіть не можуть прочитати та зрозуміти запитання. Надалі їхня поведінка відрізняється рівнем підготовки; якщо вони переконуються, що пам’ятають матеріал, їм вдається поступово заспокоїтися та відповісти. Однак справжньої впевненості в собі вони так і не знаходять: нерідко екзаменатору варто поставити бодай одне не дуже складне запитання, і вони розгублюються, утрачають здатність мислити. Після іспиту вони вичавлені, як лимон, і мають єдине бажання відіспатися (незалежно від того, як вони спали в ніч перед іспитом). Якщо ж питання (або одне з них) здаються учню незнайомими, ось тут нерідко слід очікувати катастрофічного стану —раптово з’ясовується, що вони забули навіть те, що знали.
І навпаки, ті учні, які мобілізуються перед іспитом, навіть зіткнувшись із складними запитаннями, проявляють винахідливість, у них раптово спливають у пам’яті знання, про які вони навіть не здогадувались.
Переконавшись у тому, що йому хочуть поставити небажану оцінку (нижче за ту, на яку він претендує), такий учень обов’язково попросить поставити йому додаткові запитання.

Методи саморегуляції в умовах стресу

Релаксація — це метод, з допомогою якого можна частково або повністю позбутися фізичного або психічного напруження.
Зрозуміло, вона не розв’яже всіх проблем, але значною мірою послабить їхній вплив на організм, що є дуже важливим.
Опановувати методи релаксації потрібно не тоді, коли, як кажуть, «смажений півень клюне», а завчасно. Тож скористайтесь наведеними вправами і правилами.
1.      Сидіть спокійно близько двох хвилин, очі заплющені. Уявіть приміщення, в якому знаходитесь. Спочатку спробуйте обійти подумки всю кімнату (уздовж стін), а потім пересувайтесь по всьому периметру тіла — від голови до п’ят і назад.
2.      Уважно стежте за диханням, дихайте носом. Зосередьтеся на своєму спокійному подиху упродовж 1-2 хвилин (немовби уп’явшись в одну точку). Спробуйте не думати ні про що інше.
3.      Зробіть неглибокий вдих і на мить затримайте подих. Одночасно різко напружте всі м’язи на кілька секунд, намагаючись відчути напруження в усьому тілі. На видиху розслабтеся. Повторіть тричі.
4.      Зробіть глибокий вдих і затримайте подих — грудні м’язи напружені. Відчуйте це напруження, а потім зробіть різкий видих, розслабте грудну клітку, повторіть тричі.
5.      Злегка підніміть обидві руки, розчепіривши пальці якомога ширше — начебто граєте на піаніно, намагайтеся охопити якомога більшу кількість клавіш. Фіксуйте це положення пальців упродовж декількох секунд, намагаючись відчути напруження. Потім розслабтеся, руки вільно опустіть на коліна. Повторіть тричі.

Правила самоорганізації уваги під час підготовки до іспитів
Правило І. Заздалегідь розплануйте свій час, щоб у години занять ніщо не відволікало вас.
Правило II. Розпочинаючи роботу, завчасно організуйте своє робоче місце.
Правило III. Приступаючи до занять, максимально мобілізуйте свою волю, покиньте усі зайві думки. Найкращий спосіб — попередній перегляд матеріалу, складання плану майбутньої роботи.
Правило IV. Стійкість уваги багато в чому залежить від того, наскільки добре ви розумієте досліджуваний матеріал (розуміння значною мірою ґрунтується на знанні попередніх розділів програми).
Правило V. Якщо зосередити увагу на навчальному матеріалі заважають хвилювання, тривога у зв’язку з майбутнім іспитом, сторонні думки, то займіться конспектуванням або читанням досліджуваного матеріалу вголос. Після того, як вам удасться зосередити увагу, можна читати «про себе».
Правило VI. Чергуйте читання з переказуванням, розв’язанням завдань, тому що це попереджає виникнення психічного стану монотонності, за якого стійкість уваги знижується. Однак така зміна не повинна бути занадто частою: це призводить до зайвої суєти, поверхневого сприйняття навчального матеріалу.
Правило VII. Якщо під час читання ви раптом усвідомили, що на якийсь нас «відключилися», змусьте себе негайно повернутися до того місця, де відбулося відключення. Визначити його досить легко: весь попередній текст під час повторного читання сприйматиметься як незнайомий. Обов’язкові повернення не тільки забезпечать освоєння сприйманого матеріалу, але й сприятимуть підвищенню загальної стійкості уваги.
Правило VIII. Не забувайте про гігієну розумової праці, оптимальне освітлення та температуру.

Раціональні прийоми запам'ятовування

Мала мнемотехніка:
1)      запам’ятовування перед сном, у стані розслаблення, або після сну, відпочинку;
2)      «не за один раз»: значну роль відіграє повторення (через 2-3 дні);
3)      чергувати сприйняття та відтворення;
4)      сенсорна (почуттєва) опора — допоміжні прийоми:
-          вузлики на пам’ять,
-          підкреслення,
-          асоціювання із предметами;
5)      зумовлювання, воно може бути:
-          ситуативним (учіть у тих самих умовах),
-          ритмічним (учіть в тому самому темпі),
-          емоційним (під музику);
6)      емоційне налаштування на роботу (продуктивність пам’яті зростає);
7)      вербалізація образів (проказування, порівняння).

Велика мнемотехніка:
1)      версифікація (запам’ятовування у віршах);
2)      кріптографування (перекодування);
3)      виділення логічних структур (що головне, у чому суть);
4)      відокремлення знання від незнання;
5)      естетичне (гарне) запам’ятовується краще;
6)      дидактичний прийом (вивчили розділ, придумали завдання).
Правила збереження знань:
-          виділіть те, що потрібно запам’ятати;
-          облиште сторонні думки, зосередьтеся на тому, що треба запам’ятати;
-          виділіть в об’єктах головне і другорядне, знайдіть зв’язки між об’єктами, використайте мнемотехніку;
-          у складному матеріалі обов’язково виділяйте значеннєві віхи;
-          ураховуйте свій тип пам’яті;
-          систематично повторюйте та відтворюйте матеріал, який запам’ятали;
-          не змішуйте пізнавання та відтворення;
-          у разі виникнення утруднень згадайте обстановку завчання, просувайтеся від окремого факту до системи або від більш загальних знань, необхідних цієї миті.

Напередодні іспиту:
-          один день перед іспитом присвятіть тому, щоб знову повторити всі плани відповідей. Не повторюйте білети один за одним, краще напишіть номера на аркушах і тягніть, як на іспитах. Щоразу, перш ніж відповісти на запитання білета, згадайте та запишіть план відповіді. Якщо це вийшло легко, можете не розповідати — це питання ви знаєте добре. Відомо, що голос, поза, жестикуляція не тільки «видають» стан людини, але за принципом зворотного зв’язку здатні впливати на нього. Прибравши впевнену позу, починаючи говорити спокійним і впевненим голосом; ви стаєте спокійнішим і впевненішим;
-          якщо ви хвилюєтеся, то безпосередньо напередодні іспиту уявіть ситуацію екзамену в усіх фарбах, з усіма своїми почуттями, переживаннями, «страшними думками». Спочатку ви уявляєте, як у вас тремтять руки або пересихає у горлі, у голові — жодної думки. Ви тягнете білет, сідаєте на місце або читаєте завдання на дошці під час письмового іспиту... і страх зникає, ви зосереджуєтесь і починаєте спокійно готуватися до відповіді або виконувати завдання, потім підходите до екзаменаційній комісії та відповідаєте на всі запитання (якщо ви взагалі не відчуваєте страху перед іспитом, то не треба його й уявляти собі);
-          дорогою на іспит не зашкодить просто перегорнути сторінки підруч­ника.

Під час іспиту:
-          починайте готуватися з того питання, виконувати те завдання, яке є для вас легшим;
-          напишіть орієнтовний план відповіді на окремому аркуші паперу. Пишіть навіть те, що може спочатку здатися непотрібним, це допоможе під час письма пригадати ще якісь факти. Якщо вам удасться це зробити, ви заспокоєтесь, голова працюватиме ясніше та чіткіше, тепер вашу енергію можна спрямувати на відповідь;
-          складання невеликого плану забере хвилин 20-25. Прикріпіть аркуш із планом до екзаменаційного аркуша, і екзаменатор побачить, що у вас методичний склад розуму;
-          за можливості сформулюйте коротку відповідь на запитання в першому ж реченні. Ви продемонструєте екзаменатору, що зміст запитання для вас зрозумілий;
-          якщо запитання складається з декількох частин, назвіть кожну з них і підкресліть підзаголовки. Екзаменатор побачить, що вам є, що сказати за кожним пунктом;
-          вашу роботу буде легко читати й робити в ній позначки, якщо почерк чіткий і зрозумілий;
-          якщо ви говорите про гіпотези або включаєте у свою відповідь дати тих або інших подій, підкресліть їх: знання дат відразу буде відзначено екзаменатором;
-          упевніться, що в готовій відповіді є вступ, основна частина та висновок.

Тактика відповіді:

-          прочитати весь білет до кінця;
-          оцінити, який пункт є для вас найлегшим;
-          намітити послідовність розв’язання завдань за принципом від простішого до найскладнішого;
-          якщо завдання виявилося складнішим, ніж ви вважали, переходьте до наступного. Виконавши інше завдання, можна повернутися до першого;
-          стежте за часом, відведеним вами на розв’язання кожного пункту;
-          якщо залишається зайвий час, не кваптеся підводитись. На письмовому іспиті витратьте цей час на перевірку, на усному — послухайте, про що запитує викладач: запитання повторюються.

Шпаргалки корисні, якщо дотримуються дві умови:

-          шпаргалки повинні бути написані самим учнем;
-          діставати шпаргалку є сенс тоді, коли ви не знаєте взагалі нічого. Не рекомендуємо користуватися шпаргалками: ризик занадто великий, тому що «незасвіченими» залишаються не більше 30% шпаргалок.


Причини поганого засвоєння знань, невміння їх застосовувати не завжди можна пояснити слабкою увагою, поганою пам’яттю та недоліками розвитку інтелектуальних умінь. У розв’язанні деяких видів навчальних завдань проявляються природні генотипні особливості учнів (властивості нервової системи, які у своїх поєднаннях визначають властивий людині тип вищої нервової діяльності).
Підліток зі слабкою нервовою системою не здатний до тривалого розумового напруження, великий обсяг матеріалу стомлює його, швидкий темп діяльності із частими переключеннями і розподілом уваги негативно впливає на працездатність..

Сильні сторони підлітків зі слабкою нервовою системою:
-          схильність до планувань і любов до послідовності під часівиконання будь-якого виду діяльності;
-          успішність у складанні різних письмових планів для керування своєю діяльністю та діяльністю інших людей;
-          схильність до систематизації знань, що забезпечує більш глибоке їх засвоєння;
-          переважання зовнішніх опор і різних схем, тому вони не тільки вміють ними користуватися, але й виявляють значні здібності під час їх складання.
Навчальна діяльність містить у собі завдання, успішність виконання яких залежить від індивідуальних особливостей, пов’язаних з тимчасовими або швидкісними характеристиками нервової системи: лабільністю (швидкістю виникнення, зміни та припинення нервового процесу, збудження або гальмування) і рухливістю (швидкістю протікання основних нервових процесів — збудження та гальмування).

Інертний підліток схильний ретельно, копітко виконувати свою роботу. Результат її виконання у звичайних умовах, де час необмежений, буде не гірший за результат, отриманий рухливим школярем.

Статичність і неквапливість дозволяє інертному підлітку:
-          довше виконувати одноманітну й нецікаву, але більш складну, роботу, ніж якісно виконувати щось захоплююче й цікаве;
-          довго зберігати активність, тривалий час працювати у своєму темпі (незважаючи на повільне включення в діяльність);
-          бути посидючим і уважним, терпляче вислуховувати пояснення вчителя;
-          стійкіше закріплювати матеріал;
-          детально продумувати та ретельно організовувати різні види діяльності.

Зазвичай у школярів виробляється так званий «часовий режим виконання навчальних завдань». Не ламайте цей режим у період підготовки до іспитів (так звані «сови», «жайворонки»). Стежте за тим, щоб чергувалися періоди праці та відпочинку, корисніше за все будуть прогулянки на свіжому повітрі.
Варто зважати також і на специфіку предметів, з яких дитина складатиме іспити. Готуючись до усних іспитів, доцільно систематизувати та повторити весь вивчений курс, а підготуватися за короткий період (наприклад до письмового іспиту з російської мови) нереально, є сенс зосередитися на окремих розділах програми.
Як правило, діти складають не один, а кілька іспитів поспіль. Кожний із них — певна межа, після якої обов’язково потрібний відпочинок (незалежно від результату).
Успішне складання — свято не тільки для дитини, але й для всієї родини. Не сприймайте відмінний результат як належний і єдино можливий, у будь-якому разі порадійте із дитиною.
Незадовільний результат — це не трагедія, це досвід. Не махайте приречено руками, не вішайте ярлик «нездатний» на свою дитину. Обговоріть те, що трапилося, і врахуйте цей досвід у майбутньому.
По суті, наші діти не просто складають іспити з навчальних предметів, вони вчаться долати труднощі. Ця форма перевірки знань є випробуванням характеру, сили волі, уміння потрібної миті проявити себе, показати свої досягнення в певній галузі, уміння не розгубитися, упоратися із хвилюванням — цьому обов’язково треба вчити та вчитися.


* Класні години з психологом / уклад. О.В.Скворчевська, О.С.Нурєєва. – Х. : вид. група «Основа», 2009. – С. 215-226.