Вікові етапи дозрівання мозку. Ці знання є дуже важливими для батьків!
Мозок є
одним із найважливіших органів в організмі людини. Для розуміння процесів
зростання людини, дорослішання, здатності дитини/підлітка/дорослого на будь-які
вчинки, оцінки, поведінку тощо (на «зрілу поведінку» – загалом) необхідно
розуміти, а як мозок працює, які його частини і коли дозрівають, та за що вони
відповідають.
Такі
знання особливо важливі для батьків ВЧ (високочутливі)-дітей, ВЧ-підлітків, щоб
не обтяжувати дитину своїми завищеними очікуваннями, пресом фраз «а ти вже у
віці Х років мав би…» (і слідує низка вимог,
які дитина не в змозі виконати, тому що мозок ще не «дозрів»).
Відповідно до дослідження зокрема д-ра
Гордона Ньюфелда (інститут Г.Ньюфелда, Ванкувер, Канада), розвиток деяких
відділів мозку у ВЧ-дітей (а отже- і розвиток функцій мозку) відбувається
повільніше, на етапи потрібно більше часу, і мозок дозріває довше.
Різні області мозку
дозрівають у різний час. Знання цього допомагає пояснити емоційні та
інтелектуальні зміни у дітях, підлітках та молодих людях. Незважаючи на те, що
не існує двох дітей, що розвиваються ідентично, вчені, за допомогою
магнітно-резонансної томографії, що робилася одним і тим же дітям протягом
кількох років, встановили взаємозв’язок між певними етапами розвитку дитини та
змінами у тканинах мозку.
Щоб побачити, як дозріває мозок, гляньте на ілюстрації. Колірна шкала позначає дозрівання тканин мозку, від червоного, помаранчевого та жовтого – до зеленого, синього та фіолетового.
0 – 4 роки
Ранній розвиток – У перші кілька років життя найшвидше
змінюються області мозку пов’язані з базовими функціями. До
4-х років практично повністю розвиваються області, які відповідають за основні
почуття та загальну моторику. Дитина може ходити, тримати олівець і самостійно
їсти.
Відчуття – області, відповідальні за відчуття, наприклад,
тактильні, розвинені практично повністю.
Зір – Області мозку, що управляють зором повністю дозріли.
6 років
Мова – область мозку, що відповідає за мовлення – незріла і пофарбована помаранчевим кольором, але продовжує швидко розвиватися в дітях до 10 років. Мозок вже починає процес проріджування, знищуючи зайві зв’язки. У наступні роки цей процес посилиться, що може бути одним із пояснень, чому маленькі діти, на відміну від дорослих, так легко вивчають нову мову.
Розум – жовті і червоні області префронтальної кори мозку
позначають, що частини мозку, відповідальні за абстрактне мислення, вміння
мислити раціонально і емоційну зрілість, ще не розвинулися. Недостатність
їхньої зрілості – одна з причин, чому маленьким дітям складно сприймати велику
кількість інформації і коли їм пропонується занадто великий вибір, у дітей
трапляються істерики.
9 років
Дрібна моторика – Якщо загальна моторика добре розвинена вже до 5 років, то розвиток дрібної моторики найактивніше розвивається між 8 і 9 роками. Дітям стає легше писати, а у саморобках вони виходять на новий рівень акуратності.
Математика – До 9 років починають дозрівати тім’яні часини головного
мозку. Їх розвиток дозволяє дітям опановувати навички математики та геометрії.
Швидкість навчання у цьому віці дуже велика.
13 років
Розсудливість – префронтальна кора дозріває однією з останніх серед відділів мозку. Поки вона не розвинулася, у дітей не вистачає здатності адекватно оцінювати ризик чи будувати довготривалі плани.
Емоції – глибоко у лімбічній системі розвивається здатність
переживати емоції. Але ця здатність не стримується префронтальною корою, яка
відстає у розвитку. Тому підліткам часто так важко стримувати свої емоції.
Логіка – У цьому віці дуже швидко розвиваються тім’яні долі, які
на малюнку позначені синім кольором. Інтелект та аналітичні здібності дитини
зростають.
15 років
Спеціалізація – у підлітковому віці велика кількість нервових з’єднань продовжує зменшуватися. Мало використовувані зв’язки помиратимуть, щоб допомогти розвиватися активнішим зв’язкам. В результаті, мозок дитини стає більш спеціалізованим та ефективним, продуктивним.
17 років
Абстрактне мислення – Темно синій та фіолетовий колір дозрілих областей префронтальної кори головного мозку показує, чому у старшому підлітковому віці діти здатні мати справу з набагато складнішими речами, ніж у дитинстві. Розвиток цих областей веде до сплеску соціальної активності та прояву емоцій серед старших підлітків. Стають можливі планування, оцінка ризиків та самоконтроль.
21 рік
Зрілість – мозок 21-річної молодої людини практично дозрів. Але області зеленого свідчать, що навіть після досягнення офіційного «дорослого» віку у нас у мозку все ще є області, що мають потенціал для розвитку. Емоційна зрілість і здатність приймати рішення розвиватимуться й у наступні роки.
Немає коментарів:
Дописати коментар