Режим дня і чи потрібен він дітям взагалі?
Чимало батьків нехтують режимом дня своєї дитини. Як наслідок, до шести-семи років у багатьох дітей у тій чи іншій формі може розвиватися невротичний стан, з’являтися маніпулятивні та істеричні прояви. Батьків такі обставини дратують, хоча їх можна було уникнути. Яку ж роль у розвитку дитини відіграє режим дня та чи справді так важливо його дотримуватися?
Для дітей раннього та дошкільного віку режим – основа виховання. По-перше, це пов’язане зі становленням як нервової системи, так і активного фізичного росту. По-друге, дитині потрібні подібні обмеження, щоб почуватися більш впевнено та захищено. Саме правильний режим запобігає перевтомі (під час своєї активної пізнавальної діяльності дитина не завжди може зрозуміти, що втомилася), зміцнює здоров’я (регулярне харчування, гігієнічні процедури, фізичні вправи – вкрай важливі для зростання дитини, але самотужки вона ще не вміє це регулювати), допомагає витримати колосальні навантаження (часом організму просто необхідний правильний відпочинок, аби встигнути все заплановане – розвиток, адаптацію, травлення).
Для підлітків режим дня не менш важливий, адже організм продовжує втілювати всі заплановані зміни як у фізичному, так і психологічному плані. І йому потрібна наша підтримка, щоб усе це відбувалось максимально за планом і без збоїв. До того ж, режим дня – це дисципліна, якої часто дуже не вистачає підліткам.
Пропонуємо до вашої уваги п’ять основних причин, чому режим дня є важливим для дитини від 0 до 18 років.
Розпорядок дня допомагає виробити життєвий ритм. Стабільний розпорядок налаштовує «біологічний годинник», що сприяє здоровому сну уночі, нормалізації травлення, формуванню звичок здорового харчування, зміна режиму «сну та відпочинку» не викликає стресу.
Розпорядок дня додає впевненості, розвиває самостійність. Звикаючи до чіткого розпорядку дня, дитина чітко знає коли час чистити зуби, а коли – лягати спати. Вона пишається тим, що має свої певні обов’язки і батьки довіряють їй. У підлітковому віці з’являються навички тайм-менеджменту: знаючи свій розпорядок, дитина може трохи «гратися з часом» аби додати щось нове без шкоди для загального режиму.
Розпорядок дня створює спокійну атмосферу в сім’ї. Оскільки дитина та інші члени родини знають, чого очікувати, то рівень стресу знижується. Коли дитина знає, чого очікувати, й бачить, як усі члени сім'ї дотримуються розпорядку, вона розуміє, що це важливо. Так вона приймає цінності та інтереси сім'ї. В умовах постійної зайнятості розпорядок допомагає і батькам ефективніше справлятися зі справами та проводити більше часу з сім'єю.
Розпорядок дня формує здорові звички. Діти, які дотримуються розпорядку дня, краще керують своїм часом. Дорослішаючи, вони зберігають свою дисциплінованість, звички здорового харчування й гігієни. Вони також систематично прибирають у будинку, приділяють час навчанню.
Розпорядок дня надає впевненості у важкі часи. Зміни та стрес негативно позначаються на житті кожної людини. Тим паче на нестабільний організм дитини та підлітка. Режим вносить ясність, дитина заспокоюється, розуміє, що її люблять і вона важлива. У період сильного стресу режим – це якір, який дає змогу зачепитися за реальність.
Хоч розпорядок дня і є дуже важливим моментом виховання людини, він має бути гнучким і враховувати інтереси всіх членів родини. Можна перенести прибирання в будинку, якщо є можливість вирушити у родинну подорож (навіть якщо це похід у найближчий магазин), або відкласти миття посуду, якщо в цей час відбувається щось цікаве. У випадку занадто суворого режиму дитина відчуватиме себе обмеженою. Окрім відсутності довіри та теплоти у стосунках, з часом це може призвести або до бунту, або до повного подавлення волі.
Немає коментарів:
Дописати коментар