четвер, 14 травня 2020 р.

Навчання може бути цікавим та захоплюючим (з досвіду)

У нашій школі колись дуже давно за ініціативи вчителя біології Таначьової Н.В. виник і прижився проект "Діти для дітей". Згодом з нього виросли ще декілька проектів. Лишилося головне - дорослий створює ситуації, де одні учні навчають чомусь інших, і ВСІ отримують задоволення.

Сьогодні мені хочеться згадати один такий захід: «Весела наука. Оптичні ілюзії».

Принагідно дякую усім, хто був залучений:
Бриж Н.Г, учитель початкових класів,
старші учні (тоді вони були в 7-му класі, а зараз це десятикласники),
та всі інші.

Отже,


Мета: усвідомлення взаємозв’язку повсякденного життя і науки, розвиток пізнавальної мотивації, налагодження взаємостосунків між різновіковими категоріями учнів.
Обладнання та матеріали: заздалегідь підготовлені аркуші з ілюзіями для розмальовування за кількістю дітей, кольорові олівці та ручки, роздруковані зразки різних видів оптичних ілюзій, склянка води з ложкою, комп’ютер, відеоролік.

План –конспект

1.     Активізація та мотивація. Правила роботи.
Сьогодні у вас діти дещо незвичний урок. До вас завітали «гості з майбутнього». Так-так, з майбутнього, з вашого майбутнього за 3,5 роки, коли ви будете навчатися у 7 класі. (Представлення старших учнів.) Як ви гадаєте, які у вас тоді будуть уроки?...
Один з них, це – фізика, і хоча це буде згодом, ви насправді давно її вивчаєте, бо все навкруги створено з матерії, яку вона вивчає, та відбувається за її законами.
Сьогодні ми хочемо розповісти вам одну з дуже цікавих тем та трохи проекспериментувати. Але щоб і вам, і нам було весело та корисно, давайте домовимось щодо певних правил. Отже,
·        Один говорить, інші слухають.
·        Ми поважаємо один одного.
·        Хочеш сказати, підіймай руку.
·        У нас у всіх є право на помилку.
·       
Домовились?... Розпочинаймо!
2.     Оголошення теми. Теоретичні відомості.
Наша сьогоднішня тема: оптичні ілюзії. Хто знає, що таке оптика …, а що таке ілюзії?
Довідничок:
Оптика - розділ фізики, який вивчає особливості світла та закони його випромінювання у різних умовах.
Ілюзія – обман, хибне сприймання реальності.
Оптична ілюзія – помилка у зоровому сприйнятті.
Як ви гадаєте, чи зустрічались вам коли небудь оптичні ілюзії?
Насправді, так! Наприклад, ложку в склянці чаю бачив кожен? Давайте придивимось уважніше (демонстрація). Що ви бачите?... Так, це відбувається, бо щільність води та повітря різна, тож і світло відбивають по-різному.
Також багато з вас чули про існування міражів у пустелі, багато хто вишукував зображення тваринок серед хмар, а ще знаєте про тваринок, які навчилися ховатися від людського чи хижого ока за допомогою свого забарвлення (хамелеон).
Усе це пов’язано з властивостями світла та особливостями роботи нашого зору та мозку.
3.     Зараз ми вас познайомимо з основними видами оптичних ілюзій.
·        Ілюзії сприйняття кольору - в основі цих оптичних ілюзій лежить те, що предмети мають однакове освітлення, але зображені таким чином, що мозок "сприймає" так, начебто вони мають різні відтінки, кольори і т.д.
·        Ілюзії руху - це ілюзії, коли нерухомий малюнок "оживає" і починає рухатись, або починає крутитись в одну, а потім в іншу сторону (яскравим прикладом є ілюзія дівчини, яка крутиться навколо своєї осі). Існують малюнки, які начебто "пульсують", хоча насправді - це статичний, тобто нерухомий малюнок. Ще одним прикладом є кола, нанесені на папір, які при особливих умовах починають у свідомості людини обертатися, правильніше буде сказати, людина сприймає їх обертовими. Чим ближче розглядається зображення, тим швидше обертаються кола. В момент, коли відстань настільки велика, що вся картинка "поміщається" в полі зору, кола взагалі зупиняються. Особливим способом розміщені кавові зерна, також викликають оптичний обман, людині здається, що вони ворушаться, здійснюють хаотичні хвилеподібні рухи, що нагадує піднімання і опускання людиною грудної клітки при вдиху і видиху (природно, це зорова ілюзія, насправді кавові зерна нерухомі).
·        Неможливі фігури - на перший погляд, звичайний малюнок, проте коли придивитися уважніше, можна помітити дуже багато дивного та неймовірного. Одним із перших, хто почав створювати такі малюнки, був відомий голландський графік Моріс Корнеліс Ешер.
·        Ілюзії сприйняття глибини - неадекватне сприйняття елемента та його властивостей. Найбільш вивченими є ілюзії, які утворюються при зоровому сприйнятті двовимірних контурних зображень. Мозок несвідомо бачить малюнки тільки випуклі (або ввігнуті). Сприйняття залежить від напрямку зовнішнього освітлення.
·        Ілюзії сприйняття розміру - визначення реальних величин особливо залежить від характеру фону зображення, зокрема це стосується  довжин, площ, кривизни, кутів, форм.
·        Перевернуті зображення -  ілюзії, при яких вигляд зображеного обличчя залежить від напрямку погляду.
·        Ще виділяють ілюзорне сприйняття реального об'єкта, яке виникає при сприйнятті звичайних об'єктів. Наприклад, споглядаючи на хмари, можна побачити фантастичні пейзажі, обличчя людей і звірів.
4.     Виготовлення наочності.
Сьогодні ми з вами проекспериментуємо і виготовимо забавку-тауматроп, яка побудована саме на оптичній ілюзії. Нам знадобляться кольорові олівці, ножиці, клей та дерев’яні шпажки. Розмалюйте отримані пари малюнків, виріжте їх по контуру кола та склейте за зразком.
Тепер швидко обертайте між долонями. Що бачите? До якого виду ілюзій це відноситься?
5.     Як ви гадаєте, оптичні ілюзії приносять шкоду, чи мають позитивне значення? Де їх можна використати?
Використати у моді, у побуті (інтер’єр), у військовій справі (маскування), розвагах, мистецтві, створення 3D зображень.
6.     Рефлексія. Підведення підсумків.
·        Що ви дізналися?
·        Чого навчилися?


Відео за матеріалами презентації


Немає коментарів:

Дописати коментар