ТРИКРОКОВА ДОПОМОГА (ТРИКРОКОВА ПІДКАЗКА)
В даній статті ми хочемо
поділитися з Вами таким інструментом навчання як трикрокова підказка або
трикрокова допомога.
Алгоритм надання дитині
трикрокової допомоги є легким у реалізації і може успішно застосовуватися:
- спеціалістами різних
модальностей під час індивідуальних розвиткових чи терапевтичних занять,
- педагогами в різних
навчальних закладах,
- батьками вдома і на
вулиці.
Надання трикової
підказки (допомоги) відбувається за принципом від найменшої до найбільшої:
тобто, спочатку надаємо дитині мінімально необхідну допомогу і лише в разі,
коли мінімальної підказки недостатньо - збільшуємо обсяг допомоги.
Етапи реалізації
трикрокової допомоги (алгоритм схематично наведений на малюнку)
Етап №1.
●Приверніть увагу дитини
і переконайтеся, що дитина Вас чує.
●Перед зверненням з
проханням або завданням (звернення з інструкцією) не звертайтесь до дитини на
ім’я.
●Надайте інструкцію ОДИН РАЗ.
●Якщо протягом 3-5
секунд з моменту пред'явлення інструкції дитина розпочала виконання інструкції самостійно і без небажаної поведінки - похваліть дитину
та\або надайте інше цінне для дитини заохочення, доречне в даній ситуації.
●Якщо протягом 3-5
секунд з моменту пред'явлення інструкції самостійна реакція відсутня або дитина
демонструє небажану поведінку - переходьте до етапу №2.
Етап №2.
●Повторіть інструкцію
2-й раз.
●Негайно надайте
мінімально необхідну допомогу (підказку): жест, моделинг (зразок виконання),
скеруйте дитину, тощо.
●Якщо протягом 3-5
секунд з моменту пред'явлення інструкції 2-й раз і отриманої підказки дитина
розпочала виконання - стримано похваліть її (наприклад, “Старався”).
●Якщо протягом 3-5
секунд з моменту пред'явлення інструкції 2-й раз і отриманої підказки
самостійна реакція відсутня або дитина демонструє небажану поведінку -
переходьте до етапу №3.
Етап №3.
●Повторіть інструкцію
3-й раз.
●Негайно надайте повну
фізичну допомогу.
●Всі види небажаної
поведінки ігноруються.
Оскільки кінцевою метою
навчання є самостійне виконання певних дій без будь-якої допомоги, вкрай
важливо пам’ятати, що для забезпечення самостійності у виконанні дитиною різних
побутових або академічних навичок, обов'язково потрібно планово зменшувати
інтенсивність допомоги до повного її усунення.
Також нагадуємо, що під
час взаємодії з дитиною і в процесі навчання дитини слід дотримуватися:
-правил звернення на
ім’я https://www.facebook.com/
-правил звернення з
інструкціями https://www.facebook.com/
-правил надання
зворотного зв’язку https://www.facebook.com/
УВАГА! Наведені в статті
рекомендації є узагальненими. У випадках наявності серйозних труднощів у співпраці
та інших індивідуальних особливостей навчання трикрокової підказки, з великою
ймовірністю, буде недостатньо. В таких ситуаціях рекомендується звернутися до
компетентних спеціалістів. Спеціалістами має бути розроблений індивідуальний
план розвитку або індивідуальний план формування альтернативної чи замісної
поведінки, яким буде передбачено застосування низки інших методів навчання.
Такі навчальні або терапевтичні плани мають розроблятися на індивідуальній
основі з урахуванням індивідуальних особливостей дитини та з урахуванням
індивідуальних особливостей навколишнього середовища.
Автор статті:
практикуючий поведінковий аналітик, дитячий КПТ-консультант Наталія Джулай
Немає коментарів:
Дописати коментар